نهادهای امنیتی آمریکا از سازمان بهداشت جهانی و چین تحقیق می‌کنند

«در صورت مهار کرونا در مبدا امکان جلوگیری از شیوع آن در سراسر جهان وجود داشت»

یک سخنگوی کاخ سفید تحقیق نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را درباره چین و سازمان بهداشت جهانی، تایید کرد-MANDEL NGAN / AFP

کاخ سفید به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دستور داده است تا عملکرد چین و سازمان بهداشت جهانی درباره احتمال مخفی کردن اطلاعات طی روزهای اولیه انتشار ویروس کرونا را بررسی کنند. 

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، این «وظیفه حساس»، هفته گذشته به آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات دفاعی محول شده است. به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ از این که چین درباره شیوع ویروس کرونا در میان مردم، به ایالات متحده و دیگر کشورها اطلاع‌رسانی نکرده عصبانی است، هرچند از آوردن نام چین خودداری کرد. 

رییس‌جمهور آمریکا در اظهارات روز سه‌شنبه خود در کاخ سفید درباره محول کردن تحقیق درباره چین و سازمان بهداشت جهانی به دو سازمان اطلاعاتی و امنیتی فوق، تلویحا اشاره کرد. 

او در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران گفت:‌ «ما در حال انجام تحقیقاتی بسیار جدی هستیم. ما از وضعیت به طور کلی راضی نیستیم، زیرا معتقدیم ویروس می‌توانست در منشاء متوقف شود، می‌توانست به سرعت متوقف شود، و می‌توانست در تمام دنیا پخش نشود.» 

آقای ترامپ کمی بعد در روز سه‌شنبه در همین رابطه اسم پکن را آورد. 

آقای ترامپ در دومین نشست خود با خبرنگاران در آن روز گفت: «همان‌طور که همیشه گفته‌ام ویروس در ۱۸۴ کشور است. باورش سخت است. باورنکردنی است. باید در مبداء یعنی چین جلویش را می‌گرفتند. باید در همان مبداء متوقف می‌شد، ولی نشد. و حالا ۱۸۴ کشور به آتش افتاده‌اند.» 

یک سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی تحقیق نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را درباره چین و سازمان بهداشت جهانی، تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هوگن گیدلی گفت:‌ «همان‌طوری که رییس‌جمهور گفت، ایالات متحده درباره موضوع تحقیقی جامع انجام خواهد داد.» این در حالی است که مدیر آژانس امنیت ملی گفت از چنین دستوری بی‌اطلاع است. او گفت: «دانستن مبداء ویروس برای کمک به جهان در پاسخگویی به این پاندمی اهمیت دارد، اما از نظر پاسخ‌دهی سریع به شیوع بیماری‌های عفونی در آینده نیز مهم است.» 

آقای ترامپ پیش‌تر در ماه جاری میلادی اعلام کرد که کمک‌های ایالات متحده آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند، و در این باره تحقیق می‌کند که این سازمان درباره ویروس در چین چه اطلاعاتی داشت. پاسخ دادن به این پرسش بخشی از کار تحقیقاتی آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات دفاعی است. 

© The Independent