دولت وفاق ملی لیبی مایل به پذیرش آتش بس نیست

تداوم دخالت های خارجی، بحران لیبی را پیچیده تر می کند

یک خودرو نظامی ترکیه در شهر ساحلی صرمان در غرب طرابلس، پایتخت لیبی. عکس از: ‏AFP‏

پس از درگیری های خونین هفته گذشته میان نیروهای دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر که منجر به سقوط شهرهای صبراته و صرمان به دست نیروهای دولتی شد، فرماندهی ارتش ملی لیبی خواستار توقف جنگ و آتش بس شد؛ اما دولت طرابلس با رد پیشنهاد آتش بس، تمام راه های که به آرامش و آشتی منتهی می شود را مسدود کرد. افزون بر آن، دولت وفاق ملی چند روز قبل، آتش بس پیشنهاد شده از سوی اتحادیه اروپا را رد کرد و از پذیرش طرح اروپا برای نظارت بر ممنوعیت ورود سلاح به لیبی امتناع ورزید و آن را اقدامی مغرضانه خواند.

در نخستین واکنش به آتش بس اعلام شده از سوی ارتش ملی لیبی در نقاط درگیری در غرب کشور، دولت وفاق ملی با صدرو بیانیه ای اعلام کرد که طرابلس بارها به آتش بس پاسخ مثبت داد اما جانب مقابل هرگز حاضر به رعایت شروط توافق نامه آتش بس نشد بلکه از آن به عنوان فرصتی برای حمله به مواضع دولت وفاق ملی استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته امتناع دولت وفاق ملی از پذیرش آتش بس و پافشاری بر تداوم عملیات نظامی، از سوی هواخواهان دولت طرابلس مورد استقبال قرار گرفت و محمد طاهر سیاله، وزیر امور خارجه لیبی اظهار داشت که وی در مورد تحولات اخیر کشور با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت و گو کرده است.

در همین حال، احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی خاطر نشان کرده است که به رغم اعلام آتش بس، نیروهای ترکیه مواضع ارتش ملی لیبی را در جنوب طرابلس هدف حمله قرار داده و پایگاه نظامی معیتقیه را موشک باران کردند.  قابل ذکر است که ارتش ملی لیبی بنا به درخواست جامعه جهانی مبادرت به اعلام آتش بس در ماه رمضان کرد؛ اما در عین حال تأکید کرد که به هر اقدام نظامی که آتش را نقض کند، پاسخ شدیدی خواهد داد. احمد المسماری همچنان افزود که ارتش ملی لیبی تا چند روز دیگر، طرح جامع و همه جانبه را برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی اعلام خواهد کرد.

از سوی دیگر، تحولات اخیر و رد آتش بس از سوی دولت وفاق ملی با واکنش های متفاوتی رو به رو شده و شبکه های اجتماعی تبدیل به میدان تنش و کشمکش میان هواخواهان هر دو جناح درگیر در جنگ شده است. طوری که جمعه القماطی، نماینده دولت وفاق ملی در کشورهای مغرب عربی و رئیس حزب تغییر، اظهار داشته است که اقدام دولت طرابلس بهترین گزینه برای وضعیت کنونی کشور بوده و دولت وفاق ملی که تنها حکومت مشروع لیبی شناخته می شود بایستی تمام نقاط تهدید را هدف حمله قرار دهد و از گسترش آشفتگی در کشور جلوگیری کند. وی همچنان تأکید کرد که نیروهای ارتش ملی به رهبری خلیفه حفتر جز عقب نشینی از مناطق جنوبی و غربی و بنادر نفتی، گزینه دیگری پیش رو نخواهند داشت.

اما خالد طلوبه، روزنامه نگار لیی با رد اظهارات جمعه القماطی، گفت: سخنان القماطی به خوبی نشان می دهد که دولت طرابلس هیچ تمایلی به آتش بس و گفت و گو ندارد، بنابر این، ارتش ملی با پیشنهاد آتش بس اخیر، در واقع اتمام حجت کرد و از این پس بایستی از هیچ تلاشی برای نجات کشور از چنگ نیروهای تررویستی و تجاوز ترکیه دست بردار نباشد.

در همین حال، نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی، ضمن تأکید بر لزوم رعایت شروط آتش بس، از طرف های درگیر در جنگ خواسته است برای بیرون رفت از بحران جنگ در کشور سعی کنند آتش بس موقت کنونی را فرصتی برای دستیابی به صلح و آشتی دایم قرار دهند. نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی افزوده است که این سازمان از هر ابتکار عملی که منجر به توقف جنگ و آرامش در ماه رمضان شود استقبال می کند و طرف های درگیر را دعوت به خویشتن داری و جلوگیری از دست بردن به اقدامات تهدید آمیز می کند. همچنان دفتر سازمان ملل متحد در لیبی از کشورهای که در تحولات لیبی دخالت دارند و اقدام به فرستادن سلاح و مهمات نظامی به لیبی می کنند خواسته است به تحریم های تسلیحاتی پایبند باشند و شروط قطعنامه 2510 شورای امنیت سازمان ملل متحد را رعایت کنند.

از سوی دیگر و در چارچوب تلاش های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است سعی می کند هر چه زودتر جانشین غسان سلامه، فرستاده پیشین سازمان ملل متحد در لیبی که ماه مارس گذشته، از سمت خود کناره گیری کرد را تعیین کند. وی اظهار داشت که با توجه به حساسیت شدید اوضاع لیبی، سازمان ملل سعی دارد فردی را به عنوان نماینده در لیبی اعزام کند که توانایی مدیریت بحران را داشته باشد و مورد پذیرش تمام طرف های درگیر در تحولات لیبی باشد.

درهمین راستا، جمال شطشاط، استاد علوم سیاسی در صحبتی که با ایندپیندنت عربی داشت، گفت: تصریحات دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد دشواری انتخاب جانشین غسان سلامه، در واقع بیانگر عمق اختلافات منطقه ای و بین المللی در قبال تحولات لیبی است و نشان می دهد که برخورد منافع کشورهای دیگر، بحران لیبی را پیچیده تر می کند و مانع رسیدن به یک توافق نهایی برای حل بحران جنگ در لیبی می شود. وی تأکید کرد که دستیابی به تفاهم میان کشورهای ذیدخل در بحران لیبی، یک اولویت اساسی و شرط مهمی برای پایان دادن به درگیری های داخلی است و تا زمانی که دخالت کشورهای خارجی در امور لیبی متوقف نشود؛ بعید به نظر می رسد که درگیری های لیبی به آسانی خاتمه پیدا کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia