وزیر دفاع آمریکا: خروج نظامیان ما از افغانستان یک گزینه قوی نیست

پیشتر ترامپ گفته بود نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند

دو سرباز آمریکایی در ولایت وردک افغانستان، ژوئن ۲۰۱۹- 

THOMAS WATKINS / AFP

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، می‌گوید که خروج هشت‌ هزار نیروی نظامی آمریکا از افغانستان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تنها یک گزینه است، اما گزینه بسیار مستحکمی نیست.

آقای اسپر گفت: «به همان سرعتی که ترجیح می‌دهیم، حرکت نکرده و نیز جدول زمانی را در این مورد مشخص نمی‌کنیم. اما ما جدول زمانی داریم که برای ماه مه سال آینده تنظیم شده است که این جدول زمانی بر پایه پیشرفت برخی امور (در افغانستان) مشخص شده است.»

این گفته‌های وزیر دفاع آمریکا در پیوند با چگونگی خروج نظامیان این کشور از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که چهارشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود که نیروهای نظامی کشورش را از افغانستان خارج می‌کند.

آقای ترامپ گفته بود: «ایالات متحده آمریکا در افغانستان مسئولیت پلیس را به عهده گرفته است و اکنون زمان آن رسیده است که این مسئولیت را خود افغان‌ها به دوش بگیرند.»

آگاهان سیاسی و نظامی افغانستان خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور را بدون مشورت و توافق مقامات حکومتی افغان، زیانبار می‌دانند و تاکید دارند که مقامات آمریکایی نباید کاری کنند که جبران آن در آینده برای آنان سنگین تمام شود.

نادرخان نوابی، از نظامیان پیشین افغان، خروج نظامیان آمریکایی را در وضعیت کنونی این کشور کار درست و عقلانی نمی‌داند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید:«زمانی که نیروهای خارجی به افغانستان آمدند، ما فکر کردیم که کشور ما آباد و آرام خواهد شد و هیچ گروه تروریستی دیگر نخواهد توانست در این‌جا لانه داشته باشد و دست به حملات تروریستی بزند. اما متاسفانه در حضور این نظامیان خارجی، به ویژه آمریکا، این گروه‌های تروریستی قوی‌تر از گذشته شده‌اند، تا جایی که امروز تحت نام یک نظام و حکومت می‌جنگند. اگر امریکا بدون مشورت با دولت افغانستان و درک وضعیت کنونی نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج کند، هیچ شکی نیست که جنگ‌های داخلی و منظم در این کشور دوباره آغاز می‌شود و هر گروه و حزبی خود را برحق بداند و مانند سال‌های گذشته، جوی‌های خون جاری شود. درست است که آمریکا مجبور است روزی این کشور ترک کند، اما باید همان شعارهایی را که در روزهای نخست برای نابودی گروه‌های تروریستی در افغانستان سر می‌دادند، عملی کنند. وگرنه سال‌های (تسلط) طالبانیسم دوباره در راه خواهد بود.»

سیدشاه الکوزی، از آگاهان سیاسی افغان، نیز خروج زودهنگام و بدون مشورت نیروهای آمریکایی از افغانستان را احیای دوباره نظام طالبانیسم در این کشور می‌داند و می‌گوید: «در اصل، طرف آمریکا مردم و حکومت افغانستان است نه طالبان، اما آمریکا امروز بدون این که با دولت و مردم افغانستان در رابطه با خروج‌ نیروهایش مشورت کند، با طالبان پیشاپیش صحبت کرده و توافق کرده‌اند، و این کار آمریکا نقض آشکار روابط دوستانه با ما است. ما به آمریکا می‌گویم که حضورتان در این کشور با مشورت مردم و بزرگان سیاسی افغانستان بود، و اکنون که می‌روید نیز باید با مردم و بزرگان سیاسی این کشور مشورت و گفت‌وگو کنید. کاری نکنید که دستاوردهای چندین ساله ما به خاطر یک تصمیم نادرست‌تان نابود و ویران گردد.»

گفتنی است که آمریکا در حال حاضر در حدود ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد و بر اساس توافق‌نامه‌‌ای که با گروه طالبان در دوحه قطر به امضا رسید، به این گروه (طالبان) تعهد داده است که به زودی تمام نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج می‌کند. آمریکا تا کنون در این زمینه اقدامی نکرده است، اما مقامات بلندپایه آن کشور بارها هشدار داده‌اند که رای‌زنی‌ها در پیوند با این موضوع میان مقامات آمریکایی جریان دارد.


 

بیشتر از