هشدار سازمان ملل درباره آثار روانی بحران کرونا

انتقاد گوترش از سرمایه‌گذاری ناکافی جهان در حوزه خدمات روانی

پلاکاردهایی با مضمون «بهداشت و نه نفرت» و «نیویورک مفتخر» در نیویورک، ۱۶ آوریل- Johannes EISELE / AFP

گزارش‌های روزانه درباره ویروس کرونا در جهان حکایت از افزایش آمار قربانیان و مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در بیشتر نقاط دنیاست. امروز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام شد که شمار مرگ‌های ناشی از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و تعداد موارد عفونت‌های ناشی از آن به حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

همین دیروز بود که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ممکن است ویروس کرونا «ریشه‌کن» نشود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ویروس کرونا ممکن است مانند ویروس ایدز شیوع «اندمیک» یا محلی پیدا کند. 

امروز هم سازمان ملل درباره آسیب‌های روانی جدی ناشی از بحران کرونا در جهان هشدار داده و خواستار اتخاذ تدابیر فوری کشورها در این‌باره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از سرمایه‌گذاری ناکافی در حوزه «خدمات روانی» هم انتقاد کرده و گفته است: «شیوع کرونا خانواده‌ها و جامعه بشری را در معرض اضطراب‌های روانی شدید قرار داده است.»

به زعم گوترش در صورت مهار همه‌گیری کرونا هم آثار روحی و روانی این بحران جهانی مانند اضطراب و افسردگی تا مدت‌ها باقی خواهد ماند.

پیش‌تر دبیر کل سازمان ملل متحد گفته بود همه‌گیری ویروس کرونا سونامی «نفرت و بیگانه‌هراسی» بین‌المللی را با خود آورده است. 

آنتونیو گوترش گفته بود که احساسات ضد خارجی با «انتشار کووید۱۹» در جهان، افزایش یافته است. 

به گفته گوترش باید اکنون برای تقویت ایمنی جوامع‌مان در مقابل «ویروس نفرت» اقدامی انجام دهیم.

دبیر کل سازمان ملل گفته بود که «مهاجران و پناهجویان به عنوان منبع ویروس مورد بدرفتاری قرار گرفتند و به آنان اجازه دسترس به پزشک را ندادند».

او در سخنان خود خطاب به جهان برای پایان دادن به نفرت‌پراکنی گفت:‌ «برای کووید۱۹ مهم نیست که ما کی هستیم، کجا زندگی می‌کنیم، یا به چه چیزی اعتقاد داریم. ولی همه‌گیری کووید۱۹ سونامی نفرت و بیگانه‌هراسی، دنبال گناهکار گشتن، و وحشت‌افکنی را بیدار کرده است.»