التهاب در بازار؛ سکه ۷ میلیونی و یوروی ۱۸هزار تومانی

در روزهای گذشته و با کاهش ورود ارز به سامانه نیما، بازار سکه و ارز ملتهب شده است

التهاب در بازار ارز و سکه از روز ۲۰ اردیبهشت و با انتشار اخباری درباره کم شدن عرضه ارز در سامانه نیما شدت گرفت-ایلنا

برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت و اطمینان‌بخشی رئیس‌کل بانک مرکزی هم نتوانست بازار ملتهب ارز و سکه را آرام کند و امروز برای ساعتی یورو به مرز ۱۸ هزار و پانصد تومان هم نزدیک شد و بعد با یک عقب‌نشینی کوچک در محدوده ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان آرام گرفت.

سکه طرح امامی نیز امروز تا ۷ میلیون و ۱۲۰هزار تومان افزایش قیمت داشت و در پایان معاملات روز ۷ میلیون و ۶۰ هزار تومان خریدوفروش شد.

التهاب در بازار ارز و سکه از روز ۲۰ اردیبهشت و با انتشار اخباری درباره کم شدن عرضه ارز در سامانه نیما شدت گرفت. از سوی دیگر انتشار اخباری درباره وجود حباب در بازار بورس سبب شد تا برخی از سرمایه‌گذاران قسمتی از سرمایه‌هایشان را از این بازار خارج کنند و به بازار سنتی ارز و طلا بازگردند.

در این میان رئیس‌کل بانک مرکزی از روز گذشته کوشید تا تقاضا در بازار را با انتشار پستی در فضای مجازی کاهش دهد. او در  یک پست اینستاگرامی، کاهش عرضه در سامانه نیما را تکذیب کرد و نوشت: « علیرغم مشکلات ناشی از شیوع کرونا و اقدامات پیشگیرانه کشورهای همسایه و بسته شدن بیشتر پایانه‌های مرزی و نیز تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها و مراکز جابجایی ارز، در طول ۵۰ روز گذشته بیش از دو و نیم میلیارد دلار از طریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی تأمین شده است، که حدود ۵۰ درصد آن، عرضه از طریق سامانه نیما بوده است.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati) on

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین از گشایش در دسترسی ایران به منابع ارزی خارج کشور خبر داد و تلویحاً مردم را از حضور در این دو بازار بر حذر داشت: « مردم عزیز این حق را دارند منابع و دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک و ارز و طلا، سرمایه‌گذاری کنند ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً  گوشزد نمایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال پاسخ بازار به این سخنان همتی چندان مطابق میل مقام‌های اقتصادی دولت پیش نرفت و بازار سکه و ارز امروز نیز روز ملتهب و پرتقاضایی داشت.

ریزش ۸۵۷۱ واحدی بورس در صبح امروز و قرمز شدن شاخص‌ها در این بازار از تمایل بخشی از بازیگران به سمت بازار ارز و طلا خبر می‌دهد.

حال باید دید این کوچ سرمایه صرفاً موقت است و یا با افزایش فرار از بازار سرمایه، دلار و یورو از مرز ۲۰ هزار تومان خواهند گذشت.

بیشتر از اقتصاد