هشدار آمریکا در مورد «فریبکاری» ایران با استفاده از خطوط کشتیرانی

رویترز: واشینگتن در حال بررسی اقدام علیه ارسال سوخت از ایران به ونزوئلا است

تصویر ماهواره‌ای از نفتکش گریس-۱ (آدریان دریا) در نزدیکی سوریه-HO / Satellite image ©2019 Maxar Technologies / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا در رهنمودی جدید به فعالان بازار انرژی و فلزات در مورد استفاده «فریبکارانه» کشورهایی مانند ایران، کره شمالی و سوریه از خطوط کشتی‌رانی برای دور زدن تحریم‌ها توصیه کرد: هوشیار باشند.

این توصیه‌نامه که با همکاری خزانه‌داری و گارد ساحلی آمریکا منتشر شده، شامل اطلاعاتی برای بخش خصوصی است که می‌توانند از طریق آن فعالیت‌های پرخطر را شناسایی کنند. در این توصیه‌نامه به اقدامات «فریبکارانه‌ای» اشاره شده که می‌تواند ریسک تحریم را برای شرکت‌های فعال در این صنایع به دنبال داشته باشد.

این گزارش ساعاتی پس از آن منتشر شد که رویترز در گزارش اعلام کرد پنج نفتکش که در بنادر ایران بارگیری شده‌اند یا در مسیر ونزوئلا قرار دارند و یا در آستانه حرکت به سوی این مقصد هستند. به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی این نفتکش‌ها حامل سوخت برای این کشور آمریکای لاتین هستند که با بحران کمبود بنزین مواجه است.

به دنبال انتشار توصیه‌نامه وزارت امور خارجه آمریکا، یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ به رویترز گفت، واشینگتن در حال بررسی اقدام علیه ارسال سوخت از ایران به ونزوئلا است.

این مقام آگاه افزود که آمریکا اطمینان زیادی دارد که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در مقابل دریافت سوخت به ایران طلا می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و ونزوئلا هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارند و تحرک‌های تهران در هفته‌های اخیر برای کمک به صنعت پالایشگاهی و تامین سوخت برای ونزوئلا افزایش یافته است. پیش از این گزارش شده بود که هواپیمایی ماهان در حال انتقال تجهیزات و تکنسین‌ها به ونزوئلا است تا پالایشگاه‌های این کشور را احیا کنند.

آمریکا پیش‌تر از دیگر کشورها خواسته بود برای پایان دادن به تجارت نامشخص ایران و ونزوئلا، آسمان خود را به روی پروزاهای ماهان ببندند.

به گفته مقام آمریکایی که با رویترز گفتگو کرده، گزینه‌های پیش روی آمریکا برای اقدام علیه ارسال سوخت از ایران به ونزوئلا به رئیس‌جمهور آمریکا ارایه خواهد شد.

اقدام مشابه تهران در ارسال یک تانکر نفتی به سوریه در تابستان گذشته، بریتانیا و آمریکا را در مقابل تهران قرار داد. گریس-۱، نفتکش حامل نفت ایران برای سوریه در جبل‌الطارق توقیف شد و سپاه پاسداران نیز در مقابل استنا ایمپرو بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد. این نفتکش پس از رفع توقیف با تغییر نام به آدریان دریا در نزدیکی بندر سوریه مشاهده شد.