تلاش توییتر برای تصحیح باورهای غلط درباره شبکه ۵ جی

برخی از مردم به غلط فکر می‌کنند این فن‌آوری نسل جدید، برای سلامتی‌شان مضر است

توییتر تنها شبکه رسانه اجتماعی نیست که علیه اطلاعات غلط راجع به  ویروس کرونا و ۵ جی اقدام می‌کند - AFP

توییتر در تلاش‌ برای جلوگیری از انتشار اطلاعات اشتباه نادرست برروی پایگاه اطلاعاتی خود، اقدام به همکاری با دولت بریتانیا کرده است تا امکان گوشزد راستی‌آزمایی اطلاعات را  برای افرادی ایجاد کند، که اطلاعات مربوط به شبکه ۵ جی ( نسل پنجم تلفن همراه) را جست‌وجو می‌کنند.

قبل از شیوع ویروس کرونا و همچنین در گرماگرم آن، شبکه ۵ جی، موضوع اصلی بسیاری از اطلاعات اشتباه ونادرست بود. اطلاعات اشتباه، اطلاعات ناصحیحی است که نادانسته و تصادفی به اشتراک گذاشته می‌شود، در حالی که اطلاعات نادرست داده‌های غلطی است که با قصد تخریب، برای فریب مخاطب، به اشتراک گذاشته می‌شود.

گفته می‌شود که دربریتانیا ، بیش از۳۰ عمل آتش‌سوزی و خرابکاری علیه برج‌های بی‌سیم، توسط افرادی صورت گرفته است که تحت تاثیر این تصور دروغین بودند که سیگنال‌های آن برج‌ها به گسترش ویروس کرونا مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون، هنگامی که افراد در تارنمای این رسانه‌ اجتماعی اطلاعات مربوط به شبکه ۵ جی را جست‌وجو میکنند، یک دریچه بالا می‌آید که میگوید: «دولت بریتانیا گفته است که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین ۵ جی و ویروس کرونا (کووید ۱۹) وجود ندارد»، و پیوستی برای اطلاعات بیشتر در زیر آن ارائه می‌شود.

این اولین باری نیست که این شرکت مجبور است گامی در آن زمینه بردارد ومردم را درمورد اطلاعات نادرست ویروس کرونا، راهنمایی کند. توییتر اظهار داشت که دامنه «راهنمایی‌ها در مورد ادعاهای نامطمئن که افراد را به سمت انجام فعالیت‌های مضر تشویق می‌کند» وسیع‌تر شده است و «اکنون به طور فعال، محتوای گمراه کننده و بالقوه مضر را حذف» خواهد کرد. با این حال، توییتر اعلام کرده است که تمام محتواهای نادرست در پیوند با شبکه ۵ جی و ویروس کرونا را حذف نخواهد کرد.

در بیانیه‌ها، کتی مینشال، رئیس بخش هدایت راهبردهای عمومی و بشردوستانه در توییتر بریتانیا، گفت: «ما تمرکز خود را برای دستیابی افراد به اطلاعات معتبر در مورد کووید ۱۹ ادامه می‌دهیم. امروزه از طریق همکاری با اداره امور دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش و سرگرمی (DCMS)، یک «خدمت سریع» جدید را در بریتانیا راه‌اندازی کردیم که افراد را به یک صفحه تارنمای دولتی با اطلاعات معتبر، واقعی و تأیید شده مربوط به ۵ جی هدایت می‌کند.

«مشارکت‌های ما در طول این همه‌گیری، به ما این امکان را داده است تا اقدامات لازم را در جهت ارائه اطلاعات بیشتر و مناسبتری را برای مردم در پیش گیریم. ما خوشحالیم که امروز با همکاری اداره امور دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش و سرگرمی در بریتانیا، این به‌روزرسانی را اضافه می‌کنیم.»

دبیر امور دیجیتالی (دولت)، الیور داودن، نیز گفت: «ما یک واحد سنجش جدید ضد اطلاعات نادرست ایجاد کرده‌ایم، و با  شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی همکاری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که مردم در هنگام بحران ویروس کرونا به اطلاعات قابل اعتماد دسترسی پیدا می‌کنند و تصویر بهتری از منشاء گسترش اطلاعات نادرست، دراختیار ما قرار می‌دهند. این اقدام توییتر درجهت هدایت کاربران به سمت و سوی توصیه‌های رسمی دولت، گامی درمسیر درست، به عنوان بخشی از این اقدام به شمار می‌رود.»

توییتر تنها شبکه رسانه اجتماعی نیست که علیه اطلاعات غلط راجع به  ویروس کرونا و ۵ جی اقدام می‌کند. فیسبوک و شرکت به اشتراک‌گذاری تصویر آن، اینستاگرام، نیز گفته‌اند که «اقدامات تهاجمی» برای حذف «داستان»های مرتبط با ویروس کرونا و ۵ جی در پیش می‌گیرند؛ البته تنها در صورتی که منجر به آسیب‌های جسمی شوند. 

با این حال، سؤالاتی پیرامون مفید بودن این اقدامات به قوت خود باقی  است. به نظر می‌رسد که بسیاری از کسانی که نظریه‌های توطئه مرتبط با ۵ جی و ویروس کرونا را به اشتراک می‌گذارند یا جویای آن هستند، به دولت اعتماد ندارند، وبر آن مبنا «راستی‌آزمایی» توسط دولت نیز ممکن است آنها را قانع نکند.

شبکه ۵ جی به هیچ وجه با ویروس کرونا ارتباطی ندارد. این ویروس در کشورهایی گسترش یافته است که هنوز اتصال ۵ جی ندارند؛ مثل ایران و مالزی. علاوه بر این، سیگنال‌های ۵ جی در انگلستان بر روی سیگنال‌های ۴ جی موجود که نزدیک به یک دهه در این کشور وجود داشته‌اند و عامل بروز هیچ همه‌گیری بزرگی نشده‌اند، ساخته شده‌اند. 

مجله وایرد گزارش می‌دهد که تئوری توطئه از یک «ادعای بدون ‌اساس علمی» سرچشمه گرفته است که از طریق گروه‌های فیسبوکی و فیلم‌های یوتیوب منتشر شد و از آن زمان تاکنون توسط برخی افراد مشهور، در بین میلیونها مخاطب پخش شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی