آمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا به بیش از ۴۲ میلیون نفر رسید

این آمار در حالیست که تقاضای بیمه بیکاری در آمریکا سیر نزولی پیدا کرده است

روی شیشه ماشین نوشته شده: « فرماندار! ما قبض‌هایی داریم که باید پرداخت شوند. » - JOE RAEDLE / AFP

آمار متقاضیان دریافت بیمه بی‌کاری در آمریکا از ماه مارس میلادی تاکنون به ۴۲ میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده، در حالی که براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، هفته گذشته، یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برای نخستین بار در این کشور درخواست بیمه بی‌کاری کردند. 

گرچه این ارقام سرسام‌آور به نظر می‌رسند، اما به سیر نزولی آمار متقاضیان بیمه بی‌کاری در آمریکا اشاره دارد و بیان‌گر احتمال احیای تدریجی بازار کار از تاثیر مخرب بحران کرونا در این کشور است. 

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت کار آمریکا، شمار درخواست‌ها برای نهمین بار از زمان جهش ناگهانی آمار متقاضیان در اوج اپیدمی ویروس کرونا، کاهش داشته است. 

تداوم سیر نزولی آمار درخواست‌ها، با توجه به شروع تدریجی بازگشایی بعضی کسب‌وکارهای غیر‌ضروری در ایالت‌های مختلف آمریکا، شاید نشانه‌ای است از این که سیر فروپاشی مشاغل ناشی از اپیدمی عالم‌گیر کرونا، در حال فروکش کردن است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک زندی، از اقتصاددانان موسسه «موودیز آنالیتیکس»‌ در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته، اگرچه آمارهای مربوط به ماه مه میلادی «به وضوح وحشتناک بوده» اما آن‌گونه که انتظار می‌رفت فاجعه بار هم نبوده است.

افزایش اندک تعداد دریافت‌کنندگان حقوق و مزایای بی‌کاری، به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آمریکا، هم‌چنین بیان‌گر آن است که استخدام‌های مجدد، بخشی از اخراج‌های مداوم را جبران می‌کند. 

در حالی که رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، و آرایشگاه‌ها به تدریج در بسیاری از نقاط آمریکا دوباره بازمی‌شوند، ردیابی داده‌های مربوط به رفتار مصرف‌کنندگان نیز بیان‌گر نشان‌هایی از احیای تدریجی اقتصادی این کشور است. 

در شرایطی که در سایه بحران بی‌سابقه سلامت ناشی از ویروس کرونا، نرخ بی‌کاری در آمریکا به بالاترین سطح خود از زمان رکود بزرگ رسیده، این ارقام تسکین اندکی است برای میلیون‌ها نفر از کسانی که شغل‌شان را در پی این بحران از دست داده‌اند. 

از اواسط ماه مارس گذشته، ۴۲ میلیون و هفتصد هزار نفر در آمریکا درخواست حقوق و مزایای بی‌کاری کرده‌اند. گزارش وضعیت مشاغل وزارت کار نیز نشان می‌دهد از ماه آوریل تاکنون، تعداد فیش‌های حقوقی به میزان بیش از ۲۰ میلیون افت داشته و در مقابل نرخ بی‌کاری  ۱۴.۷ درصد بیشتر شده است. 

به ویژه آن که، همه متقاضیان بیمه بی‌کاری، به عنوان بخشی از کل این آمار، عملا بی‌کار نبوده و بعضی مجددا مشغول به کار شده‌اند. 

در حالی که تکثیر درخواست‌ها به علت سردرگمی ناشی از سیستم‌های بی‌کاری و عدم ‌مسؤولیت‌پذیری ایالت‌ها نیز شاید منجر به تورمی ناچیز در آمار کل متقاضیان شده باشد. 

سیر نزولی آمار متقاضیان بیمه بی‌کاری، البته ممکن است تحت تاثیر ناآرامی‌های سراسری و اعتراضات علیه مرگ جورج فلوید قرار گیرد، چرا که بعضی مشاغل بزرگ و کوچک در سراسر آمریکا در پی اعتراضات روزهای اخیر، به ناگزیر بسته شدند.

جین اوتس، از مقام‌های سابق وزارت کار آمریکا گفته: «این موجب افزایش دوباره تعداد درخواست‌ها خواهد شد.»‌

علاوه بر این، به رغم سیر نزولی، بازگشایی بخش‌هایی از اقتصاد کشور نیز تاثیر محدودی بر میزان ترمیم بازار کار آمریکا خواهد داشت. در حالی که براساس آخرین گزارش هفتگی دولت، نرخ بی‌کاری در این کشور در مقایسه با دوران قبل از شیوع کووید- ۱۹ هم‌چنان دو برابر است. 

آدام کامینز اقتصاددان ارشد موسسه موودی می‌گوید: «چیزی که واقعا از نظر اقتصادی غلتک را به حرکت درمی‌آورد، این است که مردم و کسب و کارها دوباره مانند دوران پیش از کووید- ۱۹، برای شروع فعالیت‌های اقتصادی احساس راحتی و آسایش کنند.»‌

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent