جنگ نفتکش‌ها؛ روحانی می‌گوید هر اقدامی از سوی آمریکا تلافی خواهد شد

اولین نفتکش جمهوری اسلامی ایران وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است

خبرگزاری رویترز امروز شنبه سوم خرداد ماه، از نزدیک شدن نخستین نفت‌کش ایرانی حامل سوخت به دریای کارائیب و بنادر ونزوئلا خبر داده است. گفته می‌شود که این نفت‌کش یکی از پنج نفت‌کش ایرانی‌ست که وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است و طبق گزارش‌ها قرار است فردا، یک‌شنبه، به ونزوئلا برسد. 

خبرگزاری رویترز، در گزارشی از حرکت یک کشتی حامل سوخت ایران به سمت کشور ونزوئلا خبر داده بود که از بندرعباس بارگیری شده و با پرچم ایران در حال گذر از کانال سوئز است. پس از آن هم خبر عبور چهار نفت‌کش دیگر ایرانی از تنگه جبل الطارق گزارش شد.

نکته مهم در حرکت این کشتی‌ها به مقصد ونزوئلا این بود که بر خلاف گذشته، سامانه‌های مکان یابی خود را خاموش نکردند و با پرچم جمهوری اسلامی ایران به سوی اقیانوس اطلس حرکت کردند. پیش‌تر و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی صادرات نفت ایران، کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران هم سامانه‌های مکان یابی خود را خاموش می‌کردند و هم پرچم ایران را بر فراز کشتی‌ها برنمی‌افراشتند. 

از سوی دیگر و در میانه حرکت نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران به سوی ونزوئلا، خبرگزاری بلومبرگ خبری را منتشر کرد که می‌گفت، «هواپیماهای ماهان پس از حمل تجهیزاتی برای تعمیر تاسیسات پالایشگاهی ونزوئلا، ۹ تن طلا به ایران بازگرداند‌ه‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که محموله‌های سوختی ایران می‌تواند کمکی برای کمبود بنزین در این ونزوئلا باشد.  پیش‌تر، یک مقام دولتی در آمریکا به رویترز گفته بود که آمریکا «در حال بررسی اقداماتی است تا مانع از تحویل بنزین ایران به ونزوئلا شود.»

پس از آن نیز خبرهایی مبنی بر اعزام ناوهای آمریکایی به دریای کارائیب منتشر شد. دوهفته پیش، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که  چهار ناو «یواس‌اس دیترویت»، «یواس‌اس لیسن»، «یواس‌اس پریبل» و «یواس‌اس فاراگت» را به کارائیب اعزام کرده‌ است.

 واکنش‌هایی مقامات آمریکایی به موضع‌گیری تند مقامات وزارت خارجه ایران هم انجامید. سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار شد، و جواد ظریف هم در این رابطه به سازمان ملل نامه نوشت.

از سوی دیگر، خبرگزاری‌های ایران، امروز، شنبه سوم خرداد ماه نوشته‌اند که حسن روحانی در یک تماس تلفنی با امیر قطر گفته است که «اگر نفت‌کش‌های ما در دریای کارائیب یا هر جای جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند، برای آنها مشکل به وجود خواهد آمد.»

روحانی در این تماس تلفنی گفته است: «شرایط امروز جهان را  به دلیل شیوع کرونا شرایط ویژه همکاری مشترک می‌بینیم، اما متاسفانه ایالات متحده آمریکا تصمیمات ناصحیح و رفتارهای غیرانسانی خود را ادامه می‌دهد.»

این در حالی‌ست که در روزهای گذشته مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران هم زبان تهدید علیه آمریکایی‌ها گشودند و با توجه به مواضع مقامات آمریکایی درباره نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران، از اقدام متقابل در صورت هر گونه اقدام  نیروهای ایالات متحده سخن گفتند. 

روز گذشته، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ایران، آمریکایی‌ها را تهدید کرد که «هر گونه خطای محاسباتی آنان در هر نقطه از جهان علیه منافع ملی ایران را قاطعانه با پاسخ درخور مواجه خواهیم ساخت.»

بیشتر از