رکورد بیکاری آمریکا دوباره شکست؛ ۶.۶ میلیون بیمه بیکاری در یک هفته

شمار درخواست‌کنندگان بیمه‌بیکاری در دو هفته به نزدیک ۱۰ میلیون نفر رسید

خیابان‌های خالی نیویورک به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا در این شهر، ۲۷ مارس- EDUARDO MUNOZ ALVAREZ/GETTY /AFP

وزارت کار آمریکا روز پنج‌شنبه گزارش داد که هفته گذشته بیش از شش میلیون و ششصد هزار نفر در این کشور برای دریافت مزایای بیمه‌ بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، تا برای دومین هفته مرزهای رکورد تاریخی بیکاری در این کشور جابجا شود. 

براساس گزارش‌های منتشر شده، این آمار جدید، تعداد لشکر بیکاران جدید پس از شیوع ویروس کرونا را به ۱۰ میلیون نفر رسانده است. 

چنین اعدادی هم از نظر وسعت و ابعاد آن و هم از نظر سرعتی که در حال افزایش است، در طول تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. 

تا هفته پیش‌ بالاترین نرخ بیکاری در یک هفته به سال ۱۹۸۲ بازمی‌گشت که طی آن ۶۹۵ هزار نفر بیکار شدند. اما بسته‌شدن کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ و اخراج‌ها و به خانه‌فرستادن کارگران و کارمندان در مقیاسی وسیع، که به دنبال شیوع ویروس کرونا در ماه گذشته رخ داد، باعث شده است که میزان بیکاری از هر دوره رکود در طول تاریخ آمریکا بیشتر شود. 

به گزارش نیویورک تایمز، تاثیرات مخرب ناشی از اپیدمی کرونا، در مراحل اول روی صنایعی مانند گردشگری، پذیرایی مثل هتل‌ها و صنایع وابسته به آن بود. اما این بیکاری الان به صنایع دیگر هم رخنه کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«انجمن مدیریت تامین» آمریکا روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که در حوزه صنعت که بعد از «جنگ تجاری» ترامپ با چین، به تازگی شروع به بهبود کرده بود، بار دیگر در حال به اغما فرو رفتن است. 

سایت‌های شغل‌یابی، یک افت شدید در خصوص تقاضای کار توسط شرکت‌ها را نشان می‌دهند؛ حتی در حوزه‌هایی که ربطی به رکود ندارد مثل آموزش و همچنین خدمات بیمه و بهداشت. 

شرکت‌های حقوقی، شرکت‌های نوبنیان و کارمندان بسیاری دیگر شرکت‌ها هم که قبلا به آنها گفته شده بود که می‌توانند از خانه کار کنند، با کم شدن درآمدها، اندک اندک کار خود را از دست می‌دهند. 

به گفته اقتصاددانان، هر چقدر صدمه اقتصادی بیشتر باشد، بازگشت از رکود سخت‌تر خواهد بود و هر چقدر بیکاری بیشتر شود، افراد قدرت خرید خود را از دست خواهند داد و این باعث تعمیق رکود خواهد شد و به بیکاری‌های بیشتر منجر می‌‌شود. 

دولت دونالد ترامپ همراه با سنای آمریکا هفته گذشته یک بسته‌نجات دو تریلیون دلاری را تصویب کرد تا با تزریق آن به اقتصادی کشور، از شدت حرکت به سوی رکود اقتصادی شدید بکاهد. 

این بسته نجات شامل میلیاردها دلار کمک به کسب‌وکارهای کوچک، ارسال چک ۱۲۰۰ دلاری به خانواده‌هایی که کار خود را از دست‌داده‌اند و همچنین میلیاردها دلار کمک به بیمارستان‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا و نیز صنایعی مانند شرکت‌های هواپیمایی بود. 

اگر چه این بسته نجات برای چند روز امیدواری‌هایی ایجاد کرد، با افزایش بیکاری، به احتمال زیاد دولت آمریکا، بسته‌نجات مکملی را باید در طی هفته‌های آینده در دستور کار خود قرار دهد تا با این موج جدید بیکاری و همچنین رکود اقتصادی شدید مقابله کند.