سیروس عسگری، پژوهشگر زندانی در آمریکا، به ایران برمی‌گردد

سخنگوی وزارت خارجه از بازگشت این استاد ایرانی ظرف سه روز آینده خبر داد

عسگری سال ۲۰۱۷ پس از ورود به آمریکا، دادگاهی شد و پس از نزدیک به سه سال تبرئه شد- عکس از خبرگزاری آنا

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر از بازگشت سیروس عسگری استاد دانشگاه صنعتی شریف به ایران خبر داد. به گفته عباس موسوی «موضوع سیروس عسگری به اتمام رسیده و او ظرف ۲ و ۳ روز آینده اگر مشکلی پیش نیاید به ایران بازمی گردد».

سیروس عسگری، پژوهشگر ایرانی و استاد دانشگاه شریف در تهران، پیشتر از اتهام سرقت «اسرار تجاری» در آمریکا تبرئه شده بود. وی با این‌حال پس از آن، به بازداشت اداره «مهاجرت و گمرک» آمریکا درآمد. چندی بعد خبر ابتلای سیروس عسگری به بیماری کووید۱۹ در زندان‌های آمریکا منتشر شد. 

در آن زمان خبرگزاری رویترز نوشته بود که «تصمیم به اخراج سیروس عسگری از خاک آمریکا ممکن است در پی توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانی صورت گرفته باشد». رویترز به نقل از منابع مطلع در ایران نوشته بود که «تهران آماده چنین توافقی است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن گمانه‌زنی‌ها درباره امکان تبادل سیروس عسگری، با مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا که دو سال قبل در مشهد بازداشت شده بود شدت گرفت. گفته می‌شود که مایکل وایت به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و انتشار عکس‌های خصوصی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

در آن زمان علی‌رغم گفته‌های مقامات ایرانی درباره بازگشت هرچه زودتر سیروس عسگری به ایران کن کوچینلی، معاون اجرایی امنیت ملی آمریکا ضمن رد گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط پرونده وایت با سیروس عسگری گفته بود: «دولت ایران روند تحویل گرفتن ۱۱ ایرانی در فهرست اخراج از آمریکا را کند کرده است.»

این مقام دولتی در آمریکا گفته بود که «ایالات متحده ماه‌هاست که برای اخراج عسگری تلاش می‌کند و این تلاش از آذرماه گذشته آغاز شده بود، اما تا اواخر بهمن‌ماه، ایران از صدور گذرنامه معتبر برای او خودداری کرده بود». 

سیروس عسگری ابتدا در سال ۲۰۱۲ متهم شد که هنگام پژوهش در دانشگاه «کیس وسترن رزرو» ایالت «اوهایو» تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور زده است. عسگری سال ۲۰۱۷ پس از ورود به آمریکا، دادگاهی شد و پس از نزدیک به سه سال تبرئه شد. 

عسگری پس از تبرئه‌، برای تشکیل دادگاه دیگری برای اخراج او از خاک آمریکا توسط اداره مهاجرت و گمرک این کشور بازداشت شد.

 

بیشتر از