ترامپ تاریخ برگزاری اجلاس گروه هفت را به تعویق انداخت

مرکل اعلام کرده بود در این نشست شرکت نخواهد کرد

خانم مرکل  گفته بود تنها در صورت تغییر در وضعیت بحران اپیدمی جهانی کرونا در این اجلاس شرکت خواهد کرد- NICHOLAS KAMM / AFP

یک روز پس از آن که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دست رد به سینه آمریکا زد و دعوت این کشور را برای رفتن به اجلاس گروه هفت نپذیرفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که این اجلاس را تا پاییز آینده به تعویق خواهد انداخت.

خانم مرکل  گفته بود تنها در صورت تغییر در وضعیت بحران اپیدمی جهانی کرونا در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا این خبر غیرمنتظره را در مسیر بازگشت خود به واشنگتن از مراسم پرتاب فضاپیمای اسیپس‌ایکس ناسا در پایگاه هوایی فلوریدا اعلام کرد. 

آقای ترامپ علاوه بر اعلام خبر تاخیر در برگزاری نشست گفت اعضای این گروه باید شامل روسیه، استرالیا، کره جنوبی و هند شوند. 

او تاکید کرد که ترکیب کنونی گروه «بسیار منسوخ» است و به درستی نمی‌تواند نماینده درست «آن چه در جهان رخ می‌دهد» باشد.

او اضافه کرد که هنوز تاریخ جدید برگزاری این اجلاس را تعیین نکرده، اما گفته گمان می‌کند ماه سپتامبر آینده زمان مناسبی خواهد بود، تقریبا همزمان با نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک یا پس از انتخابات سراسری آمریکا در ماه نوامبر. 

این خبر تعجب‌برانگیز پس از آن اعلام شد که آنگلا مرکل،‌ صدراعظم آلمان، روز شنبه گفت در این اجلاس شرکت نخواهد کرد، مگر آن که تغییری در وضعیت شیوع ویروس کرونا مشاهده شود. 

رهبران قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان، قرار بود طبق برنامه قبلی، در ماه ژوئن که از فردا آغاز می‌شود در کمپ دیوید،‌ تفرجگاه رئیس جمهوری آمریکا در مریلند، جمع شوند، اما شیوع ویروس کرونا مانع از اجرای این برنامه‌ها شد.

آقای ترامپ در ماه مارس گذشته هم اجلاس گروه هفت را به دلیل اپیدمی کرونا لغو کرد و گفت رهبران هفت کشور از طریق کنفرانس ویدئویی در نشست شرکت خواهند کرد. اگرچه او در نهایت هفته گذشته، دوباره تغییر نظر داده و گفت بنا دارد تا نشست را حضوری برگزار کند و خود میزبان آن باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در توییتی نوشت: «حالا که کشورمان در حال بازگشت به عظمت خود است، بنا دارم تا با تجدیدنظر در برنامه برگزاری اجلاس گروه هفت، آن را در همان تاریخ یا تاریخی مشابه، در شهر واشنگتن دی‌سی، در محل مشهور کمپ دیوید برگزار کنم. اعضای دیگر گروه نیز در حال بازگشت هستند. نشانه فوق‌العاده‌ای برای همه- عادی‌سازی!»‌

کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا اعضای گروه هفت را تشکیل می‌دهند و ریاست این گروه هر سال بین کشورهای عضو می‌چرخد. 

بیشتر از جهان