خالق بیت‌کوین احتمالا ۴۰۰ هزار دلار رمزارز را جابه‌جا کرده است

خالق بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود

هر رمزارز می‌تواند در فضای آنلاین به صورت علنی رد یابی شود- INA FASSBENDER / AFP

خالق بیت‌کوین که با نام مستعاری ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود و هیچ کس از هویت واقعی او خبر ندارد، ممکن است اخیرا در بازار رمزارز فعال شده باشد.

بیت‌کوین اولین رمزارز تمرکززدایی شده است، یک ارز مجازی که از طریق حل معادلات پیچیده ریاضی توسط کامپیوتر‌ها خلق یا «استخراج» می‌شود و بعد از آن که ناکاموتو یادداشتی در توضیح آن نوشت ابداع شد.

هر رمزارز می‌تواند در فضای آنلاین به صورت علنی رد یابی شود. این امر از طریق دفتر حساب و کتابی که بلاک‌چین نامیده می‌شود انجام می‌شود.

در ۲۰ ماه مه توییتی از یکی از حساب‌های ردیاب نقل و انتقالات رمزارز، اظهار داشت که مقدار ۴۰ بیت‌کوین (به ارزش ۳۹۱۰۵۵ دلار) از حسابی که از سال ۲۰۰۹ متروک مانده بود انتقال یافته است.

این حساب کاربری نوشت: «بیت‌کوین‌های منتقل شده در این مورد در اولین ماه خلق بیت‌کوین استخراج شده بودند.»

گمانه‌زنی‌ها به سرعت شایع شد که این وجوه احتمالا به یکی از اولین استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تعلق دارد، کسی مانند ساتوشی ناکاموتو.

حساب مذکور که این بیت‌کوین‌ها را در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۰۹ وقتی ارزشی حدود صفر دلار داشتند استخراج کرده، آن‌ها را در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ منتقل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظاهرا این اولین بار پس از ماه اوت ۲۰۱۷ است که کسی بیت‌کوین‌هایی را از اوایل سال ۲۰۰۹ خرج کرده است.

با این وجود، گرچه عمر بیت‌کوین‌های مذکور شاید حاکی از آن است که متعلق به حساب ساتوشی باشند بسیاری در این‌باره شک کرده‌اند.

جیمسون لوپ، مدیر ارشد فناوری کاسا، که شرکتی در زمینه امنیت بیت‌کوین است، گفت: «همه شما باید بررسی‌های خود را تقویت کنید.» و استدلال کرد استخراج این بیت‌کوین‌ها در «الگوی پاتوشی» نمی‌گنجد. الگوی پاتوشی جداول رمزارز را که «مقاصد» نامیده می‌شوند و در روند بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرند زیر نظر می‌گیرد.

یکی از نقایص ابتدایی در سیستم بیت‌کوین این بود که بعضی از گروه‌ها الگویی متفاوت از سایرین داشتند و می‌توان با تشخیص این امر فهمید آیا به الگوی پاتوشی تعلق دارند یا خیر. زاک وئل از سایت کوین‌دسک (Coindesk) نیز اظهار داشت این شخص ساتوشی نیست چرا که از الگوی پاتوشی پیروی نکرده است، آدام بک، مدیر سایت بلاک‌چین هم چنین عقیده‌ای دارد.

دلیل آن که تشخیص نقل و انتقالات ساتوشی این قدر برای جامعه رمزارزبازان جذاب است تنها این نیست که هویت موسس بیت‌کوین را بیابند، بلکه ۹۹.۹ درصد تمام بلاک‌های شامل الگوی پاتوشی تاکنون خرج نشده‌اند، یعنی چیزی حدود ۱.۱ میلیون بیت‌کوین (حدودا معادل ۷ میلیارد دلار) جایی آن بیرون نهفته است.

در سال ۲۰۱۶، کرگ رایت، کارآفرین استرالیایی دنیای فناوری به گونه‌ای جنجال‌برانگیز ادعا کرد او ساتوشی است و گفت مدارکی را منتشر خواهد کرد که ثابت کند او موسس بیت‌کوین است. تا زمان نوشتن این مقاله چنین مدارکی به گونه‌ای معتبر منتشر نشده است اما او در گذشته گفته است هر کسی که به این ادعای او شک کند را به خاطر افترا تحت تعقیب قانونی قرار خواهد داد. آقای رایت هم‌چنین به این متهم شده که با استفاده از قراردادهای جعلی و امضاهای دروغین حدود ۵ میلیارد دلار بیت‌کوین را از شریک تجاری فقید خود، دیو کلیمان، سرقت کرده است.

درباره انتقال اخیر بیت‌کوین آقای رایت ظاهرا انکار کرده که او جابه‌جا کننده این رمزارز بوده است. گزارش شده آقای رایت با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت است: «این رمز‌ارز‌ها از بیت‌کوین‌های شخصی من نیستند و من آن‌ها را منتقل نکردم. همان‌طور که قبلا اشاره کرده‌ام من در حال حاضر هیچ قصدی برای فروش بیت‌کوین یا هرگونه اقدام دیگری با این ارز قابل اعتماد ندارم.»

با وجود این بیانیه از زمان انتشار تاکنون حذف شده است و آقای رایت هم در حال ارائه فهرستی از آدرس بیت‌کوین‌های خود به دادگاه به عنوان بخشی از تحقیقات ادامه‌دار علیه میراث دیو کلیمان است. در فهرستی که به دادگاه ارائه شده است، آدرس بیت‌کوین‌هایی که در انتقال مذکور جابه‌جا شدند نیز به چشم می‌خورد اما این لزوما تاییدکننده مالکیت آن‌ها توسط او نیست. علاوه بر این که جابه‌جایی مذکور مطابق الگوی پاتوشی نیست، ورثه آقای کلیمان نیز اظهار داشتند فهرست ارائه شده جعلی است و ما با آقای رایت برای اظهارنظر در این باره تماس گرفته‌ایم.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد