آژانس بین‌المللی اتمی: ایران همچنان تمام تعهدات برجام را نقض می‌کند

«ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران به بیش از ۱۵۰۰ کیلوگرم رسیده است»

آژانس می‌گوید ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۴.۵ درصد نیز ادامه داده است- ALEX HALADA / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران در نقض توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی همچنان به افزایش ذخیره اورانیم غنی‌سازی شده‌اش ادامه می‌دهد.

این اظهارات در سند محرمانه‌ای آمده که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری آسوشیتد پرس رسیده است.

در این سند آمده است که ۲۰ مه ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران به «۱۵۷۱.۶ کیلوگرم» رسیده است. این ذخیره ۱۹ فوریه «۱۰۲۰.۹ کیلوگرم» بود.

جمهوری اسلامی و ۵+۱ سال ۲۰۱۵ توافق هسته‌ای را امضا کردند. طبق این توافق ایران می‌بایست ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده‌اش از سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم فراتر نرود. 

آژانس همچنین گزارش کرده است که ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۴.۵ درصد نیز ادامه داده است و این در حالی است که طبق توافق هسته‌ای، برجام، ایران موظف بود غنی سازی را نهایتا تا سقف ۳.۶۷ درصد ادامه بدهد. 

این نهاد مرتبط با سازمان ملل در عین حال می‌گوید که ایران از سقف تولید آب سنگین توافق شده در برجام نیز عدول کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به موجب توافق هسته‌ای قرار بر این بود طرف مقابل نیز به رونق اقتصادی ایران کمک کند. با این‌حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایران سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد.

از آن زمان تا کنون بارها خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی شده و در عین حال به تدریج تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.  

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایالات متحده بارها پیشنهاد مذاکره دوباره به ایران را داده است؛ پیشنهادی که ابتدا با پیش‌ شرط همراه بود و به تدریج پیش شرط‌ها نیز برداشته شد. 

ایران اما تاکنون این پیشنهادات را نپذیرفته و تاکید دارد که طرفین باید به همان توافق هسته‌ای پیشین بازگردند.

در همین راستا دونالد ترامپ روز جمعه در توییتی خطاب به جمهوری اسلامی گفت: «برای رسیدن به یک توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من قرار است برنده شوم. اکنون توافق بهتری خواهید داشت!»

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پاسخ در توییتر نوشت: «ما علی‌رغم تلاش‌های زیردستان شما، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم. و زمانی که شما دولت را در دست گرفتید ما توافقی داشتیم. ایران و سایر شرکای برجام هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردند. مشاوران شما که اکثرشان تا الان اخراج شده‌اند، دست به قماراحمقانه‌ای زدند. حال این شمایید که باید تصمیم بگیرید چه زمان می‌خواهید این مسئله را حل کنید.»