پس از خروج مایکل وایت از ایران یک زندانی ایرانی در آمریکا آزاد شد

وزارت خارجه ایران از آزادی مجید طاهری زندانی ایرانی در آمریکا خبر داد

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران- عکس از شهرآرا

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از اعلام خروج مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا  از ایران که دو سال پیش در مشهد بازداشت شده بود و در ایران به بیماری کووید۱۹ دچار شده بود، گفت: «همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد».  

عباس موسوی  با اعلام اینکه مایکل وایت به دلیل «جرایم امنیتی» و نیز «شکایت شاکیان خصوصی» به زندان محکوم شده بود گفت: «با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.»

مایکل وایت به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی قبل شبکه خبری فاکس‌نیوز نوشت که آمریکا در مقابل آزادی مایکل وایت، یک پزشک ایرانی-آمریکایی به نام «مجید طاهری» را آزاد کند. 

فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است که «مجید طاهری به جرم نقض قوانین یکجانبه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به تحمل ۱۶ ماه حبس محکوم شده بود». 

این مقام آمریکایی گفته است که مجید طاهری از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا است و در ایالت فلوریدا مشغول طبابت است.

عباس موسوی از همکاری نزدیک «قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» و نیز «سفارت سوئیس» در تهران، برای ترتیبات منجر به آزادی آقای وایت و آقای دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

مایکل وایت دقیقا یک روز پس از آن آزاد شد که سیروس عسگری پژوهشگر ایرانی محبوس در زندان، به ایران بازگشته بود. 

پیش‌تر مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند که آزادی مایکل وایت و سیروس عسگری در راستای مبادله زندانیان بین دو کشور نبوده است. حالا با اعلام آزادی مجید طاهری مشخص می‌شود که آزادی وایت در ازای آزادی مجید طاهری بوده است. 

بیشتر از