کارکنان متروی نیویورک؛ مرگ صدنفر و ابتلای هزاران نفر به کرونا

پس از ۱۱۵ سال، متروی نیویورک از ساعت ۱۲ شب تا پنج صبح برای ضدعفونی کردن آن تعطیل شد

نیویورک، ایالتی که یکی از بیشترین آمار افراد مبتلا به کرونا و همچنین مرگ بر اثر ابتلا به این ویروس را طی دو ماه گذشته تجربه کرده است، هم اکنون با مشکل دیگری نیز مواجه است و آن تعطیلی نیمه شب تا پنج صبح متروهای این شهر است که بیش از شش هفته است که براساس مقررات اعلام شده توسط دولت محلی، اجرا می‌شود.

تعطیلی شبانه مترو در نیویورک، اقدامی است که از زمانی که این سیستم حمل‌ونقل در ۱۱۵ سال تاسیس شد تا کنون رخ‌نداده و بی‌سابقه است. 

تعطیلی متروهای شهری از زمانی آغاز شد که ضرورت تمیز کردن کابین‌های مترو به عنوان یکی از مراکزی که می‌تواند افراد را به ویروس کرونا منتقل کند، در معرض توجه قرار گرفت. از آن زمان به بعد، هر شب ساعت ۱۲ شب عبور و مرور متوقف می‌شود و کارکنان اداره حمل‌ونقل نیویورک، شروع به تمیز کردن کابین‌های مترو می‌کنند تا برای روز بعد، ضدعفونی شده باشد.

از ماه مارس تا کنون، یعنی در دو ماه گذشته، عبور و مرور مردم از طریق متروی شهری نیویورک ۹۰ درصد کاهش یافته است و همین نکته باعث شده است که درآمد شهر از طریق خرید بلیط‌های مترو توسط مردم نیز کاهش چشمگیری داشته باشد و به علاوه، متروهای شهر نیویورک با افزایش تعداد افراد بی‌خانمانی که صندلی‌های خالی مترو را به عنوان مکانی برای گذراندن شب انتخاب می‌کنند، مواجه شوند.

تعطیلی چند ساعته مترو در نیویورک، اقدامی پیچیده بوده است و همین باعث شده است که کسانی که از متروها در شهر نیویورک استفاده می‌کنند تاصبح به سرکار خود بروند، مسیر متفاوتی نسبت به گذشته را انتخاب کنند.

آنها باید مسیرهای مختلفی را طی کنند که با گذشته فرق می‌کند، چون همه قطارهایی که از یک مسیر عبور می‌کردند ممکن است دیگر مانند سابق ازآن مسیر عبور نکنند. در واقع ، افراد ممکن است برای رسیدن به مقصد به جای یک خط، چندین خط عوض کنند و برای همین، زمانِ رسیدن به مقصد هم از وقت‌های عادی طولانی‌‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چه نیویورک پناهگاه‌ها شبانه‌ای برای نگهداری از افراد بی‌خانمان دارد، اما بسیاری از کسانی که شب‌ها در خیابان می‌خوابند، شامل کسانی هستند که به بیماری‌های روانی دچارند. اما این همه ماجرا نیست. از زمان شیوع گسترده ویروس کرونا در نیویورک، سیستم حمل‌ونقل شهری نیویورک یکی از قربانیان این همه‌گیری بوده است. حداقل تا کنون ۱۰۰ نفر از کارکنان این سیستم جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند و هزاران نفر هم به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کار افراد شاغل در سیستم‌ حمل‌ونقل عمومی، با نیروهای پلیس یا نیروهای آتش‌نشانی تفاوت عمده‌ای دارد. پلیس و نیروهای آتش‌نشانی همواره برای شرایطی که احتمال مرگ و زندگی در میان است، آموزش‌های لازم را می‌بینند. اما کارکنان سرویس‌های حمل و نقل عمومی هیچ وقت در شرایطی نبوده‌اند که به دلیل کاری که می‌کنند، جانشان به خطر بیفتد.

 برای همین، چنین موضوعی باعث شوک شدیدی به سیستم حمل‌ونقل نیویورک شده است و خیلی از افراد نگران حضور در سر کار خود هستند. این در حالی است که کار در سرویس مترو، یکی از مشاغل حیاتی محسوب می‌شود و برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر که حدود دو ماه است که افراد یا در خانه کارمی‌کنند یا اساسا کارها تعطیل شده است، کارکنان سیستم حمل‌ونقل شهری همچنان به کار خود ادامه داده‌اند.

در طول این دوران که روش‌های مبتنی بر  کار در خانه و همچنین تعطیلی مراکز کسب‌وکار برقرار بوده است، سیستم‌ حمل ونقل شهری نیویورک، برای حمل‌ونقل ده‌ها هزار نفری که مشاغل حساس و حیاتی دارند و باید هر روز سر کار خود حاضر شوند، و بسیاری از آنها هم از اقشار فقیر محسوب می‌شوند، برقرار بوده است، چون عملا تعطیلی مترو می‌توانست صدمه زیادی به وضعیت حضور آنها در سر کار خود بزند.

به همین دلیل، اکنون کارکنان سیستم حمل و‌نقل شهری در وضعیتی قرار دارند که برای مثال، کادرهای پزشکی طی دو ماه گذشته قرار داشته‌اند، و آنهم در معرض خطر گرفتن برای ابتلا به ویروس کروناست.