رأی سنا به محدودیت اختیارات ترامپ برای جنگ با ایران

  ۵۵ نفر از اعضای سنای آمریکا به طرح رأی مثبت دادند

بر اساس این مصوبه جدید، رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران نیاز به رأی مثبت کنگره ایالات‌متحده خواهد داشت - Alex Edelman / AFP

طرح محدودیت اختیارات نظامی رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس سنای این کشور به تصویب رسید.

پس از حمله پهپادی روز ۱۳ دی‌ماه و ترور قاسم سلیمانی در عراق، تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا طرحی را برای محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران تهیه کرد.

این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید. به‌رغم مخالفت کاخ سفید، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه این مجلس نیز به این طرح رأی مثبت داده بودند.

بر اساس این مصوبه جدید، اختیاراتی که در سال ۲۰۰۲ و پیش از جنگ عراق به رئیس‌جمهور آمریکا داده شده بود لغو می‌شود و رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران نیاز به رأی مثبت کنگره ایالات‌متحده خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بر اساس همین اختیارات به عراق حمله کرده بود و رخدادهای اخیر این نگرانی را در میان سناتورها و نمایندگان سیاسی آمریکا ایجاد کرده است که ترامپ بدون اطلاع کنگره وارد جنگ با ایران شود.

دونالد ترامپ روز گذشته با انتشار دو توییت از سنا و به‌ویژه جمهوری‌خواهان این مجلس خواسته بود تا به طرح دموکرات‌ها برای محدود شدن اختیاراتش رأی منفی بدهند.

ترامپ نوشته بود که این اختیارات برای تأمین امنیت آمریکا بسیار مهم هستند. 

رئیس‌جمهور آمریکا در توییت دیگری نوشته بود که تصویب این طرح روزی بزرگ برای ایران خواهد بود و پیام بدی مخابره می‌کند.

سناتور تیم کین در پاسخ به توییت ترامپ گفته بود که اتفاقاً این پیام محکمی به ایران خواهد بود و بر قدرت و اختیارات کنگره برای اعلان جنگ با یک کشور دیگر تاکید می‌کند. او همچنین اعلام کرده بود که موفق شده که 8 سناتور جمهوری‌خواه را با خود همراه سازد.

تصویب این طرح در سنای آمریکا نیاز به رأی مثبت ۵۱ سناتور داشت. نهایتا ۵۵  نفر از اعضای سنا با این طرح موافقت کردند.

با وجود تصویب این طرح در کنگره آمریکا، انتظار می‌رود دونالد ترامپ این مصوبه را وتو کند.

در صورت وتوی این مصوبه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، این مصوبه مجدداً به کنگره ارجاع داده می‌شود تا در صورت رأی مثبت دو‌سوم سناتورها، امضای وتوی ترامپ بی‌اثر شود.

بیشتر از