کرونا در آمریکا؛ هشدار وزیر خزانه‌داری درباره آسیب‌های دائمی اقتصاد

دولت آمریکا تاکنون ۲.۷ تریلیون دلار برای کاهش بحران سلامت کشور هزینه کرده است

نگرانی‌ها درباره تاثیرات دائمی کرونا بر اقتصاد آمریکا در صورت ادامه قرنطینه شدت گرفته است-  REUTERS/Andrew Kelly

در حالی که آمریکا در تکاپوی مهار ویروس کرونا است، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، و سایر مشاوران کاخ سفید نسبت به وخامت اوضاع اقتصادی پیش رو هشدار داده‌اند. 

در آمریکا، تا کنون حدود ۸۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید- ۱۹ جان باخته‌اند و بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند. کارشناسان بهداشت و سلامت هشدار داده‌اند که بازگشایی زودهنگام مشاغل و کسب و کارها می‌تواند به جهش دیگری در آمار مبتلایان منجر شود و اقتصاد کشور را به نقطه صفر برگرداند.

اما آقای منوچین روز یکشنبه هشدار داد که علی‌رغم خطر بهداشت عمومی، اگر به زودی کسب وکارها در آمریکا بازگشایی نشوند، کشور شاهد پیامدهای اقتصادی «دایمی» خواهد بود. 

آقای منوچین روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز اظهار داشت: «در صورت عدم بازگشایی اقتصاد، به نظر من ما با خطری جدی روبه‌رو خواهیم بود. منظور من آسیب‌های اقتصادی دایمی برای مردم آمریکاست. ما به شیوه‌‌ای فکرشده و دلسوزانه کشور را بازگشایی می‌کنیم تا مردم بتوانند ضمن رعایت فاصله اجتماعی، صحیح و سالم به سرکارهایشان بازگردند. »‌

او گفت: «مردم قادر به رفتن به فروشگاهها خواهند بود.» و افزود: «بعضی هم هنوز تردیدهایی دارند.» 

آقای منوچین علاوه بر آن که در مذاکرات با کنگره بر سر واکنش دولت فدرال به ویروس کرونا، مرد شماره یک دونالد ترامپ بوده است، یکی از معدود مشاوران رئیس جمهوری است که با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، میانه خوبی برای دست یافتن به توافق‌ها دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت فدرال تاکنون ۲.۷ تریلیون دلار را در قالب چهار لایحه برای کاهش بحران سلامت کشور هزینه کرده است. 

این در حالیست که به گفته یک مقام رسمی کاخ سفید، دورنمای اقتصادی چنگی به دل نمی‌زند.  

او روز یکشنبه در یک برنامه «تاک شو» تلویزیونی بر نرخ روزافزون بیکاری از ماه مارس گذشته تاکید کرد. کوین هاست، مشاور اقتصادی کاخ سفید، به شبکه سی ان ان گفت:‌ «ما با نگاهی به آمار ثبتنام کنندگان اولیه، احتمالا در گزارش بعدی شاهد نرخ بیکاری نزدیک به۲۰ درصد خواهیم بود.» 

 او تصریح کرد که نرخ بیکاری در آمریکا در ماه مه یا ژوئن شاید به ۲۰ درصد برسد. 

به گزارش دفتر آمار نیروی کار آمریکا، نرخ بیکاری که در ماه مارس تنها ۴.۴ درصد بود، در ماه آوریل به حدود ۱۵ درصد رسید.

همزمان با اعمال تدابیر فاصله‌گیری در اجتماع در اکثر ایالت‌های آمریکا، حدود ۲۱ میلیون شغل در ماه آوریل از بین رفته است. 

اما آقای منوچین روز یکشنبه اشاره کرد که علت افت اقتصادی مشکلات ساختاری نبوده،  بلکه دلیل  آن «تعطیل شدن» اقتصاد کشور است، و گفت: «من نیمه پر لیوان را می‌بینم و نه نیمه خالی را. درست است که مشکلاتی وجود دارد، ولی ما می‌کوشیم تا این مشکلات را حل کنیم. هر وقت مشکلی مشتاهده شود، کارگروه ویژه ویروس کرونا در کاخ سفید برای حل آن اقدام می‌کند. »‌