ظریف به ترامپ: زمان حل مسئله به شما بستگی دارد

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده که بهتر است ایران با او به توافق برسد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در جلسه هیات دولت - Iranian Presidency / AFP

پس از آن‌که رئیس جمهور آمریکا، اظهار کرد که جمهوری اسلامی بهتر است با او به یک «توافق بزرگ» برسد و منتظر نتیجه انتخابات آتی آمریکا نماند، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به وی یادآوری کرد که ایران پیش از آمدن دولت آقای ترامپ به توافق برجام دست یافته بود.

دونالد ترامپ روز جمعه، پس از بازگشت مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که در ایران زندانی بود، در توییتی نوشت: «خیلی خوب است که مایکل به خانه بازگشته است. تازه رسیده است. خیلی هیجان‌انگیز است. ایران از شما ممنونم. برای رسیدن به یک توافق بزرگ، تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من قرار است برنده بشوم. اکنون توافق بهتری خواهید داشت!»

به دنبال این اظهارات، آقای ترامپ نیز در توییت پاسخ داد: «ما علی‌رغم تلاش‌های زیردستان شما، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم. و زمانی که شما دولت را دردست گرفتید ما توافقی داشتیم. ایران و سایر شرکای برجام هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردند. مشاوران شما که اکثرشان تا الان اخراج شده‌اند، دست به قماراحمقانه‌ای زدند. حال این شمایید که باید تصمیم بگیرید چه زمان می‌خواهید این مسئله را حل کنید.»

رئیس جمهور آمریکا سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و تحت سیاست «فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرد.

با این‌حال به گزارش رویترز تبادل اخیر زندانیان نشان از سطحی از همکاری میان ایران و آمریکا دارد. 

روز جمعه عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه تایید کرد که آقای ظریف «ماه‌ها پیش» با بیل ریچاردسون، فرماندار سابق آمریکایی و نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل دیدار کرده و بر سر تبادل زندانیان گفت‌و‌گو کرده بود.

آقای ریچاردسون نیز روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «خوشحالم که مایکل وایت در راه بازگشت از ایران به آمریکاست. من به مدت بیش از یک سال، به نیابت از مادر مایکل و جاناتان فرنکس [سخنگوی خانواده وایت] برای اطمینان حاصل کردن از آزادی او تلاش کردم. با مقامل‌های ارشد ایرانی جواد ظریف و مجید تخت‌روانچی دیدار کردم.»

آذر ۱۳۹۸ محسن بهاروند، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه نیز به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «آقای ظریف در حاشیه مجمع عمومی در مصاحبه‌ایموضوع (مبادله زندانیان) را مطرح کردند. بعضی‌ها مثل ریچاردسون صحبت‌هایی با دکتر ظریف داشتند ولی ما صحبت مستقیم با دولت آمریکا به ماهو دولت نداشتیم؛ یعنی ما ننشستیم با آنها صحبت بکنیم.»

وی آن زمان افزود: «آقای ریچاردسون هم ماموریت دقیقی نداشتند که در این مورد با آقای ظریف صحبت کنند. آقای ظریف موقعی که به نیویورک سفر می‌کنند بهطور طبیعی صحبت‌هایی با سناتورها و افرادی که بازنشسته هستند، دارند. ایشان سعی می کنند مواضع ایران را برای افراد موثر در رسانه‌ها و فضای سیاسی توضیح دهند. صحبت‌هایی که آقای ریچاردسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل کردند در همین حد بود. چون ایشان سفیر سابق در سازمان ملل بودند و الان بازنشسته هستند، صحبت‌هایی کرده بودند ولی صحبت‌های ریچاردسون ما را هیچ وقت به جلو نبرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل وایت که گفته می‌شود به ۱۳ سال زندان محکوم شده بود، تابستان ۲۰۱۸ به ایران آمد و ژانویه ۲۰۱۹ در شهر مشهد بازداشت شد.

وزارت خارجه آمریکا آن زمان از دستگیری وایت در اواخر سال ۲۰۱۸ خبر داده بود. این سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا با شیوع کرونا در ایران  به مرخصی پزشکی آمد به در سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) رفت و اندکی بعد با نشانه‌های کووید۱۹ در بیمارستان بستری شد. 

مایکل وایت یک روز پس از بازگشت سیروس عسگری، پژوهشگر ایرانی زندانی در آمریکا، آزاد شد و به زادگاهش بازگشت.

عباس موسوی روز جمعه گفت که همزمان با آزادی آقای وایت، مجید طاهری نیز حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شده است. 

به گزارش ایرنا، مجید طاهری، پزشک ایرانی -آمریکایی ساکن فلوریدا به دلیل نقض تحریم های ایران ۱۶ ماه در بازداشت بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز همزمان با خروج مایکل وایت از ایران، آقای طاهری نیز آزاد شد و به او اجازه داده شده است تا به ایران سفر کند. 

تبادل اخیر زندانیان از موارد نادری همکاری‌ میان دولت ترامپ و جمهوری اسلامی است. در این خصوص عباس موسوی روز جمعه اظهار کرد: «ما به تلاش هایانسان‌دوستانه که منجر به آزادی گروگان های ایرانی در آمریکا و خارج از آن شود همواره پاسخ مثبت داده و استقبال کرده‌ایم.»

بیشتر از