دفتر نخست‌وزیری بریتانیا وعده ۲۰۰ هزار تست روزانه را تعدیل کرد

رهبر حزب کارگر به ادعای آقای جانسون مبنی بر «موفقیت احتمالی»‌ در کنترل ویروس کرونا حمله کرد

آقای جانسون برای اولین بار پس از رهایی از بیماری کووید-۱۹ در پارلمان حاضر شد- JESSICA TAYLOR / AFP / UK PARLIAMENT

کمتر از سه ساعت پس از وعده بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، به انجام ۲۰۰ هزار تست روزانه ویروس کرونا، دفتر نخست وزیری آن را تعدیل کرده و گفته این آمار تنها اشاره به ظرفیت تست‌های کرونا دارد. 

نخست وزیر بریتانیا که از سوی کر استارمر، رهبر حزب کارگر در مجلس عوام، به خاطر واکنش‌های دولت به اپیدمی کرونا زیر فشار بود، در اقدامی غافلگیرانه از هدف بلندپروازانه ۲۰۰ هزار تست روزانه کرونا خبر داده بود. 

 رهبر حزب کارگر به ادعای آقای جانسون مبنی بر «موفقیت احتمالی»‌ در کنترل ویروس کرونا حمله کرد. 

او در عین حال ضمن به چالش کشیدن مت هنکاک وزیر بهداشت، که ادعا کرده بود دولت به وعده ۱۰۰ هزار تست روزانه کرونا عمل کرده، گفت که از مهلت مقرر ۳۰ آوریل تا کنون، شمار آزمایش‌های انجام شده روزانه به مراتب پایین‌تر از این مقدار بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جانسون که برای اولین بار پس از رهایی از بیماری کووید-۱۹ در پارلمان حاضر شده بود، گفت که از شیوع ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان «عمیقا متاسف» است. 

آقای جانسون همچنین گفته «کوشش» دولت اکنون تحقق هدف ۲۰۰هزار تست کرونا تا اواخر ماه می میلادی و نیز فراتر از آن پس از این تاریخ است. اگرچه آمار اعلام شده از سوی نخست وزیر به مراتب بیشتر از تعهد قبلی آقای هنکاک است، اما کماکان پایین تر از وعده خود او در تاریخ ۲۵ مارس است که گفته بود «خیلی زود» به ۲۵۰ هزار تست در روز خواهیم رسید. 

هر چند ساعاتی بعد دفتر نخست وزیری گفت آمار نخست وزیر به ظرفیت تست کرونا اشاره داشته و نه شمار واقعی تست‌های انجام شده. 

همزمان سخنگوی رسمی آقای جانسون این وعده را «یک هدف عملیاتی برای رسیدن به ظرفیت ۲۰۰ هزار تست روزانه ویروس کرونا در سطح مراکز مختلف» توصیف کرده است. 

در حالی که دولت ظرفیت کنونی تست کرونا در کل بریتانیا را حدود ۱۰۸ هزار تست در روز برآورد می‌کند، تعداد کل آزمایش‌های انجام شده در چند روز اخیر حدود ۸۵ هزار تست بوده است. این آمار تنها یک روز، یعنی پنجشنبه گذشته، به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافت. روزی که مهلت اعلام شده از سوی آقای هنکاک برای عمل به وعده‌هایش بود. 

آقای استارمر با افزایش فشارها بر آقای جانسون، گفت: «دوشنبه گذشته وقتی نخست وزیر به سر کار خود بازگشت، گفته بود خیلی از مردم چشم به «موفقیت های احتمالی» رویکرد دولت دوخته‌اند. اما روز گذشته ما از خبر دردناک مرگ دست کم ۲۹ هزار و ۴۲۷ نفر در بریتانیا بر اثر ابتلا به ویروس وحشتناک کرونا مطلع شدیم. این آمار اکنون بالاترین میزان مرگ در اروپا و دومین در جهان است. این اصلا موفقیت و یا موفقیت احتمالی نیست. بر این اساس آیا نخست وزیر می‌تواند به ما بگوید بر ما چه رفته است؟» 

آقای جانسون در پاسخ، با تاکید بر این که هنوز برای انجام مقایسه بین المللی زود است، گفت که همه تصمیم‌های دولت براساس «یک اصل مهم اتخاذ شده و آن  نجات جان‌ها و حفاظت از نظام درمانی ان اچ اس.» بوده است. 

اما آقای استارمر همچنان به انتقادهای خود از دولت ادامه داده و گفت: «بریتانیا در اعمال قرنطینه کند عمل کرده، در گرفتن تست کرونا کند عمل کرده، در ردیابی بیماران کند عمل کرده و در تامین تجهیزات محافظت شخصی هم کند عمل کرده است.» 

او همچنین گفته که دولت در «کنترل بیماری» در خانه‌های سالمندان نیز ناتوان بوده، جایی که به گفته او به رغم ادعاهای دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، مبنی بر کاهش شمار جان باختگان، تعداد کشته شدگان همچنان روبه افزایش است.

رهبر حزب کارگر بیانیه دولت مبنی بر تحقق هدف ۱۰۰ هزار تست روزانه کرونا، در مهلت مقرر در پایان ماه آوریل را یک «ادعا» خواند و با اشاره به کاهش تعداد تست ها از آن روز به بعد، از آقای جانسون پرسید: «۳۰ آوریل از نظر نخست وزیر چه ویژگی خاصی داشت که فقط در آن روز تعداد تست‌ها ان قدر بالا بود؟» 

آقای جانسون ضمن تاکید بر پیشرفت‌های «ملموس» در خانه‌های سالمندان، از «تلاش فوق العاده» آنان که در افزایش تست های کرونا نقش آفرین بودند، تقدیر کرد و گفت: «ظرفیت اکنون فراتر از تقاضاست و ما روی آن کار می‌کنیم. اکنون روزانه حدود ۱۰۰هزار تست انجام می‌دهیم. اما به وضوح می‌کوشیم تا اواخر همین ماه به رقم ۲۰۰هزار تست و یا حتی بالاتر برسیم. داشتن چنین سیاست فوق العاده‌ای برای تست کرونا قطعا امری حیاتی برای احیای دراز مدت اقتصادی کشور خواهد بود.»‌

همزمان حزب لیبرال دمکرات نیز هشدار داده که هدف جدید دولت نباید «شیرین کاری» باشد. 

منیره ویلسون، نماینده پارلمان گفته: «‌واقعیت این است که آقای هنکاک به هدف اعلام شده خود نرسیده. هدف ۱۰۰ هزار تست روزانه کرونا واضح بود که وعده‌ای غیرعملی است. حتی با استناد به حساب کتاب‌های مشکوک خودشان نیز دولت نتوانسته از ۳۰ آوریل به بعد حتی یک روز به این وعده عمل کند. تعهد جدید نخست وزیر به ۲۰۰ هزار تست در روز تا آخر می، می‌بایست با یک استراتژی درست همراه باشد و نباید یک شیرین کاری تبلیغاتی برای تیترهای رسانه‌ای باشد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان