پیچیده‌تر شدن بحران جنگ در لیبی

آغاز انتقام‌جویی شبه‌نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی در شهر ترهونه

شماری از نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در شهر ترهونه. عکس از:  AFP

در حالی‌که نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر از شهر ترهونه به سوی پایگاه الجفره در غرب لیبی عقب‌نشینی می‌کردند، نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی از سمت شمال وارد ترهونه شده و کنترل این شهر را پس از مدت‌ها به دست گرفتند. البته از دست دادن شهر ترهونه، ضربه‌ای شدیدی به ارتش ملی لیبی محسوب می‌شود، به ویژه این که نیروهای ارتش ملی این شهر را به عنوان سنگر شکست‌ناپذیر خود در مقابله با نیروهای دولت طرابلس قلمداد می‌کردند. هنوز یک روز از تصرف حومه شهر طرابلس نگذشته بود که دولت وفاق ملی به رهبری فائزالسراج روز جمعه گذشته موفق به کنترل شهر ترهونه شده و سراسر این شهر را در تصرف خود در آورد.

سپس نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی به پیشروی خود ادامه داده و به سوی شهر ساحلی سِرت در حرکت شدند تا نیروهای ارتش ملی لیبی را از آن شهر نیز بیرون کنند.

پس از عقب‌نشینی نیروهای ارتش ملی و پیش از آن‌که نیروهای دولت وفاق ملی وارد ترهونه شوند، شمار زیادی از مردم این شهر نیز به دلیل نگرانی از احتمال انتقام‌جویی به خارج از ترهونه فرار کردند، زیرا در گذشته این شهر تبدیل به پایگاه مهمی برای ارتش ملی لیبی و مقر فرماندهی آن شده بود، بنابر این، تعداد زیادی از مردم این شهر برای این‌که مورد مجازات نیروهای دولت وفاق ملی قرار نگیرند، شهر ترهونه را ترک کردند. فعالان مدنی با نشر عکس‌های از غارتگری و به آتش‌کشیدن خانه‌ها و فروشگاه‌های متعلق به هواداران نیرو‌های ارتش ملی لیبی، به ساکنان شهر ترهونه هشدار داده بودند که ممکن است نیروهای دولت وفاق ملی دست به انتقام‌جویی و شکنجه بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این اقدام، عقیله صالح، رئیس مجلس نمایندگان لیبی در نامه‌ای که عنوانی استفانی ویلیامز، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در لیبی نوشته بود، با اشاره به این مسئله، خواستار اقدامات جدی سازمان ملل برای جلوگیری از انتقام‌جویی و قتل عام مردم در شهر ترهونه شد. وی تأکید کرده است که اگر سازمان ملل متحده اقدامات ویژه‌ای برای حمایت از مردم بی‌دفاع این شهر اتخاذ نکند، ممکن است ساکنان شهر ترهونه با فاجعه انسانی شدیدی دچار شوند.

در همین‌حال، وزارت امور خارجه دولت موقت لیبی نیز با انتشار بیانیه‌ای، اقدامات دولت وفاق ملی در شهر ترهونه را به شدت محکوم کرده و از احتمال انتقام‌جویی و قتل مردم بی‌دفاع در آن شهر ابراز نگران کرده است. در بیانیه‌ای یادشده تأکید شده است که نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی از هنگام ورود به شهر ترهونه، دست به اقداماتی می‌زنند که برخلاف اصول انسانی و اخلاقی است و در مغایرت با هنجارهای بین‌المللی قرار دارد.

قابل ذکر است که پس از تصرف شهر ترهونه توسط نیروهای دولت وفاق ملی، اکنون نیروهای ارتش ملی تنها کنترل حدود ۲۵۰ کیلومتر را در غرب این کشور در دست دارند که از شرق شهر ساحلی سِرت تا غرب شهر مصراته امتداد دارد. این در حالی است که منابع نزدیک به دولت وفاق ملی اعلام کردند که پس از عقب‌نشینی نیروهای ارتش ملی، مقامات دولت وفاق ملی گفت و گوهای خود را با بزرگان و اعیان شهر سِرت آغاز کردند تا بدون جنگ و خونریزی، کنترل شهر سرت را به دست گیرند. اما خالد المحجوب، رئیس بخش ارشاد معنوی ارتش ملی لیبی در صحبتی که با ایندپیندنت عربی داشت، گفت: نیروهای ارتش ملی هرگز از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده بلکه در انتظار صدور دستورات فرماندهی کل ارتش هستند.

در همین‌حال، احمد المسماری، سخنگوی فرمانده کل نیروهای ارتش ملی در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بنغازی گفت: عقب‌نشینی از شهر ترهونه به دلیل فشارهای بین‌المللی صورت گرفته است و نیروهای ارتش ملی بایستی حدود ۶۰ کیلومتر از پایتخت فاصله داشته باشند تا زمینه برقراری آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل فراهم شود. وی خاطرنشان کرد که به رغم دریافت ضمانت‌های بین‌المللی مبنی بر عدم تعرض، اما نیروهای ارتش ملی هنگام عقب‌نشینی از شهر ترهونه، هدف حملات هواپیماهای نظامی ترکیه قرار گرفتند.

سخنگوی ارتش ملی لیبی، همچنان تأکید کرد که هدف از عقب‌نشینی از شهر ترهونه، حمایت از مردم بی‌دفاع است، زیرا در صورت ادامه مقاومت، نیروهای دولت وفاق ملی شهر ترهونه را بمباران می‌کردند و در نتیجه، هزاران غیرنظامی جان خود را از دست می‌دادند.

در همین‌حال، ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده کل نیروهای ارتش ملی لیبی و عقیله صالح، رئیس مجلس نمایندگان لیبی در قاهره به سر می‌برند و گفت و گوها میان آن‌ها و مقامات مصری برای مقابله با خطر مداخله نظامی ترکیه در لیبی که نگرانی مصر را نیز نسبت به آینده منطقه برانگیخته است، ادامه دارد.

همچنان به نظر می‌رسد که سفر احمد معیتیق، معاون اول رئیس دولت وفاق ملی و محمد سیاله، وزیر امورخارجه لیبی به مسکو بی‌نتیجه مانده است، به ویژه این‌که وزارت امور‌خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تحولات نظامی اخیر در لیبی را نگران‌کننده تلقی کرده است. گفته می‌شود از هنگام ورود نیروهای دولت وفاق ملی به شهر ترهونه، شبه‌نظامیان وابسته به طرابلس که بیشتر آن‌ها را جنگجویان فراری از جمله اعضای سازمان جبهه النصر که شورای امنیت سازمان ملل آن را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرده است مشغول انتقام‌جویی و غارتگری در شهر ترهونه هستند.

همچنان، موضع‌گیری روسیه در قبال تحولات اخیر لیبی، باعث خشم طرفداران دولت وفاق ملی شده و عبدالرزاق الرادی یکی از رهبران حزب «عدالت و توسعه» وابسته به اخوان المسلمین خواستار استعفای احمد معیتیق، معاون رئیس دولت وفاق ملی شده است.

در نتیجه می توان گفت که پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی که بخش عمده آن را شبه‌نظامیان وابسته به گروه‌های تروریستی تشکیل می‌دهند، بحران جنگ در لیبی را پیچیده‌تر می‌کند و تداوم حضور نیروهای افراط‌گرا می‌تواند لیبی را به پناهگاه گروه‌های تروریستی در سطح منطقه تبدیل کند.

© IndependentArabia