استفاده از سگ‌های بیماری‌یاب برای تشخیص ویروس کرونا

پیش از این نیز از حس بویایی سگ برای تشخیص برخی بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده شده بود

سگ‌هایی که برای آموزش ردیابی کووید-۱۹ آموزش داده می‌شوند، در جزیره مدیترانه‌ای کورسکا در فرانسه- Pascal POCHARD-CASABIANCA / AFP

محققان انگلیسی سرگرم آزمایش‌هایی هستند که اگر مطابق برنامه پیش برود، ممکن است «سگ‌های کرونایاب» تربیت شوند که می‌توانند مبتلایان به ویروس را با بو کشیدن پیدا کنند.

پیش از این نیز از حس بویایی سگ برای تشخیص برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها استفاده شده بود، اما حالا امید می‌رود که این حیوان بتواند قوه بویایی خود را جهت کمک به مهار ویروس کرونا به کار گیرد.

بعضی بیماری‌ها بوی مشخصی دارند که برای انسان قابل تشخیص نیست، اما برای سگ از بدیهیات است.

در حال حاضر، سگ‌های بیماری‌یاب که برای یافتن مریضی‌های دیگر تربیت شده‌اند، می‌توانند در ساعت تا ۲۵۰ نفر را معاینه کنند. این سگ‌ها طوری تربیت شده‌اند که قادرند بوی ناشی از یک بیماری خاص را که شدت آن می‌تواند معادل بوی محلول یک قاشق شکر در دو استخر آب باشد، تشخیص دهند.

پروفسور جیمز لوگان، محقق ارشد این پروژه و رئیس بخش کنترل بیماری در دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن، ضمن اظهار امیدواری از به بار نشستن این طرح مورد حمایت دولت، می‌گوید: «مطالعات قبلی ما نشان داد که مالاریا بوی مشخصی دارد و ما با استفاده از سگ‌های بیماری‌یاب، توانستیم سگ‌هایی را تربیت کنیم که مالاریا را به خوبی تشخیص می‌دهند. با اتکا به نتایج این تحقیقات و با علم به این که بیماری‌های تنفسی می‌تواند بوی بدن را تغییر دهد، امیدواریم که سگ‌ها بتوانند کووید۱۹ را نیز شناسایی کنند.»

وی می‌افزاید: «مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را بابت حمایت‌های مادی و معنوی دولت بریتانیا از این پروژه پیشرفته اعلام کنم. ما مشتاقانه انجام آزمایش‌ها را آغاز کرده‌ایم و منتظریم ببینیم این سگ‌های پزشک می‌توانند کووید۱۹ را شناسایی کنند یا نه».

به اعتقاد این محقق، «توفیق در این پروژه یک انقلاب در نحوه غربال‌گری ایجاد خواهد کرد، چرا که می‌توان همزمان تعداد بیشماری را مورد معاینه قرار داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز ثابت نشده است که کویید ۱۹ تهدیدی برای سلامت سگ‌ها باشد، اما پیش آمده است که نتیجه آزمایش آنها مثبت شود. امید می‌رود که سگ‌های تربیت شده مکملی برای شیوه‌های استاندارد آزمایش باشند تا مثلا در مواردی چون مراکز خرید، به عنوان یک سیستم هشدار زودهنگام برای مردم عمل کنند.

دکتر گست، از بنیانگذاران مؤسسه غیر انتفاعی سگ‌های بیماری‌یاب، توانایی سگ در غربال‌گری سریع را مزیتی مهم می‌داند و معتقد است: «ما قبلا مهارت خود را در تربیت سگ‌هایی که می‌توانند بیماری‌هایی چون پارکینسون، سرطان و مالاریا را تشخیص دهند، ثابت کرده‌ایم. حالا می‌خواهیم همین علم را برای آموزش سگ‌هایی به کار ببریم که در اثر یک بیماری دیگر، بوی بدنشان تغییر یافته است.»

وی می‌افزاید: «مرحله اول این است که ثابت کنیم سگ‌های ما می‌توانند بوی کووید۱۹ را تشخیص دهند. در مرحله دوم، باید آنها را در شرایط واقعی آزمایش کنیم و پس از آن، با همکاری سایر مؤسسات به آموزش سگ‌های بیشتر بپردازیم. باعث افتخار است که حس بویایی سگ بار دیگر می‌تواند زندگی انسان را نجات دهد.»

ابهامات قانونی حمایت از حقوق حیوانات در این پروژه از طریق کالج لندن، که با دانشگاه دورهام نیز همکاری دارد، برطرف شده است و آزمایش نمونه‌های زنده این ویروس بلافاصله پس از نهایی شدن این موضوع آغاز خواهد شد.

لرد بهل، وزیر ابتکارات، ضمن تأکید بر توانایی سگ‌های بیماری‌یاب در تشخیص سرطان‌های خاص، معتقد است که «این ابتکار می‌تواند سرعت آزمایش‌ها را بالا ببرد. البته دقت و صحت اهمیتی اساسی دارد. بنابراین منتظریم ببینیم سگ‌های کرونایی ما چگونه از پس این آزمون برخواهند آمد و ما را در تشخیص ویروس و توقف آن یاری خواهند داد.»

بیشتر از زندگی