عرضه چیپس و شکلات برای مبارزه با چاقی

گزارش شده است که بسته‌هایی شبیه قوطی سیگارهای بریتانیا، تفاوت بین شیرینی، میوه و سبزی را از بین خواهد برد.

بر اساس پیشنهادهایی جهت مقابله با بالارفتن میزان چاقی در کودکان، چیپس، شیرینی و نوشیدنی‌های گازدار ممکن است در بسته‌بندی ساده مانند آنچه در بریتانیا برای سیگار به کار می‌رود فروخته شود.

دیم سالی دیویس، که سرپرستی بازنگری اقدامات برای مقابله با چاقی کودکان را بر عهده دارد، گفت او این موضوع را که آیا درس‌های آموخته شده از اقدامات انجام شده برای کنترل توتون و تنباکو می‌تواند برای مقابله با مصرف خوراکی‌های ناسالم به کار رود یا نه، بررسی خواهد کرد.

در گزارش اخیر اندیشکده پژوهش سیاست عمومی بریتانیا آمده است که بسته‌بندی ساده به مقابله با قدرت سازندگان مواد خوراکی فوری و سرپایی کمک خواهد کرد و خوراکی‌های ناسالم را در ردیف میوه‌ها و سبزیجات بدون مارک قرار خواهد داد.

دکتر دیم دیویس،‌ که قبلا پیشنهاد کرده است «مالیات شکر»، شامل نوشیدنی‌های غیرالکلی، چیپس و شکلات نیز بشود، گفت: «پیشنهاد جدید از اندیشکده پژوهش سیاست عمومی، بر اساس تجارب حاصل از کنترل توتون و تنباکو تهیه شده است. این کار قابلیت آن را دارد که بخشی از راه حل بحران چاقی باشد و در بازنگری رسمی من در مقوله چاقی کودکان بررسی خواهد شد.»

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که گروه‌های مبارزه با چاقی فاش کردند مقادیر زیادی شکر، چربی و نمک در خوراکی‌هایی وجود دارد که با استفاده از شکل‌های کارتونی روی جعبه‌ها، آنها را برای کودکان جذاب می‌کند.

در مطالعه بر روی میزان شکر ‌و نمک معلوم شد بیش از نیمی از ۵۲۶ فرآورده (۵۱ درصد)، که از شخصیت‌های کارتونی روی قوطی‌های آنها استفاده می‌شود، چنان ناسالم هستند که اجازه داده نخواهد شد در برنامه‌های تلویزیونی کودکان برای آنها تبلیغ شود.

بدترین متخلفان، شوهای تلویزیونی بسیار پربیننده هستند که محصولاتی مانند، مانند Papa Pig Candy Bites را که ۹۹ درصد شکر دارد، و سکه‌های شکلاتی Paw Patrol، که محتوی ۶۰ درصد شکر است را تبلیغ می‌کنند.

اندیشکده پژوهش سیاسی عمومی بریتانیا در گزارش «به بازی ملال پایان دهیم»، همچنین خواسته است برای پرداخت هزینه کلاس‌های آشپزی و ممنوع ساختن تبلیغ تلویزیونی خوراکی‌های ناسالم پیش از ساعت ۹ شب، مالیات‌هایی بر سوپرمارکت‌های بزرگ وضع شود.

این پیشنهاد اقدامی مهم و قاطع و پاسخی به ده‌ها سال پیشرفت در کاهش بیماری‌های قابل پیش‌گیری مرتبط با چاقی و کشیدن سیگار از سال ۲۰۱۲ تا کنون است.

این در حالی است که به عنوان بخشی از برنامه ریاضت اقتصادی دولت بریتانیا، کاهش گسترده‌ای در بودجه و هزینه‌های بهداشت عمومی صورت گرفته است.

اندیشکده پژوهش سیاست عمومی بریتانیا گفت بر اساس بررسی‌های انجام شده، از سال ۲۰۱۳ تا کنون، ۱۳۰ هزار مورد مرگ بیش از میزان مورد انتظار اتفاق افتاده است.

هری کیلتر – پینر، یکی از مولفان گزارش، گفت: «در پی چند دهه پیشرفت، حرکت در جهت مقابله با بیماری‌ها و مرگ‌های قابل جلوگیری متوقف شده است. درنتیجه، بیش از ۱۰۰ هزار نفر خواهند مرد یا به شدت بیمار خواهند شد که در صورت ادامه پیشرفت ممکن بود اتفاق نیافتد.»

هری کیلتر گفته است: «این روند با هزینه‌هایی برای کودکان، خانواده‌هایشان و به طور کلی برای کشور همراه است. با این حال با افزایشی ناچیز در سرمایه‌گذاری در مطالعه برای جلوگیری از بیماری، می‌توانست قابل پرهیز باشد. هرگز نباید فراموش کنیم که سلامت ملت، ثروت کشور است.»

شوراها مسئول تهیه اعتبارات برای پیشبرد سلامت همگان هستند، اما رهبران معتبر محلی هشدار می‌دهند که بیش از ۷۰۰ میلیون پوند از اعتبارات سرویس‌های مقابله با چاقی، اعتیاد به سیگار و نیز سلامت جنسی کاسته شده است و بودجه برای پارک‌ها و مراکز تفریحی نیز کم می‌شود.

آیان هودس پت، مدیر انجمن دولتی بهزیستی بریتانیا نیز گفت: «این گزارش بازتاب توصیه‌هایی است که ما ارائه داده‌ایم و تاکید کرده‌ایم که پیشگیری، شالوده یک جامعه سالمتر، برابر تر و پیشرفته است.»

© The Independent

بیشتر از جهان