آزمایش «ژنتیک» برای تشخیص دوپینگ در المپیک

این روش قبل از بکارگیری باید به تأیید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برسد

 ماریا ساوینو، نفر سمت چپ عکس،دونده روس و قهرمان المپیک لندن که آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شدOLIVIER MORIN / AFP

به گفته رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، ممکن است در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از آزمایش «ژنتیک» برای تشخیص دوپینگ استفاده شود.

این فناوری که مسئولان امیدوارند به برخورد با دوپینگ خونی کمک کند، قبل از بکارگیری باید به تأیید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) برسد، اما «توماس باخ»، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اطمینان دارد که این روش بازدارنده خوبی برای کسانی خواهد بود که به فکر تقلب می‌افتند، حتی اگر آزمایش مدت‌ها بعد از پایان بازی‌ها انجام شود.

باخ در همایش جهانی دوپینگ در ورزش، در شهر «کاتوویتسه» لهستان، گفت: «در حالی که تحقیقات در زمینه تعیین توالی ژن به خوبی پیش می‌رود، این روش جدید می‌تواند راهکار بسیار مؤثری برای تشخیص دوپینگ خونی، ماه‌ها یا حتی هفته‌ها بعد از انجام دوپینگ، باشد».

«در صورت تأیید این روش آزمایش ژن توسط وادا، امکان استفاده از آن در بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ فراهم خواهد شد. این روش‌های جدید باعث می‌شوند ورزشکاران بیشتری از دوپینگ پرهیز کنند. ما می‌خواهیم افراد متقلب هیچ وقت و هیچ جا احساس امنیت نکنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی که خون ورزشکار از طریق انتقال خون یا موادی که تولید گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد تغییر داده می‌شود، این تست ژنتیک ژن‌هایی را که بیان (اکسپرس) شده‌اند شناسایی می‌کند.

اگر این روش آزمایش جدید برای المپیک توکیو آماده نشود، بعد از بازی‌ها تا ۱۰ سال نمونه‌ها در دسترس خواهند بود و می‌توان این آزمایش را بر روی آن‌ها انجام داد.

باخ گفت: «در حالت دوم، کمیته بین‌المللی المپیک پس از اعتبارسنجی کامل این روش جدید آزمایش، نمونه‌ها را تجزیه و تحلیل خواهد کرد».

«این بدان معناست که در المپیک توکیو ۲۰۲۰ برنامه آزمایش پیش از بازی‌ها، گسترده‌تر از هر دوره دیگری انجام خواهد شد، تا توان تشخیص و بازدارندگی را به حداکثر ممکن برساند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از ورزش