هشدار کارشناسان به سنا درباره عواقب جدی  بازگشایی زودهنگام در آمریکا

سندرز از دولت خواست در صورت تهیه واکسن کرونا، رایگان در اختیار عموم قرار گیرد

با توجه به هشدار کارشناسان‌، همچنان برخی از مردم آمریکا و نمایندگان سنا خواهان بازگشایی زودهنگام کسب و کارها هستند- Drew Angerer / Getty / AFP

در حالی که بسیاری از ایالت‌های آمریکا بازگشایی شهرها و کسب‌وکارها را در دستور کار خود قرار داده‌اند و اندک اندک بخش‌هایی از این فعالیت‌ها از سر گرفته می‌شود، روز سه‌شنبه، دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مراکز پیشگیری وکنترل بیماری‌های آمریکا هشدار داد که خطر همچنان در کمین است. 
این متخصص برجسته بهداشت، یکی از چهار متخصص عالی‌رتبه‌ای است که روز سه‌شنبه در یک جلسه‌ از طریق ویدیویی به سوالات سناتور‌های جمهوری‌خواه و دموکرات پاسخ دادند. سه متخصص دیگر از جمله دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد کشور در حوزه بیماری‌های عفونی و استفان هان، کمیسیر اداره غذا و داروی آمریکا در حالی نظرات خود را برای نمایندگان سنا مطرح کردند که طی روزهای گذشته به دلیل در معرض تماس قرار گرفتن با فردی که تست کرونای آنها در کاخ سفید مثبت اعلام شده بود، هم اکنون در قرنطینه اختیاری خانگی هستند. 

حتی رییس این کمیسیون یعنی لامار الکساندر نیز در خانه خود در ایالت تنسی تحت قرنطینه خانگی قرار داشته است چرا که در روزهای گذشته در معرض تماس با فردی بوده که تست کرونای او هم مثبت بوده است. 

جلسه دو ساعته سنا، که «کووید-۱۹: بازگشت امن به کار و مدرسه» نام‌گذاری شده است، اولین جلسه‌ای است که قانون‌گذاران آمریکایی توانسته‌اند سوالات خود را از مقامات مرتبط با این موضوع در صحن سنا مطرح کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی، که هم اکنون یکی از شناخته‌شده ترین متخصصین آمریکا در حوزه عمومی و رسانه‌ها به شمار می‌رود، روز دوشنبه گفته بود که در جریان شهادت خود در سنا خواهد گفت که «مرگ و رنج غیرضروری» گریبان‌گیر آمریکا خواهد شد اگر کشور به صورت نابالغ اقدام به بازگشایی اقتصاد و کسب‌وکارها کند.

او در جلسه سنا در خصوص این مساله گفت که بازگشایی زودهنگام، «تبعات بسیار جدی خواهد داشت.»

طی هفته‌های گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، خواستار بازگشایی بخش‌هایی از اقتصاد کشور شده بود. این تمایل آقای ترامپ، با حمایت‌هایی در ایالت‌های مختلف روبرو بوده و حتی در چندین ایالت تجمعاتی در اعتراض به ادامه در خانه‌ماندن و تعطیلی کسب‌وکارها انجام شده است. مخالفان در خانه ماندن معتقدند که به جای تعطیلی کامل کسب‌وکارها، می‌توان با رعایت مقرراتی که توسط مقامات فدرال و ایالتی مشخص شده، به کسب‌وکارها بازگشت. 

این موضوع به خصوص در حالی بحرانی به نظر می‌رسد که میزان بیکاری در آمریکا به نزدیک ۱۵ درصد رسیده است که بی‌سابقه به نظر می‌رسد و احتمال آن وجود دارد که این ارقام تا بیست درصد هم بالا برود. برخی از مشاغل، مثل مشاغد خدماتی، در وضعیتی هستند که اگر افراد به سر کار نروند، ممکن است که کار خود را برای همیشه از دست بدهند.  تا کنون بسیاری از کسب‌وکارها یا اعلام ورشکستی کرده‌اند یا حتی اگر بازگشایی در طی هفته‌های آینده رخ بدهد، به دلیل خسارت‌های اقتصادی شدید و احتمالا علاقه‌مند نبودن مصرف‌کنندگان به خرج کردن در این صنایع و خدمات، امکان بازگشت اقتصادی عملا امکان پذیر نباشد. 

