هشدار بوریس جانسون درباره لغو شتاب‌زده قرنطینه

نخست وزیر بریتانیا نسبت به موج دوم شیوع کرونا ابراز نگرانی کرده است

قرنطینه از چهار هفته پیش برای مهار اپیدمی ویروس کرونا در بریتانیا اعمال شده است- REUTERS/Peter Nicholls

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نسبت به شتاب زدگی در کاهش محدودیتهای سراسری قرنطینه، به دلیل احتمال وقوع موج دوم همه گیری ویروس کرونا، هشدار داده است. 

نخست وزیر بریتانیا که دوران نقاهت از بیماری کووید- ۱۹ را در اقامتگاه چکرز می گذراند، در نشستی با حضور مشاوران ارشد خود، روز جمعه ضمن مداخله در تصمیم گیریها در باره وقوع موج دوم اپیدمی، ابراز نگرانی کرده است. 

به گزارش نشریه تایمز، در این نشست علاوه بر آقای جانسون، دومینیک راب وزیر خارجه و جانشین موقت او در دفتر نخست وزیر و نیز دامنیک کامینگز مشاور پرنفوذ او نیز حضور داشتند. 

آقای جانسون در این نشست، در باره وقوع اوج دوم بیماری در صورت لغو زودهنگام محدودیتها از سوی دولت ابراز نگرانی کرد و گفت این می تواند حتی ضربه ای بزرگتر به اقتصاد و بهداشت عمومی کشور وارد کند. 

این اظهارات در حالی مطرح شده که تنشها در درون دولت بر سر زمان لغو محدودیت های شدید قرنطینه بالا گرفته است. محدودیتهایی که از چهار هفته پیش از سوی بوریس جانسون برای مهار اپیدمی ویروس کرونا در بریتانیا اعمال شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل گوو وزیر کابینه، پیشنهادهای مطرح شده در آخر هفته گذشته درباره طرح سه مرحله ای به شیوه «چراغ راهنما» را برای دولت به عنوان استراتژی برداشتن قرنطینه رد کرده بود. طرحی که بازگشایی بعضی فروشگاههای غیر ضروری در اوايل ماه می را پیشنهاد می کرد. 

احزاب مخالف دولت بریتانیا از وزرای کابینه خواسته اند تا استراتژی جدیدی برای تصمیم گیری درباره زمان و چگونگی لغو قرنطینه تدوین کنند. قرنطینه‌ای که مردم را دست کم برای دو هفته دیگر خانه نشین کرده است. 

هم‌زمان یک منبع دولتی به نشریه تایمز گفته، سیاست تعجیل در لغو تدابیر قرنطینه راه به جایی نمی برد. اگر میزان سرایت ویروس افزایش چشمگیری یابد ما ناچار به اعمال قرنطینه شدیدتر خواهیم بود.»‌

الیور داودن وزیر فرهنگ، در گفت و گو با برنامه «تودی» رادیو۴ بی بی سی، گفت: «ما در تمام مراحل این اپیدمی براساس واقعیتها و شواهد علمی عمل کرده ایم. وقتی تدابیر به اصطلاح قرنطینه را معرفی کردیم تاکید کردیم که هر سه هفته آن را بازنگری خواهیم کرد. حالا هم با در نظر گرفتن شرایط اگر بتوانیم محدودیتهای قرنطینه را لغو می کنیم.»‌

او در پاسخ به این سوال که آیا «محتاط بودن» و عدم لغو قرنطینه از بیم اوج دوم اپیدمی، نظر شخص نخست وزیر بوده یا نه، گفت:‌ «آنچه نخست وزیر به طور مکرر در طول این بحران گفته این است که واکنشهای ما براساس واقعیتها و شواهد بالینی است.»‌

وی خاطرنشان کرد: «در قدم اول باید مطمئن شویم که برداشتن محدودیتهای کنونی بی خطر و امن است. بعد از آن بر اساس شواهد، ما تدابیر مناسب را تدوین خواهیم کرد. نخست وزیر گفته که اوج اپیدمی انتظار می رود به مدت سه ماه ادامه یابد. در عمل آنچه اتفاق افتاده هم به نوعی در همین راستا است. اما طبق معمول، ما تدابیر مناسب را با بر پایه واقعیت ها و شواهد اتخاذ می کنیم.»‌

© The Independent