کرونا در آمریکا؛ بازگشت تدریجی بیش از ده ایالت به زندگی عادی

تا هفته دیگر، بیش از نیمی از ۵۰ ایالت آمریکا محدودیت‌های کرونایی را لغو خواهند کرد

تینا لبنانی صندوقدار سوپرمارکت در شهر ساحلی بیبلوس لبنان - Joseph EID / AFP

روز جمعه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، بیش از ده ایالت آمریکا به مقررات در خانه ماندن و تعطیلی کسب‌وکارها پایان دادند و به زندگی عادی از نوع جدید آن بازگشتند. این اولین بازگشایی کسب‌وکارها و شهرها پس از حداقل شش هفته تعطیلی در تقریبا تمام ایالت‌های آمریکا به شمار می‌رود.

اما با وجود این بازگشایی، جدال‌ و بحث‌‌های زیادی در خصوص چنین اقدامی مطرح است، چرا که هنوز بسیاری از ایالت‌ها چنین بازگشایی زودهنگامی را خطرناک می‌دانند. 

چنین جدال‌هایی به نوعی «حزبی» نیز شده است؛ چنان که بیشتر فرمانداران و شهردارهای دموکرات، خواستار «بازگشت امن» و در نتیجه، ادامه برخی از محدودیت‌ها تا مطمئن شدن از عبور از نقطه عطف منحنی کرونا هستند، و در ایالت‌هایی با فرمانداران جمهوری‌خواه، بسیاری از آنها برای بازگشایی حداقل بخش‌هایی از اقتصاد خود بی‌تابی می‌کنند. 

در برخی از ایالت‌ها، چنین جدال‌های ایدیولوژیک و حزبی، به تجمعات گروه‌هایی از مردم منجر شده است. از جمله چنین ایالت‌هایی می‌توان به تجمعاتی در ایالات میشیگان اشاره کرد که فرمانداری دموکرات دارد؛ جایی که افراد تندروجمهوری‌خواه، خواستار آن هستند که محدویت‌ها برداشته شود یا حداقل بخش‌هایی از اقتصاد باز شود.

اما فرماندار این ایالت، گرچن ویتمر، می‌گوید که وضعیت ایالت هنوز به ثبات نرسیده است و برای بازگشت امن، تعطیلی کسب‌وکارها را تا ۲۸ ماه مه تمدید کرده است. تجمع‌کنندگان حتی در حالی که اسلحه به همراه داشتند، برای مدتی در ساختمان کاپیتال، یا محل استقرار فرماندار این ایالت، تجمع کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تجمعات، مرزبندی‌های ایدیولوژیک را به نمایش می‌گذارد، اما همزمان نشان‌گر آن است که محدودیت‌هایی که فرمانداران ایالت‌ها و ایالت‌های مختلف برقرار می‌کنند، با موافقت همگان همراه نیست. 

تگزاس، یکی از ایالت‌هایی است که مقررات در خانه ماندن ۲۹ میلیون شهروند ساکن در این ایالت را برداشته است. در شهر هیوستون، فروشگاه‌های بزرگ باز شده‌اند؛ هر چند فروشندگان معتقدند که ممکن است مردم برای بازگشت به فروشگاه‌ها معذوریت‌هایی داشته باشند. در شهر موبیل در ایالت آلاباما، برخی از بوتیک‌ها تنها یک اتاق تعویق لباس را برای مشتریان خود باز کرده‌اند تا بتوانند بعد از هر استفاده، آن اتاق‌ را ضدعفونی کنند. 

در ایالت کارولیانی جنوبی هم قرار است رستوران‌هایی که در فضای باز هستند، بازشوند. فرماندار این ایالت گفته است که از روز دوشنبه، برخی دیگر از محدودیت‌های باقی‌مانده را لغو خواهد کرد.

یکی از این محدودیت‌ها، سرو کردن غذا در رستوران‌هاست که هم‌اکنون تنها می‌توانند غذا را برای مصرف در خارج از رستوران، تحویل مشتریان بدهند. اما از دوشنبه، خواهند توانست مشتریان را در داخل رستوران هم بپذیرند.

در ایالت آیوا نیز برخی از محدودیت‌ها در نواحی مختلف برداشته شده است، اما برخی از مناطقی که همچنان آمار نگران‌کننده در خصوص ابتلا به کرونا دارند، همچنان بسته هستند. در عین حال، تردید‌هایی در خصوص چنین مرزبندی‌هایی مطرح است، چرا که ویروس مرزبندی نمی‌شناسد و با توجه به سفر و رفت‌وآمد افراد از یک ناحیه به ناحیه دیگر، عملا مشخص نیست که باز نبودن یک ناحیه بتواند شهروندان آن را از ابتلا به کرونا حفاظت کند. 

از طرف دیگر، در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا، ایلی‌نوی، لوییزیانا و میشیگان، فرمانداران با چالش‌هایی‌ درخصوص میزان اقتدار و توانایی خود در خصوص ادامه تعطیلی کسب‌وکارها و شهرهای مختلف مواجه شده‌اند. 

اما این همه ماجرا نیست. برخی از کارکنان شرکت‌های بزرگ مثل آمازون یا فروشگاه‌های سراسری «تارگت»، با ایجاد تجمعات اعتراضی، گفته‌اند که کار کردن در اثنای شیوع کرونا، سلامت آنها را به خطر انداخته است. 

در این میان، حتی با آن که مقررات در خانه‌ماندن از توصیه‌های کارگروه ویروس کرونای دولت به شمار می‌رود، دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، از تجمع‌کنندگان در ایالت‌های مختلف حمایت کرده است. 

به این ترتیب تا هفته دیگر، تقریبا نیمی از پنجاه ایالت آمریکا به سمت بازگشایی اقتصادهای خود حرکت خواهند کرد. با این حال، کمتر بتوان انتظار داشت که چنین اتفاقی در بخش غربی آمریکا، یعنی ایالت‌های واشنگتن و کالیفرنیا، و یا در شرق آمریکا، در ایالت‌هایی مانند نیوجرسی، نیویورک، ماساچوست و کنتیکت، رخ دهد. 

بیشتر از