نهادهای اطلاعاتی آمریکا: کرونا ساخت بشر نیست، در مورد نشت آزمایشگاهی تحقیق می‌کنیم

نهادهای اطلاعاتی احتمال یک تصادف در آزمایشگاه‌های ووهان و سرایت ویروس به بیرون را بررسی می‌کنند

مدل پلاستیکی کروناویروس که در لابراتواری در چین ساخته شده است، ۲۹ آوریل ۲۰۲۰-NICOLAS ASFOURI / AFP

نهادهای اطلاعاتی آمریکا ضمن رد تئوری توطئه درباره ویروس جدید کرونا گفته‌اند این ویروس ساخت دست بشر نیست، اما در عین حال تاکید کرده‌اند که تحقیقات در مورد اینکه آیا سر منشاء ویروس آزمایشگاهی در شهر ووهان است یا نه، ادامه دارد. ادعایی که رئیس جمهوری آمریکا آن را مطرح کرده بود.

دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا (دی ان آی) در بیانیه ای گفته «که با اجماع گسترده علمی معتقد است که ویروس کووید- ۱۹ ساخته دست بشر نیست و در آزمایشگاه هم دست کاری نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانه آمده:‌ «‌نهادهای اطلاعاتی همچنان به بررسی‌های موشکافانه اطلاعات و داده‌های جدید ادامه می‌دهند تا به این سوال پاسخ دهند که آیا اپیدمی کرونا به حیوانات مبتلا به این ویروس مربوط است یا به طور ناخواسته از آزمایشگاهی در ووهان به بیرون سرایت کرده است.»

براساس بعضی گزارش‌ها سرویس‌های جاسوسی آمریکا در روزهای اخیر عملیات گسترده‌ای را برای روشن شدن این موضوع که آیا پکن و سازمان بهداشت جهانی اطلاعات حیاتی درباره کووید- ۱۹ را در ماه‌های اولیه شروع اپیدمی پنهان کرده‌اند، انجام داده‌اند. 

گفته می‌شود که آژانس‌های اطلاعاتی از سوی مقام‌های ارشد دولت ترامپ برای پیدا کردن ارتباطی میان این ویروس عالمگیر و تحقیقات در جریان در یک مرکز پزشکی در شهر ووهان چین تحت فشار قرار دارند. شهری که کانون اولیه شیوع ویروس است. 

تئوری‌هایی که از سوی دونالد ترامپ و متحدانش در کپیال هیل، انگشت اتهام را در مورد این اپیدمی فراگیر به سوی چین نشانه رفته، می‌گوید این بیماری در پی یک حادثه کشنده در آزمایشگاه منتشر شده است. 

آقای ترامپ در یک کنفرانس خبری اوایل ماه جاری درباره آزمایشگاه ووهان گفت: «‌ما هر روز بیشتر درباره این داستان می شنویم.»

تحلیلگران نیز گفته‌اند عدم شفافیت از سوی پکن در اولین ماه‌های شیوع اپیدمی، به گسترش تئوری‌های توطئه در مورد سر منشاء‌ ویروس کرونا دامن زده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان