تا پایان آوریل، افزایش بیکاری در آمریکا به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد

نرخ بیکاری که در ماه فوریه ۳.۵ درصد بود در پایان مارس به ۱۵ درصد می‌رسد

گسترش و شیوع ویروس کرونا در آمریکا، چشم‌انداز رشد اقتصادی در این کشور را تیره و تار و صدمات گسترده‌ای به بخش‌ سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت وارد کرده است - Kena Betancur / AFP

در اثنای بحران کرونا در آمریکا، تنها طی هفته گذشته، بیش از ۶.۶ میلیون نفر دیگر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند تا به این ترتیب شمار افرادی که کمتر از یک ماه برای بیکار شده‌اند به ۱۶ میلیون نفر برسد درحالی که آمارها می‌گویند با چنین روندی تا پایان ماه آوریل، این تعداد به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. 

بر اساس گزارش‌های وزارت کار ایالت متحده که روز پنج شنبه منتشر شده است، بانک فدرال آمریکا گفته است که ۲.۳ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا تزریق خواهد کرد از طریق توسعه برنامه‌هایی که قرار است روز دوشنبه اعلام شود. این برنامه‌ها باعث خواهد شد که به کمپانی‌ها و ایالت‌ها و دولت‌های محلی که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط بحران با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند، کمک بسیاری شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، پس از تصویب بسته‌نجات تریلیون دلاری که در ماه مارس نهایی شد، هم اکنون کنگره و کاخ سفید در آمریکا مشغول بررسی بسته‌ کمکی اقتصادی دیگری هستند که بتواند از سقوط بازار کار و سرمایه این کشور جلوگیری کند و به نوعی خون جدیدی به آن تزریق شود. هنوز از ابعاد بسته کمکی جدید اطلاعاتی منتشر نشده است اما پیش از این دونالد ترامپ گفته بود که این رقم می‌تواند تا شش تریلیون دلار هم بالا برود. 

این بزرگترین موج بیکاری است که در تاریخ آمریکا سابقه داشته است و وضعیتی را به وجود آورده است که تا کنون رهبران این کشور با آن مواجه نبوده‌اند و برای همین، تلاش برای مداخله در این وضعیت از طریق تهیه بسته‌های نجات اقتصادی، ادامه دارد. 

گسترش و شیوع ویروس کرونا در آمریکا، چشم‌انداز رشد اقتصادی در این کشور را تیره و تار و صدمات گسترده‌ای به بخش‌ سرمایه‌گذاری کوتاه و بلند مدت وارد کرده است. بیکاری ۱۶ میلیون نفر در کمتر از سه هفته، چنان شوکی به اقتصاد وارد کرده است که هیچ دوره رکود اقتصادی در تاریخ آمریکا به پای آن نمی‌رسد. 

این وضعیت آنچنان غیرقابل مطمئن است که کارشناسان اقتصادی می‌گویند این که در آینده چه رخ خواهد داد و مثلا بازارهای اقتصادی در سال آینده چگونه خواهند بود و رشد اقتصادی به چه سمت و سویی خواهد رفت، همگی مواردی هستند که پیش‌بینی در مورد آنها فقط حدس و گمان خواهد بود چرا که هیچ چیزی را نمی‌توان در این شرایط پیش‌بینی کرد. 

با توجه به چنین روندی است که با وجود ۱۶ و نیم میلیون مورد بیکاری در سه هفته گذشته، کارشناسان اقتصادی به نیویورک تایمز گفته‌اند که این عددها در پایان ماه به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. 

همزمان بانک مرکزی آمریکا قرار است از طریق برنامه اصلی وام دادن  تا ۶۰۰ میلیارد دلار وام خریداری کند و خزانه‌داری هم ۷۵ میلیارد دلار پیشتیبانی از آن ارائه خواهد کرد. این تلاش وام چهار ساله به شرکتهایی که تا ده هزار کارگر فرد شاغل دارند یا درآمد آنها کمتر از دو و نیم میلیارد دلار است، ارائه می‌دهد.