معرفی اعضای هیات نظارت بر محتوای فیس‌بوک

تشکیل کمیته نظارت بر «چالش برانگیزترین موضوعات محتوایی» فیس بوک و اینستاگرام

 بودجه این هیات نظارت از یک صندوق اعتماد۱۳۰ میلیون دلاری تأمین شده است که کاملاً مستقل از فیسبوک است - PIXABAY

فیس بوک جزئیات بیست عضو هیات نظارت  بر«چالش برانگیزترین موضوعات محتوایی»  و « کمیته اعتدال»  را اعلام کرده است. 

این کمیته نظارت  بر شبکه‌های اجتماعی را بر‌ عهده خواهد داشت.

هیات مدیره تصمیماتی راجع به گفتارتنفرآمیز، آزارواذیت وحریم خصوصی کاربران درهردو شبکه فیسبوک و اینستاگرام که متعلق به فیس بوک است، اتخاذ خواهد کرد.

این شرکت رسانه‌های اجتماعی، این هیات را درتلاش برای اطمینان ازحمایت از آزادی بیانی که برعیله شرایط خدمات فیسبوک بوجود می‌آید، تأسیس کرده است.

یک نمونه از این رسوایی، به زمانی برمی‌گردد که فیسبوک تصویری از کودک قربانی جنگ ویتنام را به دلیل قوانین مربوط به برهنگی، سانسورکرد و با این انتقادات روبه رو شد که، فیس بوک قادربه تشخیص بین «عکس‌های معروف جنگ» و تصاویر کودک آزاری نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک شماره (روزنامه) از نیویورک تایمز، چهاررئیس کمیته - کاتالینا بوترو-مارینو، جمال گرین، مایکل دبلیو مکرون و هل تورینگ-اشمیت - توضیح دادند که هیات نظارت «مستقل از فیس بوک» است. و تصمیمات، مبتنی بر داوری اعضا خواهد بود نه آنچه که برای غول رسانه‌های اجتماعی سودمند است.

کاتالینا بوترومارینو رئیس دانشکده حقوق دانشگاه لس آنجلس، جمال گرین استاد حقوق، مایکل مک قاضی سابق فدرال وهل تورینگ-اشمیت نخست وزیر پیشین دانمارک، بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ، از اعضای این هیات هستند.

علاوه بر این افراد ، بیست عضو دیگر ازچندین زمینه شغلی هیات مدیره حضور دارند.

این افراد عبارتند از آلن روزبریدگر، سردبیر سابق نشریه گاردین درزمان افشاگری‌های ادوارد اسنودن، ویراستارارشد اندی بایونی، از جاکارتا پست - انتشاراتی در اندونزی که گفته است فیس بوک در«گسترش اخبار جعلی، فریب، نفرت‌پراکنی و تحریک در خشونت محتوای رسانه‌های اجتماعی» نقش داشته است.

دولت اندونزی نرم افزار فیسبوک و واتساپ (متعلق به فیس بوک) را، پس ازانتشار اخبار جعلی در شبکه‌اش که باعث شورش و کشته شدن‌های سال گذشته شد، مسدود کرد.

دراین هیات همچنین بنیانگذار اندیشکده آزادیخواه آمریکا؛ مؤسسه کاتو جان سمپلز هم هست که طرفدار «حمایت جدی از آزادی بیان» است.

بسیاری از محافظه کاران برجسته از جمله رئیس جمهور ترامپ گفته‌اند که صدای جناح راست دررسانه‌های اجتماعی سانسور شده است و شرکت‌ها برای محافظت از آنها باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

کارشناسان ادعا کرده‌اند که این ادعا صحیح نیست، و جناح چپ نیز زاکربرگ را به دلیل توجه بیش از حد به صدای محافظه کاران، مورد انتقاد قرار داده است، زیرا مشخص شد که این مدیر عامل، جلسات پنهانی با روزنامه نگاران، مفسران و قانونگذاران جناح راست ، برگزار کرده است.

طبق گزارش‌ها، بودجه این هیات نظارت از یک صندوق اعتماد۱۳۰ میلیون دلاری تأمین شده است که کاملاً مستقل از فیسبوک است و هیات مدیره نمی‌تواند توسط شرکت فیسبوک حذف شود.

اعضای هیئت مدیره حداکثر سه دوره سه ساله را سپری می‌کنند. فیس بوک همچنین به تصمیمات هیات مدیره متعهد شده است، حتی مواردی که ممکن است با دیدگاه مدیرعامل آن مارک زاکربرگ مغایرباشد - کسی که تضمین کرده است همواره کنترل کننده سهم شرکت بوده است.

با این حال، تصمیمات هیات مدیره فقط درمورد فیسبوک و اینستاگرام اعمال می شود. «ورج» گزارش می‌دهد که واتساپ بخاطر «دلایل حریم خصوصی و رمزگذاری» در قلمرو قضایی هیات مدیره قرار نمی‌گیرد.

فیس بوک اعلام کرد که از نوامبر سال ۲۰۱۸ قرار بود هیات نظارت  راه اندازی شود وانتظار دارد این هیات مدیره سرانجام به ۴۰ عضو برسد.

نیک کلگ، معاون نخست وزیر پیشین رویترز، رئیس امورجهانی فیس بوک، گفت: «من انتظار ندارم مردم بگویند ، «اوه خدایا، این افراد عالی هستند، این یک موفقیت بزرگ خواهد بود» - دلیلی ندارد که هرکسی باور کند که این موفقیت بزرگ خواهد بود تا اینکه واقعاً در ماهها و سالهای بعد شروع به شنیدن پرونده‌های دشوار بکنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی