کرونا در آمریکا؛ گروه‌های معترض شبه‌نظامی در ساختمان فرماندار میشیگان

فرماندار میشیگان، وضعیت فوق‌العاده در این ایالت را تا ۲۸ مه تمدید کرد

این گروه‌ها با بسته‌شدن شهرها و کسب‌وکارها مخالف هستند - JEFF KOWALSKY / AFP

گرتچن ویتمر، فرماندار میشیگان، که روزهای گذشته در مرکز حملات سیاسی و درگیری‌های حزبی در خصوص توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایش برای در خانه ماندن مردم به دنبال شیوع گسترده در این ایالت بوده است، روز پنجشنبه سه دستورالعمل اجرایی امضا کرد و دوباره وضعیت اضطراری را در اثنای شیوع ویروس کرونا، تمدید کرد. 

این اقدامات که وضعیت اضطراری را تا ۲۸ ماه مه تمدید خواهد کرد، در جواب به مجلس ‌قانون‌گذاری در این ایالت بود که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است و در اقدامی بر خلاف نظر فرماندار، از تمدید وضعیت اضطراری در این ایالت‌ خودداری کرده بودند.

در صورت خودداری مجلس محلی، فرماندار قادر است که چنین دستوری را شخصا و با استفاده از اختیارات خود صادر کند. بخش‌هایی از جمهوری‌خواهان تندرو، خواستار آن بوده‌اند که کسب‌وکارها گشایش یابند در حالی که این ایالت یکی از بدترین شرایط را در میان ایالت‌های آمریکا طی هفته‌های گذشته سپری کرده است. 

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه تلاش کرده بودند که قدرت فرماندار را برای اعلام وضعیت اضطراری در ایالت، که حاوی دستورالعمل درخانه ماندن است، را از او بگیرند. این درحالی است که بعد از نیویورک و نیوجرسی، تعداد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در میشیگان از همه بیشتر است. 

خانم ویتمر ، دموکرات، در بیانیه ای گفت: «با امتناع از تمدید اعلامیه اضطراری، قانون‌گذاران جمهوری خواه، خود را به خواب زده‌اند وجاهای بسیاری را در معرض خطر قرار داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور او در حالی صادر شد که صدها تن از جمهوری‌خواهان معترض و تندرو که برخی از آنها با خودسلاح حمل می‌کردند، در ساختمان اصلی فدرال تجمع کردند تا مخالفت خود را با دستورات فرماندار اعلام کنند. عکس‌های منتشر شده از این تجمعات، و حضور افراد با سلاح در محل حضور فرماندار، موجب خشم و شگفتی بسیاری شده است. 

این درحالی است که طی هفته‌های گذشته عملکرد خانم ویتمر در ایالت میشیگان با تحسین بسیاری مواجه شده است و بسیاری اقدامات قاطع او را عامل مهمی در کنترل کردن روند گسترش ویروس کرونا در این ایالت محسوب می‌کنند. خانم ویتمر که سابقه‌ قانون‌گذاری در مجلس محلی میشیگان را در کارنامه خود دارد، طی هفته‌های گذشته سعی کرده است که از جدال‌های سیاسی به خصوص از ایجاد تنش با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا خودداری کند. اما با این وجود، به دلیل گروه‌های شبه‌نظامی در بخش‌هایی از این ایالت، این گروه‌ها که با بسته‌شدن شهرها و کسب‌وکارها مخالف هستند، با حضور همراه با اسلحه خود، تلاش کردند که برای فرماندار محبوب این ایالت پیام‌‌های تهدید آمیزی بفرستند. 

این درحالی است که نظرسنجی‌های سراسری نشان می‌دهد که حتی عمده‌ جمهوری‌خواهان هم با بازگشت سریع و بدون ملاحظه به کسب‌وکارها مخالف هستند.