تهران رکورد مصرف آب را شکست

شهروندان تهرانی ۹ میلیارد لیتر آب بیش‌تر از مدت مشابه سال گذشته مصرف کردند

با توجه به شیوع کرونا و ضرورت بیشتر رعایت موارد بهداشتی، مصرف آب در تهران با وجود سردی هوا، معادل خرداد و تیر ماه سال‌های قبل برآورد شده است - ایسنا/مرتضی زنگنه

مصرف آب در تهران به طور بی‌سابقه ای افزایش پیدا کرده است. تهرانی ها روزانه ۷۰۰ میلیون لیتر آب مصرف می‌کنند که می‌تواند تهران را در تابستان با مشکل کم آبی مواجه کند. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، در ۱۵ روز از فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شهروندان تهرانی ۹ میلیارد لیتر آب بیش‌تر از مدت مشابه سال گذشته مصرف کردند. این در حالی است که تهرانی‌ها در اسفندماه با مصرف ۳.۵ میلیون مترمکعب آب که معادل مصرف آب در ماه‌های اوج گرما بود رکورد ۵۰ ساله مصرف آب را شکسته بودند. 

طبق آخرین آمار شرکت آب و فاضلاب، مصرف آب در تهران به حدود سه میلیون متر مکعب رسیده است، یعنی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار متر مکعب افزایش یافته که در تاریخ مصرف آب در تهران بی‌سابقه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایلنا، نوشته است محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفای تهران  میزان مصرف آب در فروردین ماه امسال را نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۶ درصد افزایش اعلام کرده است. به این معنا که میزان مصرف آب در تهران به اندازه روزهای گرم سال شده است. 

طبق برآورد سازمان آبفا، رقم مصرف آب در سال گذشته در همین مدت دو میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب بوده اما اکنون به حدود سه میلیون متر مکعب رسیده است یعنی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار متر مکعب افزایش یافته که در تاریخ مصرف آب در تهران بی‌سابقه است.

مصرف آب را مدیریت کنید

با توجه به شیوع کرونا و ضرورت بیشتر رعایت موارد بهداشتی، مصرف آب در تهران با وجود سردی هوا، معادل خرداد و تیر ماه سال‌های قبل برآورد شده است. این اما به معنای استفاده نکردن از آب نیست بلکه به توصیه مدیرعامل آبفای تهران، مردم باید نحوه استفاده از آب را تصحیح کرده و از آب شرب تصفیه شده به صورت درست استفاده کنند. برای مثال موقع شستن دستها که ضروری است آب را باز نگذاشته و مدیریت استفاده از آب را پیش بگیرند. 

از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران تقریبا هیچ روزی مصرف آب در تهران به زیر سه میلیون مترمکعب نرسیده است، یعنی رقمی معادل میزان مصرف آب در ماه‌های گرم سال که دستگاه‌های خنک کننده آبی از جمله کولر، در منازل شهروندان تهرانی شروع به کار می‌کنند. 

طبق گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، از ابتدای اسفندماه تهران وارد پیک مصرف شده است. 

در پنجم فروردین ماه نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران میزان مصرف آب تهران در اسفندماه را طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه عنوان کرده بود. طبق آمار شرکت آب و فاضلاب، تهرانی ها در اسفند ماه گذشته و در اوج شیوع کرونا ۳.۵ میلیون متر مکعب آب مصرف کرده‌اند که نسبت به مصرف آب در زمستان بی‌سابقه بوده است. یکی از دلایل آن می‌تواند همزمانی خانه تکانی و نظافت‌های سختگیرانه برای کرونا بوده باشد. 

طبق گفته آقای بختیاری مصرف ۳.۵ میلیون متر مکعب آب معادل مصرف آب در اوج گرمای تابستان بوده است که ادامه این روند در مصرف آب شرب، تهران را در تابستان با مشکل مواجه خواهد کرد.

افزایش مصرف آب در استان‌های کشور

از سوی دیگر افزایش مصرف آب با شیب بسیار تند در شهرهای دیگری از ایران نیز گزارش شده است. کرمان و کرمانشاه از جمله شهرهایی هستند که در اوج شیوع کرونا در اسفندماه افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب را به ثبت رساندند. تهران نیز با رشد ۱۶ درصدی در اسفندماه رکورد شکنی کرد. مصرف آب شرب در گرگان نیز رشد تصاعدی داشته است. به گفته استاندار مازندران مصرف آب در این استان نیز ۴۰ درصد افزایش داشته است.

همین امر موجب هشدار قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص احتمال اختلال در سیستم آب‌رسانی در ماه ‌ای آینده و به ویژه ماه‌های گرم سال شد. هرچند معاون وزیر نیرو عنوان کرد : «بارندگی‌های اخیر حجم ذخایر آب کشور را افزایش داده و به نقطه مطلوب رسانده است» اما او از سوی دیگر «محدودیت ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب» در شهرها را نیز خاطرنشان کرد.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز در دهم اسفندماه با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش مصرف آب در بیشتر استان‌های کشور و امکان قطع آب و کم‌آبی هشدار داده و گفت که این افزایش مصرف موجب افت فشار در برخی مناطق شهر و قطع آن در روستاهای پیرامونی شده است.

محمدرضا بختیاری،‌ مدیرکل آب و فاضلاب تهران،‌ نیز خاطرنشان کرد که با افزایش مصرف آب کیفیت آن کاهش می‌یابد. 

آمارهای شرکت آب و فاضلاب در سال ۹۸ نشان می‌دهد، میزان مصرف آب در تهران تقریبا دو تا دوونیم درصد در هر سال رشد دارد و طبق آخرین آمار استان تهران در حال حاضر بالاترین رکورد تولید آب را دارد.

طبق آمار آبفا، تا تیرماه ۹۸ مصرف آب شرب در تهران روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برآورد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش مصرف داشته است. مساله تامین آب شرب تهران همواره با رسیدن فصل گرما چالش برانگیز بوده است و تا آنجا که برخی مناطق با خطر قطعی آب یا کم شدن حجم آب در لوله و حتی تصفیه آب روبرو بوده‌اند. میزان مشخص امکان تصفیه آب برای آبرسانی به تهرانی‌ها همواره مورد نظر بوده است و به نظر می‌رسد تهران در ماه‌های گرم پیش رو در سال ۹۹ با توجه به  بحران کرونا با مشکل آب نیز مواجه خواهد شد. 

هرچند بدر تیرماه ۹۸، ایسنا به نقل از معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران، نوشت که در سال این سال «به روش‌های مختلفی از جمله بهسازی چاه‌ها، حفر چاه‌های عمیق، افزایش توان تولید تصفیه‌خانه‌های شش‌گانه تهران (حدود ۲۷۰۰ لیتر برثانیه) در مجموع حدود ۴۰۰۰ لیتر در ثانیه افزایش تولید آب تصفیه شده در تهران صورت گرفته است.»

اما باید دید با افزایش مصرف آیا سرعت تصفیه به پای سرعت میزان مصرف می رسد یا خیر.

بیشتر از