هم اکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. دکتر فاوچی گفته است که این احتمال وجود دارد که عدد واقعی بیشتر از عددهای رسمی باشد و هشدار داد که تعداد افرادی که جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند می‌تواند در برخی نقاط کشور که به صورت «نابالغ» اقدام به بازگشایی اقتصادی می‌کنند، رشد پیدا کند. 

او همچنین گفت که اگر چنین اتفاقی بیفتد،‌ «خطری جدی» وجود دارد که شیوع ویروس دوباره به نوعی به وجود بیاید که دیگر نتوان آن را کنترل کرد و اضافه کرد که این نه تنها به معنای مرگ بیشتر، بلکه به معنای عقب‌گرد اقتصادی است.

رییس‌ کمیته بهداشت سنا در ابتدای این جلسه گفته بود که آمریکا و تقریبا همه کشورهای دیگر، خطر ویروس کرونا را کمتر از آنچه که هست ارزیابی کردند. او از دیگر سناتورها خواست که افراد را مورد انتقاد قرار ندهند. 

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمانت، در خصوص اینکه آیا واکسن کرونا به صورت مجانی در اختیار همه قرار خواهد گرفت سوال کرد که تا این لحظه مقامات دولت آقای ترامپ به این پرسش جوابی نداده‌اند. 

در این جلسه موضوع دیگری که مطرح شد، مساله تست‌ گرفتن در ابعاد گسترده برای تشخیص موارد ابتلا به کرونا بود. موضوعی که دولت آقای ترامپ وعده داده است که با تهیه میلیون‌ها دستگاه‌ تشخیص کرونا، به ایالت‌های مختلف کمک کند. کارشناسان معتقدند تا زمانی که بتوان به یک واکسن قابل اتکا در زمینه مبارزه با ویروس کرونا دست یافت، باید از همه روش‌ها برای مهار آن استفاده کرد و ردیابی افراد تست مثبت داده و همچنین تست گسترده افراد به خصوص کسانی که در مشاغل حیاتی هستند، یکی از این روش‌ها ارزیابی می‌شود. 

طی روزهای گذشته تعداد تست تشخیص کرونا در آمریکا به صورت آرامی در حال افزایش بوده است به گونه‌ای که در روز دوشنبه این هفته، روزانه ۴۰۰ هزار تست انجام شده است. اگر چه این رقمی نیست که متخصصان بهداشت عمومی را راضی کند چرا که برای اینکه تست کردن به منظور محدود سازی کرونا موثر باشد، آنها پیشنهاد می‌کنند که تعداد تست در روز باید به دو تا سه میلیون نفر برسد تا سریع بتوان نقاط بحرانی را شناسایی کرد و تحت کنترل درآورد. 

روز دوشنبه، همچنین ائتلافی از سازمان‌های مرتبط با بهداشت عمومی، نامه‌ای را به کنگره آمریکا فرستادند که در آن خواسته شده بود حداقل ۷.۶ میلیارد دلار بودجه برای نیروهای مرتبط با ردیابی افراد دارای ویروس کرونا، اختصاص دهند. آنها گفته بودند که حداقل ۱۰۰ هزار افراد ردیاب نیاز دارند و همچنین ده هزار نفر که بتوانند آنها را مدیریت کنند و ۱۶۰۰ متخصص که بتوانند سریعا ظرفیت ردیابی مناسبی را در پاسخ به اپیدمی ویروس کرونا سازمان‌دهی کنند.