ترامپ برای اعزام نیرو به مینیاپولیس دستور آماده‌باش صادر کرد

نیروهای گارد ملی پیشتر به مینیاپولیس اعزام شده بودند

در پی افزایش اعتراضات سراسری در آمریکا پس از قتل جرج فلوید، مقامات رسمی وزارت دفاع آمریکا برای اعزام نیرو به مینیاپولیس دستور آماده باش صادر کرده‌اند.

بر اساس خبرهای رسیده، دونالد ترامپ روز جمعه به مارک اسپر، وزیر دفاع، دستور داده واحدهایی را جهت اعزام سریع به محل آماده کند و همزمان معترضان را تهدید کرده در صورت ادامه اعتراضات، مجبور است به زور متوسل شود.

نیروهای گارد ملی به دنبال افزایش درگیری با پلیس و آتش زدن ساختمان‌ها، از جمله یکی از ادارات پلیس، پیشتر به مینیاپولیس اعزام شده بودند. معترضان خواهان اجرای عدالت برای مرگ آقای فلوید هستند که یکی از آخرین کشته‌شدگان سیاه پوست توسط پلیس است. مرگ آقای فلوید اعتراضات شدیدی را در شهرهای سراسر آمریکا در پی داشته و بحث اصلاحات گسترده در نیروی پلیس را بار دیگر مطرح کرده است.

در سال ۱۹۹۲ نیز یگان ویژه پلیس انتظامی برای کنترل اغتشاشات به لوس آنجلس اعزام شدند. این درگیری‌ها به دنبال تبرئه چهار افسر پلیس در واقعه کتک زدن رادنی کینگ شدت گرفته بود.

فرماندار مینسوتا قصد دارد گارد ملی را برای اولین بار در تاریخ این ایالت با اختیارات کامل فعال کند و هشدار داده تندروان نژادپرست سفید پوست دارند اعتراضات را مال خود می‌کنند.

به گزارش اداره گارد ملی، روز شنبه بیش از یک هزار نیروی انتظامی دیگر به جمع ۷۰۰ نفر نیروی قبلی اضافه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم والز، فرماندار مینسوتا، گفته است که اعتراضات فعلی دیگر هیچ ربطی به مرگ آقای فلوید ندارد بلکه «به قصد حمله به جامعه متمدن، ایجاد رعب و وحشت و نابود کردن شهر» انجام می‌شود.

افسر سابق پلیس مینیاپولیس، درک چائووین، چهار روز پس از انتشار ویدیویی که نشان می‌داد با فشار زانو روی گردن آقای فلوید موجب مرگ وی شده، به قتل شبه عمد و جنایت از نوع درجه سوم متهم شد.

به گفته مایک فریمن، دادستان بخش هنپین، تحقیقات بیشتر در خصوص سه افسر دیگر، که از نیروی انتظامی اخراج شدند، فعلا متوقف شده تا تمرکز بیشتر روی تعقیب «جنایتکاران خطرناک‌تر» صورت بگیرد.

بررسی‌های بیشتر نشان دادند که آقای چائووین تا سه دقیقه پس از «بی حال شدن» آقای فلوید زانوی خود را روی گردن ایشان نگه داشته است. آقای چائووین در مجموع ۹ دقیقه آقای فلوید را روی زمین فشار داده است.

بازجویان پرونده می‌گویند که «در آموزش‌های پلیس آمده است که این نوع دستگیری در شرایطی که فرد به روی شکم خوابانده شده ذاتا خطرناک است.»

آقای فلوید با صدایی که خفه شده بود فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «مادر»، «لطفا».

به گزارش بازجویان «هیچ یک از سه افسر دیگر از جای خود تکان نخوردند.»

در گزارش پزشکی اولیه مرکز خدمات درمانی بخش هنپین آمده است که «هیچ نشانه فیزیکی از حالت خفگی یا تنگی نفس شدید مشاهده نشده» و «احتمالا وضعیت سلامت کلی او ... در این مرگ نقش داشته» است. این در حالی است که ویدیوی فشار زانوی آقای چائووین روی گردن آقای فلوید همه جا پخش شده است. معترضان پس از این گزارش خشمگین‌تر شده و مقامات پزشکی و بازجویان را به کم اهمیت جلوه دادن مرگ آقای فلوید متهم کرده‌اند.

این اعتراضات با برپایی آتش و تخریب اماکن در روز جمعه همچنان به شدت ادامه دارد. 

© The Independent

بیشتر از جهان