قرنطینه؛ تهدیدی برای افزایش تفاوت دست‌مزد زنان و مردان

زنان در مقایسه با مردان، وقت بیشتری را صرف مراقبت از فرزندان خود می‌کنند

شهر نیویورک در قرنطینه. TIMOTHY A. CLARY/AFP

پژوهش‌گران هشدار داده‌اند که تاثیر نابرابر قرنطینه بر خانواده‌های بچه‌دار می‌تواند خطر افزایش فاصله دست‌مزدها میان زنان و مردان را به همراه داشته باشد. 

بررسی نتایج یک نظرسنجی درباره خانوارهای انگلیسی،‌ توسط موسسه مطالعات مالی (IFS) و کالج دانشگاهی لندن (UCL) نشان می‌دهد که با شروع قرنطینه، زنان احتمالا بیش از مردان کار به ازای دریافت حقوق را متوقف کرده‌اند. 

حتی زنانی که کماکان کار می‌کنند در مقایسه با مردان خانوار، احتمالا ساعت‌های کمتری را به کار اختصاص می‌دهند. 

این تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که در دوران قرنطینه، زنان در مقایسه با مردان، وقت بیشتری را صرف مراقبت و رسیدگی به فرزندان خود می‌کنند. 

براساس تحقیقات «آی اف اس»، این الگوی ناپسندی است و مطالعات قبلی نیز نشان می‌دهد زنانی که برای زایمان مرخصی می‌گیرند، پس از بازگشت به کار، دست‌مزد کمتری برای ساعات کاری خود تحت عنوان نیروهای پاره‌وقت دریافت می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیق‌گران گفته‌اند: «این خطر وجود دارد...که طبق یافته‌های ما تفاوت میان ساعت‌های کاری پدران و مادران، تحت تاثیر این بحران قرار گرفته و درنتیجه منجر به تاثیرات گسترده زیان‌آوری خواهد شد که پیش‌رفت شغلی و چشم‌انداز آینده درآمد مادران را بیش از پدران تحت شعاع قرار خواهد داد.» 

براساس گزارش سال گذشته مرکز ملی آمار بریتانیا، اختلاف دست‌مزدها میان زنان و مردان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۷.۳ درصد است که در مقایسه با آمار سال ۱۹۹۷ میلادی که ۲۷ درصد بوده، با کاهش نسبی روبه‌رو شده است. 

این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که تفاوت دست‌مزد زنان و مردان زیر چهل سال که تمام‌وقت مشغول به کار هستند تقریبا به صفر رسیده است. 

تفاوت دست‌مزدها بین سنین ۳۰ تا ۳۹ سال در میان تمامی افراد شاغل، ۱۰ درصد به نفع مردان است. تفاوتی که گفته می‌شود به دلیل بازگشت زنان به کار پس از مرخصی زایمان به شکل پاره‌وقت است. 

در نظرسنجی جدید اینترنتی که در فاصله زمانی  ۲۹ آوریل، تا ۱۵ ماه مه انجام شده و حدود ۵ هزار نفر از پدر و مادرانی را که با فرزندان‌شان در انگلستان زندگی می‌کنند دربرمی‌گیرد، از آن‌ها خواسته شده تا فعالیت‌های معمول روزانه خود را در طول دوران قرنطینه براساس ساعات کاری خود توضیح دهند. 

براساس نتایج این نظرسنجی، مادران به نظر ۲۳ درصد بیشتر از مردان شغل خود را از دست داده‌اند و ۱۴ درصد آن‌ها نیز به مرخصی با حقوق رفته‌اند.  

مادران شاغلی که هم‌چنان کار می‌کنند نیز در دوران قرنطینه ساعات کاریشان کاهش یافته و به طور متوسط از ۶.۳ ساعت به ۴.۹ رسیده است. در حالی که برای پدران از ۸.۶ ساعت در روز به ۷.۲ ساعت رسیده است. 

نیمی از مادران هم‌زمان با کار روزانه برای گرفتن دست‌مزد از بچه‌های خود نیز مراقبت می‌کنند در حالی که یک سوم پدران شرایطی مشابه دارند. 

الیسون اندرو از موسسه مطالعات ملی می‌گوید: «این معیارها در مجموع به این معناست که مادران به میزان یک‌سوم پدران، کار مستمر و بدون اختلال انجام می‌دهند. بنابراین، این خطر وجود دارد که قرنطینه باعث افزایش فاصله دست‌مزد زن و مرد شود.»

به هر حال به گفته آی اف اس، به رغم تقسیم نابرابر مراقبت از فرزندان در خانواده، به طور میانگین مدت زمانی که پدران در دوران قرنطنیه صرف مراقبت از بچه‌های خود می‌کنند دو برابر شده که این امر می‌تواند بالقوه به تغییرات درازمدت منجر شود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی