لانس آرمسترانگ: مردم یا دوستم دارند، یا از من متنفرند

این دوچرخه‌سوار می‌گوید او همیشه شخصیتی جنجالی باقی خواهد ماند

آرمسترانگ که ۷ بار قهرمان مسابقات «تور دو فرانس» بود، سال ۲۰۱۲ به خاطر برملا شدن دوپینگش، عنوان قهرمانی را از دست داد- Ezra Shaw/Getty Images/AFP

لانس آرمسترانگ، دوچرخه سوار رسوا شده، در مستندی تلویزیونی با اشاره به این که شخصیتی دوگانه دارد که اشخاص یا از او متنفرند یا دوستش دارند، از ماجرای خریدن غذا و نوشیدنی برای گروهی که در خیابان او را به باد حرف های رکیک گرفته بودند، پرده برداشته است.  

آرمسترانگ، در فاصله سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی هفت بار قهرمان مسابقات دوچرخه سواری «تور دو فرانس» بود، اما در سال ۲۰۱۲ عنوان قهرمانی را از دست داد و در سال ۲۰۱۳ به استفاده از داروهای دوپینگ در جریان مسابقات اعتراف کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که زمانی اسطوره دوچرخه سواری بود،‌ در سال ۱۹۹۶ به بیماری سرطان مبتلا شد و با استفاده از دوپینگ، هفت عنوان قهرمانی را به طور متوالی از آن خود کرد. 

در سال ۲۰۱۲ آژانس ضد دوپینگ آمریکا، او را به عنوان سردمدار «استفاده از پیشرفته ترین، حرفه ای ترین و موفق ترین برنامه دوپینگ تاریخ ورزش» معرفی کرد و سپس همه عنوان های قهرمانی او از سال ۱۹۹۸ به بعد، از او گرفته شد. 

آرمسترانگ در گفت و گو با مستندی تحت عنوان «لانس» که به مناسبت سی امین سال تاسیس شبکه تلویزیونی « ای اس پی ان» ساخته شده، اعتراف کرده که او همیشه شخصیتی جنجالی خواهد بود. 

او گفت: «وقتی ورق زندگی برای من برگشت، با خودم گفتم از این پس مابقی عمرم هر جا بروم بالاخره کسی به طرفم می آید و فحشی رکیک به من می‌دهد....خب، چند روزی گذشت و اتفاقی نیفتاد. بعد ماه ها گذشت، سال ها گذشت...وقتی کسی می خواهد حرف بدی به من بزند من متوجه می شوم، اما هیچ کس این کار را نمی کند. به این ترتیب، ۵ سال طول کشید.»‌

او افزوده: «تا این که یک بار وقتی در خانه ای اجاره ای بودم، تاکسی اوبر سفارش دادم. راننده کنار خیابان جلوی یک میخانه پارک کرد. ما از خیابان عبور کردیم. مردی بلند شد و ایستاد. فریاد زد: آهای لانس. ازش پرسیدم چیه؟ او برگشت و به من فحش داد. آنها یک گروه شش یا هفت نفره بودند که همگی با هم ایستاده بودند و با صدای بلند همین کلمه را تکرار می کردند. گفتند: تو متقلب هستی! اینجا بود که دوستم گفت فورا برو سوار ماشین شو. چون او فکر می کرد من به سوی آنها می روم و با مشت به آنها حمله می‌کنم که این البته به وضوح ایده خوبی نبود.»

او ادامه داده است: «من در زندگی این کار را زیاد کرده ام. این بار واقعا شوکه و عصبانی شده بودم. با خودم گفتم باید کاری کنم. من لانس آرمسترانگ، نباید اجازه دهم چنین بلایی به سرم بیاید. با میخانه تماس گرفتم. شماره کارت اعتباری خودم را به آنها دادم گفتم هر چه آنها می نوشند و می خورند، مهم نیست پولش چقدر باشد، مهمان من هستند ولی به یک شرط. حتما به آنها بگویید: بچه ها، لانس همه اینها را پرداخت کرد و گفت شما را دوست دارد.» 

آرمسترانگ ۴۸ ساله، در این مستند اعتراف می کند که احتمالا مابقی عمرش را به عنوان شخصیتی دوگانه زندگی کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش