برنامه فوری دولت ترامپ برای تولید ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا ماه ژانویه

بودجه فدرال به برنامه‌های جاری تولید واکسن شتاب می‌بخشد

دولت ترامپ می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند-Thibault Savary / AFP

در اقدامی بی‌سابقه، دولت دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا با سرعت بالا واکسن ویروس کرونا را تولید کند. واکسنی که به آمریکا این امکان را می دهد تا ژانویه ۲۰۲۱، ۳۰۰ میلیون نفر را در مقابل این ویروس واکسینه کند. 

این برنامه که هنوز رسما اعلام نشده، بنا دارد تا تمامی تلاش‌ها برای ساخت واکسن را از سوی شرکت‌های داروسازی، اداره دفاع و خدمات انسانی و بهداشت آمریکا (HHS) و نیز سازمان دارو و غذا را با یکدیگر هماهنگ و همسو کند. 

به گزارش نشریه بلومبرگ، این طرح خطر از دست دادن بودجه بابت نمونه‌های ناموفق اولیه واکسن را از شرکت های داروسازی رفع کرده و به مالیات دهندگان واگذار می‌کند.

بسیاری از مشاوران ارشد بهداشتی از جمله آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی کاخ سفید قبلا بارها در در تلویزیون ملی این کشور به آمریکایی‌ها هشدار داده بودند که تا ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده انتظار تولید واکسن را نداشته باشند. 

آقای فاوچی حتی در همان ماه در نشستی تلویزیونی با مدیران ارشد شرکت های داروسازی، آقای ترامپ را بابت اظهارات مکررش در‌باره تولید واکسن ظرف چند ماه آینده اصلاح کرده بود. 

اما عملیات «عملیات پر سرعت» بنا دارد با استفاده از بودجه دولت فدرال به روند معمولی کند تولید واکسن سرعت بخشد تا هماهنگی لازم برای آزمایش‌های بالینی در آینده توسط شرکت های داروسازی متعدد بوجود آید. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح می تواند نهایتا به تولید انبوه زباله به قیمت مصلحت اندیشی منجر شود: برای شروع تولید موفق یک واکسن در حجم انبوه، دولت ممکن است چند نمونه واکسن را قبل از آن که موثر بودن آنها تایید شود، به تولید برساند. چیزی که احتمالا به انباری از دوزهای واکسن های بیهوده می‌انجامد. 

دولت البته با این کار دست به قمار زده و می‌گوید چنین زباله ای تاوانی است که برای سرعت بخشیدن به تولید واکسن و واکسیناسیون هر چه زودتر آمریکایی‌ها می‌پردازد. چیزی که به دولت اجازه می‌دهد کاهش محدودیت‌های فاصله اجتماعی که اقتصاد آمریکا را فلج کرده را آغاز کند. 

واکسیناسیون گسترده البته کاملا ویروس عالمگیر را ریشه کن نخواهد کرد، اما شیوع کووید- ۱۹ را مهار می‌کند. صدها هزار نفر از مردم آمریکا با وجود واکسیناسیون،‌ همه ساله به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند. 

به گزارش بلومبرگ، آقای ترامپ ماه گذشته، به الکس ایزار وزیر بهداشت دستور داده بود تا تولید واکسن را سرعت بخشد و برنامه‌ریزی برای عملیات پر سرعت از حدود چهار هفته پیش محقق شد. 

 سازمان بهداشت جهانی اوایل ماه جاری از روند تولید ۷۰ واکسن در سراسر جهان خبر داده بود و گفته بود سه واکسن وارد مرحله آزمایش بالینی شده‌اند. 

© The Independent