‏ تشدید رقابت‌های سیاسی میان گروه‌های سنی مذهب عراق

خمیس خنجر به دلیل متهم بودن به فساد، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد

خمیس خنجر، رهبر ائتلاف تازه تشکیل شده "شهرهای آزاد شده" در عراق. عکس از: ‏رویترز‏

پس از مطرح شدن نام محمد حلبوسی به عنوان یک شخصیت پرنفوذ در عرصه سیاسی و انتخاب وی به عنوان رئیس مجلس عراق در سال 2018، اختلاف نظر بر سر رهبری گروه های اهل سنت عراق پایان یافت و تمامی احزاب سنی مذهب، محمد حلبوسی را به عنوان رهبر سیاسی سنی های عراق پذیرفتند. اما با گزنیش مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق، تنش میان گروه های سنی مذهب بر سر رهبری بار دیگر اوج گرفت و رقابت تازه ای میان رهبران احزاب سنی آغاز شد.

در همین راستا، خمیس خنجر، سیاستمدار و بازرگان معروف عراقی پس از تلاش و رایزنی با گروه های مختلف سیاسی، سرانجام در پایان هفته گذشته، خبر از تشکیل ائتلاف جدیدی به نام "ائتلاف شهرهای آزاد شده" داد که متشکل از شخصیت های برجسته سیاسی و نمایندگان گروه های سنی مذهب عراق است.

ناظران عقیده دارند که عمده ترین هدف خمیس خنجر از ایجاد ائتلاف جدید تلاش برای به دست گرفتن رهبری سیاسی اهل سنت عراق است به ویژه این که نفوذ و قدرت سیاسی محمد حلبوسی در حال افزایش است و همه روزه شمار زیادی از سیاستمداران و مقامات برجسته دولتی به منظور دیدار و گفت گو با رئیس مجلس، از مقر اقامت وی در شهر فلوجه دیدن می کنند. قابل ذکر است که عدنان الزرفی، پیش از آن که از مقام نخست وزیری کناره گیری کند، نخستین سیاستمدار بلند پایه بود که از منزل محمد حلبوسی دیدار کرد، سپس شخصیت های سیاسی برجسته دیگری همچون برهم صالح، رئیس جمهور عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید و جنین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق برای دیدار با محمد حلبوسی به منزل وی در شهر فلوجه رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از سیاستمدارن بدین باورند که محمد حلبوسی نه تنها فلوجه را از انزوای که سازمان های تررویستی القاعده و داعش در گذشته بر آن تحمیل کرده بودند، خارج کرده بلکه این شهر که در 40 کیلومتری بغداد واقع شده است را تبدیل به مرکز سیاسی اهل سنت در عراق کرده است؛ طوری که اکنون اغلب شخصیت های مطرح در عرصه سیاسی از جمله رهبران جناح های شیعه مذهب و کُردها به منظور این که با محمد حلبوسی ملاقات کنند؛ پیوسته از این شهر دیدن می کنند.

در واقع، تبدیل شدن شهر فلوجه به عنوان مرکز سیاسی اهل سنت باعث نگرانی رقبای سیاسی محمد حلبوسی شده، زیرا حلبوسی از یک سو ریاست مجلس عراق را در اختیار دارد و از سوی دیگر با محور قرار دادن شهر فلوجه به عنوان مرکز سیاسی اهل سنت برای سایر سیاستمداران سنی مذهب جای پای باقی نمی گذارد. اکنون با در نظر داشت همین حساسیت و طوری که انتظار می رفت، شماری از رقبای محمد حلبوسی در صدد ایجاد تجمع سیاسی برای مقابله با افزایش نفوذ سیاسی محمد حلبوسی شدند و سعی دارند نقش ائتلاف خود را در دولت جدید تثبیت کنند.

در ائتلاف جدید علاوه بر خمیس خنجر که ده نماینده مجلس را با خود دارد، برخی دیگر از شخصیت های سیاسی همچون قاسم الفهداوی، وزیر پیشین برق، محمد اقبال، وزیر پیشین آموزش و پرورش و مثنی السامرایی، نماینده مستقل مجلس نیز حمایت خود را از ائتلاف تازه تشکیل شده سنی ها اعلام داشتند؛ اما اسامه النجیفی، رهبر ائتلاف "متحدون" به دلیل اختلافاتی که با خمیس خنجر دارد، از پیوستن به ائتلاف جدید خودداری کرده است.

قابل تذکر است که به محض پرده برداری از تشکیل ائتلاف جدید، گروهی از نمایندگان و رهبران احزاب سیاسی سنی مذهب مانند صالح مطلک، دبیرکل جبهه گفتگوی ملی عراق، احمد الجبوری و علی الصجری، نمایندگان مجلس اعلام کردند که هیچ پیوندی با ائتلاف تازه تشکیل شده ندارند.

از سوی دیگر، ائتلاف "شهرهای آزاد شده" به رهبری خمیس خنجر اعلام کرده است که از 6 وزارتخانه که به اهل سنت در دولت مصطفی الکاظمی می رسد؛ 3 وزارتخانه آن بایستی به ائتلاف جدید اختصاص داده شود.

در همین حال، هدی جار الله، نماینده ائتلاف "شهرهای آزاد شده" در مجلس عراق گفت: به نظر می رسد که درخواست 3 وزارتخانه از سوی خمیس خنجر پیشنهاد عملی نیست زیرا در این صورت برای سایر جناح های سیاسی سنی مذهب که 54 کرسی مجلس را در اختیار دارند تنها 3 وزارتخانه باقی می ماند و دشوار است که به چنین پیشنهادی، پاسخ مثبت داده شود.

در پاسخ به پرسشی در مورد توزیع وزارتخانه ها، خمیس خنجر گفت: کشور در وضعیت دشواری قرار دارد و بایستی تلاش شود تا افراد متخصص و کارآگاه مسئولیت ها را به دست گیرند؛ مهم نیست که فرد تعیین شده به کدام جناح تعلق دارد.

اما مخالفان خمیس خنجر ادعا دارند که ائتلاف‏"شهرهای آزاد شده" ‏با تشویق ایران تأسیس شده است، زیرا خمیس خنجر روابط بسیار نزدیکی با فالح فیاض، رئیس نیروهای حشد شعبی دارد؛ افزون بر آن که خمیس خنجر به دلیل مشارکت در پرونده های فساد و متهم بودن به نقض حقوق بشر، در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است.

علاوه بر آن، خمیس خنجر متهم است که زمینه تصرف املاک و مستغلات ملی و دولتی در شهر عمدتا سنی نشین موصل برای شبه نظامیان وفادار به ایران مانند افراد مسلح وابسته به گروه عصائب اهل حق را فراهم کرده است.

همچنان مخالفان خمیس خنجر، رهبر ائتلاف "شهرهای آزاد شده" می گویند: خمیس خنجر به دلیل داشتن روابط مشکوک با سازمان القاعده و داعش تحت پیگرد قانونی قرار داشت، سپس برای این که خود را تبرئه کند در صدد نزدیکی با رهبران گروه های شبه نظامی وابسته به ایران شد و از همین طریق به عرصه سیاست راه یافت و به حمایت از پروژه سیاسی ایران در منطقه شتافت. بنابر این، خمیس خنجر در حال حاضر به عنوان یکی از متحدان قوی ایران به شمار می رود و هر گامی که بر می دارد در راستای برآورده کردن اهداف ایران در منطقه است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia