سنا و ناکامی در بی اثر کردن وتوی دونالد ترامپ درباره کاهش اختیارات جنگی

میچ مک‌کانل نتیجه رای‌گیری را پیامی واضح برای ایران توصیف کرد

ترامپ پیش از این به سناتورها هشدار داده بود که دست او در مقابل ایران نبندند-CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

سناتورهای دمکرات که برای رد وتوی دونالد ترامپ درمورد قطعنامه محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور در اقدام علیه ایران تلاش می‌کردند، ناکام ماندند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه همانطور که وعده داده بود، قطعنامه غیر الزام‌آور مصوب کنگره آمریکا را وتو کرد. این قطعنامه از رئیس‌جمهور می‌خواست قبل از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با کنگره مشورت کند. اما دونالد ترامپ با توهین‌آمیز خواندن این قطعنامه آن را وتو کرد. او تاکید کرد که دمکرات‌ها با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به دنبال تفرقه افکنی هستند. ترامپ قبلا هم به سناتورها هشدار داده بود دست او را در مورد ایران نبندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنا برای رد وتوی ترامپ به دو سوم آرا نیاز داشت اما در رای‌گیری روز پنجشنبه تنها ۴۴ سناتور به نفع رد وتوی ترامپ رای دادند و ۴۹ سناتور هم با آن مخالفت کردند.

برخی سناتورهای جمهوریخواه از جمله میچ مک‌کانل، با اشاره به نتیجه رای‌گیری روز پنجشنبه سنا آن را پیامی واضح برای جمهوری اسلامی توصیف کردند.

این درحالی است که مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه‌ای به مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران حمایت کرده است.

این تحریم‌ها پنج سال پس از اجرای برجام، در ۲۶ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد و در حال حاضر واشینگتن برای تمدید این تحریم‌ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل تلاش می‌کند.