آمار مرگ بر اثر کرونا در آمریکا به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک شد

دونالد ترامپ خواستار بازگشایی فوری کلیسا‌ها و مکان‌های عبادت شد

تا روز شنبه ۲۳ ماه مه، بیش از ۹۶ هزار و پانصد نفر در آمریکا جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست‌‌داده‌اند - BRUCE BENNETT / Getty Images via AFP

درحالی که مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در امریکا اندک اندک به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود، دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری این کشور، ارقام اعلام شده در خصوص مرگ بر اثر کرونا را مورد پرسش قرار داد. 

تا روز شنبه ۲۳ ماه مه، بیش از ۹۶ هزار و پانصد نفر در آمریکا جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست‌‌داده‌اند. تعداد افرادی که تست تشخیص کرونای آنها مثبت بوده است نیز بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است. 

زیر سوال بردن شمار جان‌باختگان ویروس کرونا در آمریکا در حالی مطرح می‌شود که بنا به نظر بسیاری از کارشناسان بهداشتی در آمریکا، ارقام اعلام شده بسیار کمتر از همه تلفات این بیماری است. چرا که طی دو ماه اول گسترش این ویروس در کشور، افراد زیادی بدون آن که تست ‌شوند جان‌باخته‌اند و شمار آنها هیچ‌گاه وارد آمار رسمی مرتبط با مرگ افراد در اثر ابتلا به کرونا نشده است. 

در جلسه‌ای که روز جمعه در کاخ سفید برگزار شد، این موضوع مورد بحث قرار گرفت که افرادی که به دلیل بیماری‌های دیگر جان‌خود را از دست داده‌اند در حالی که تست کرونای آنها مثبت بوده است، نباید در چنین لیستی قرار می‌گرفتند. 

آقای ترامپ، به خبرنگاران گفت که رقم کنونی مرتبط با شمار مرگ‌ها بر اثر ابتلا به کرونا را پذیرفته است، اما این رقم می‌تواند «کمتر» از ارقام رسمی باشد. دکتر دبرا برکس، یکی از هماهنگ‌کنندگان کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید، گفته است که آمریکا «رویکردی بسیار لیبرالی» در شمارش تعداد افراد جان‌باخته در اثر ابتلا به ویروس کرونا در پیش گرفته است. 

به گزارش نیویورک تایمز، بیشتر متخصصان آماری و بهداشت عمومی می‌گویند که آن شمار بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده است، چرا که در اوایل شیوع این بیماری، موارد مرگ اولیه ویروس کرونا در طبقه‌بندی دیگری قرار داده شده است و افراد بسیاری در خانه‌های خود و همچنین خانه‌های سالمندان، بدون آن که تست شوند، جان خود را در برابر این ویروس از دست داده‌اند. 

دونالد ترامپ همچنین بار دیگر بر موضوع بازگشایی کلیساها، کنیسه‌ها و همچنین مساجد در آمریکا تاکید کرده است. او از ایالت‌های مختلف خواسته است که سریعا کلیسا‌ها و مکان‌های عبادت بازگشایی شوند.  او تهدید کرده است که ممکن است دستوری فراتر از دستور فرماندارانی بدهد که خلاف چنین دستوری را صادر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بسیاری از انجمن‌های مذهبی و دینداران در آمریکا با تصمیم دونالد ترامپ موافق هستند و بسته‌بودن کلیسا‌ها توسط فرمانداران را به نوعی نقض آزادی‌های مذهبی در این کشور قلمداد می‌کنند. برخی گروه‌های مسیحی، یکی از مجموعه‌های جمعیتی هستند که از طرفدران رئیس‌ جمهوری آمریکا به شمار می‌روند. 

کارشناسان حقوقی می‌گویند که دونالد ترامپ از منظر حقوقی‌ از چنان قدرتی برخوردار نیست که بتواند نظر فرمانداران را در خصوص موضوعی که مربوط به ایالت‌هاست، نقض کند. با این وجود، دونالد ترامپ این امکان را خواهد داشت که ایالت‌های مختلف را بر اساس موضوع «آزادی‌های مذهبی» به دادگاه بکشاند و اجازه بدهد که این تصمیم به جای آن که در کاخ‌سفید یا مراکز ایالت‌ها گرفته شود، توسط قضات به نتیجه برسد. 

ادامه شیوع ویروس کرونا در آمریکا اما همچنان ادامه دارد و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اعتماد افکار عمومی به نحوه مدیریت این معضل توسط مقامات دولتی، کاهش یافته است. این بی‌اعتمادی در تضادی جدی با آماری است که برای مثال کشورهایی مانند نیوزلند با آن مواجه هستند؛ جایی که نخست‌وزیر آن، به دلیل نحوه برخورد با شیوع این ویروس، با بالاترین درجه محبوبیت و مقبولیت در نزد افکار عمومی مواجه بوده است. 

از این گذشته، افزایش شمار مرگ‌های ناشی از کرونا در آمریکا همراه با افزایش تعداد مبتلاشدگان، در حالی اعلام می‌شود که چین  روز شنبه اعلام کرد که در آن روز هیچ مورد جدید مرگ بر اثر ویروس کرونا در آن کشور گزارش نشده است. این اولین روزی است که شمار مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری در سراسر چین، به صفر رسیده است. 

در ایالت‌ نیویورک، جایی که از ابتدا یکی از کانون‌های جدی بحران ویروس کرونا بوده است، اندروکومو، فرماندار این ایالت، اجتماع افراد تا ده نفر را آزاد اعلام کرد. این رفع ممنوعیت در همه نقاط ایالت، از جمله شهر نیویورک، برقرار خواهد بود. او البته از مردم خواسته است که همچنان موضوع فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند. اگر چه، این تصمیم فرماندار نیویورک با انتقاد یکی از مقامات این شهر مواجه شد که گفته است که آن تصمیم بر اساس نظرات متخصصان بهداشتی نبوده است.

بیشتر از جهان