مقام سازمان ملل: آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد یا تعلیق کند

انتقاد کمیساریای عالی حقوق بشر از سرکوب‌ دولت‌ها در میانه شیوع کرونا

میشل باچله می‌گوید مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باید بر پایه «واقعیت‌های مبتنی بر علم» باشد، نه سیاست و اقتصاد- FABRICE COFFRINI / AFP

 میشل باچله، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ هشدار داد که برخی دولت‌ها از قدرتی که به خاطر بحران کووید-۱۹ به دست آورده‌اند برای خنثی کردن مخالفان خود استفاده می‌کنند.

وی همچنین از ایالات متحده خواست كه تحریم‌های ایران و ونزوئلا را لغو كند و تاكید كرد كه به دلیل وضعیت بهداشتی خواستار چنین اقدامی برای نجات جان مردم شده است. 

باچله ضمن اشاره به لغو تحریم‌های حوزه پزشکی از سوی دولت ترامپ، خاطرنشان کرد که لغو این محدودیت موارد معدودی را شامل می‌شود. وی تاکید کرد که برداشتن تحریم‌ها و یا تعلیق آن تنها راهی است که می‌تواند تاثیر واقعی داشته باشد. 

برخی از رسانه‌های ایران این بخش از اظهارات خانم باچله را منتشر کرده‌اند ولی از پرداختن به بخشی که کمیساریای عالی حقوق بشر از دولت‌ها به خاطر سرکوب مخالفان انتقاد کرده، خودداری کرده‌اند. طی ماه‌های گذشته دولت ایران از آزاد کردن بسیاری از زندانیان سیاسی و امنیتی در اثنای شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین در زندان‌ها، خودداری کرده است. به علاوه طی این مدت، برخی از فعالان دانشجویی و مدنی یا بازداشت شده‌اند یا پس از پایان گرفتن مهلت مرخصی خود دوباره روانه زندان شده‌اند. 

میشل باچله هشدار داد كه مقابله با بیماری همه گیر کووید-۱۹ باید بر پایه «واقعیت‌های مبتنی بر علم» باشد، نه سیاست و اقتصاد. رییس‌ جمهوری سابق شیلی گفت كه وی به عنوان یک رهبر جهانی، لزوم شروع مجدد اقتصاد را درک می‌کند اما هشدار داد كه احتمالا ویروس باقی خواهد ماند و همه اقدامات باید بر اساس «حقایق علمی» صورت گیرد.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که برخی دولت‌ها از قدرتی که در این شرایط اضطراری به دست آورده‌اند و همچنین تعطیلی کسب‌وکارها و شهرها و ممنوعیت مقررات رفت‌وآمد برای سرکوب بیشتر مخالفان و دشمنان سیاسی خود و همچنین روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر استفاده می‌کنند. 

او اضافه کرد: «در بسیاری از مکان‌ها دیدیم که برخی دولت‌ها از این شرایط شیوع همه‌گیر برای کوچک کردن فضای مدنی و همچنین فضای اظهار نظر جامعه‌مدنی استفاده می‌کنند و همچنین روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کنند و آزادی مطبوعات را از بین‌ می‌برند. این غیر قابل قبول است.»

بیشتر از