ایتالیا در پی استفاده از اپلیکیشن ردیابی تماس برای مهار کرونا

تا کنون ۲۲ هزار تن در ایتالیا در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند

ایتالیا به منظور آمادگی کشور برای لغو قرنطینه سراسری، اپلیکیشن یا برنامک ردیابی تماس مبتلایان ویروس کرونا را برای گوشی‌های هوشمند، آزمایش می‌کند. 

گرچه دولت ایتالیا هفته گذشته قرنطینه را تا سوم ماه می تمدید کرد، اما در عین حال، در پی یافتن راهکاری برای کاهش محدودیت‌ها در روند مهار شیوع کووید-۱۹ است. 

ایتالیا که کانون شیوع ویروس کرونا در اروپا بوده است، با ۲۲ هزار جان‌باخته بالاترین آمار قربانیان در اروپا را داشته است و پس از آمریکا، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. 

 دامنیکو آرکوری،‌ کمیسر ویژه دولت در امور ضربتی ویروس کرونا، روز پنجشنبه به شبکه دولتی «آر ای آی » گفت که دولت در صدد است تا از برنامک تولید شده توسط شرکت «‌بندینگ اسپون»،‌ استفاده کند. 

او در ادامه افزود:‌«‌ تلاش می‌کنیم تا برنامک ردیابی تماس را در بعضی مناطق ایتالیا آزمایش کنیم. هدف این است که پس از آموزش‌های منطقه‌ای، این نرم‌افزار را در اختیار مردم در سراسر کشور قرار دهیم و این امر، ستون راهبرد درازمدت ما  در دوران پسا قرنطینه خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوشی‌های هوشمند و تکنولوزی‌های مشابه پیش از این برای ردیابی شیوع بیماری در کشورهایی همچون سنگاپور و کره جنوبی به کار گرفته شده‌اند، اما اروپا تاکنون همواره به دلیل نگرانی‌ها درباره سوءاستفاده از داده‌ها و نقض حریم خصوصی افراد، از آنها استفاده نکرده است. 

ماه گذشته، وزارت نوآوری ایتالیا از شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزاری دعوت کرد تا در مناقصه تولید این برنامک شرکت کنند. کمیته ویژه وزارت نوآوری ایتالیا از میان صدها پیشنهاد رسیده در پی این مناقصه، شرکت «بندینگ اسپونز» را برای تولید برنامک مزبور برگزید. 

این شرکت توسعه نرم‌افزاری  در میلان مستقر است و در زمینه تولید نرم‌افزارهای مختلف، از فعالیت‌های ورزشی گرفته تا ادیت فیلم، فعالیت می‌کند. این شرکت بخشی از برنامه ابتکار« ‌ردیابی حریم شخصی پان-‌اروپایی« (PEPP-PT) است؛ طرحی که برای کشورهای اروپایی سکویی فراهم کرده است تا بتوانند میان نرم‌افزارهای ردیابی یک کشور با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند و امکان «رد و بدل کردن اطلاعات» بین آن‌ها  ایجاد کنند. 

به گزارش رویترز از منابع آگاه، برنامک «بندینگ اسپون» که قبلا «ایمونی» نام داشت، از تکنولوژی «بلوتوث» برای ثبت اطلاعات هنگامی که کاربران در محدوده جغرافیایی نزدیک به هم هستند، استفاده می‌کند. 

اگر فردی مبتلا به ویروس باشد، این برنامک با ارسال پیامی به افرادی که با او در تماس بوده‌اند، اخطار می‌دهد و به آنها پیشنهاد می‌کند که خود را قرنطینه کنند و آزمایش کووید-۱۹ دهند. 

طرفداران تکنولوژی بلوتوث می‌گویند که در مقایسه با ماهواره و شبکه‌های دیگری که اکنون در بعضی کشورهای آسیایی استفاده می‌شود، این روش برای ثبت زمان و مکان تماس افراد، هم دقیق‌تراست و هم کمتر وارد حریم خصوصی افراد میشود. 

آقای آرکوری گفت که طبق توصیه‌های مقام‌های حفاظت اطلاعات ایتالیا و مقررات حریم شخصی اروپا،  استفاده از این برنامک داوطلبانه خواهد بود. 

او افزود: «‌با این حال، امیدواریم که شهروندان به طور گسترده از آن استفاده کنند، زیرا ما به حمایت آنها برای اعمال سیستم ردیابی ارتباطات نیازمندیم.» 

متخصصان گفته‌اند که حداقل ۶۰ درصد مردم می‌بایست این برنامک را روی گوشی‌های خود نصب کنند تا دستیابی به ایمنی جمعی دیجیتال امکان‌پذیر شود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی