هشدار اسرائیل به بانک‌های فلسطین در مورد پرداخت حقوق زندانیان

پارلمان اسرائیل قصد دارد، پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی را ممنوع اعلام کند

بانک فلسطين در نوار غزه.‏ عکس از: ‏ AFP

در حالی که اسرائیل به ابتکار عمل بشر دوستانه یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه در مورد تبادل زندانیان پاسخ مثبت داده است و مذاکرات میان اسرائیل و نوار غزه برای رسیدن به توافق نهایی به منظور آغاز مبادله زندانیان جریان دارد، اما تل آویو سعی می کند از سیاست نرمش فلسطینی ها سوء استفاده کرده و از این میان به اهداف دیگری دستیابی پیدا کند. در همین راستا، موریس هیرش، دادستان ارتش اسرائیل در کرانه باختری به تازگی هشدار داده است که اگر بانک های فلسطین حقوق زندانیان فلسطینی که در اسارت اسرائیل به سر می برند را پرداخت کنند، با پیگرد قانونی رو به رو خواهند شد.

البته این نخستین باری نیست که دولت اسرائیل به چنین اقدامی دست می زند، زیرا در اوایل سال 2019، نیز اسرائیل از پرداخت حدود 190 میلیون دلار از درآمدهای گمرکی (مالیاتی که اسرائیل به نمایندگی از تشکیلات خودگردان فلسطین از کالاهایی تجاری که از گذرگاه ها و بنادر اسرائیل به سمت بازارهای فلسطین عبور می کنند، دریافت می کند)، خودداری کرده و افزود که این پول برای تأمین مالی تروریست ها یعنی زندانیان فلسطینی و خانواده های آن ها هزینه می شود. از مدتی بدین سو، اسرائیل سعی داشت  تشکیلات خودگردان فلسطین را وادار به عدم پرداخت حقوق زندانیان کند؛ اما پس از این که موفق به این کار نشد؛ دست به اقدام دیگری زد و با ارسال نامه تهدید آمیز، بانک های فلسطین را هشدار داد تا از پرداخت حقوق زندانیان و ارائه خدمات بانکی به خانواده های آن ها خودداری کنند. در نامه ارسال شده به بانک های فلسطینی، آمده است که ارائه خدمات بانکی به زندانیان به معنی مشارکت در جرم است و پیگرد قانونی دارد؛ بنابر این، همه بانک های فلسطین بایستی حساب بانکی های زندانیان و خانواده های آن ها را مسدود کرده و دارایی های آن ها را به فرمانده ارتش در کرانه باختری انتقال دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به این موضوع، ایندپیندنت عربی از مسئولان مرکز پولی و وزارت دارایی فلسطین خواستار معلومات بیشتر در این زمینه شد؛ اما آن ها از پرداختن به این موضوع خوددار کرده و افزودند که این مسئله ابعاد سیاسی گسترده ای دارد و بهتر است مسئولان امور سیاسی در این عرصه اظهار نظر کنند.

البته اقدامات کنونی تل آویو برای جلوگیری از پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی زمینه سازی برای گنجاندن این مسئله در قانون اسرائیل است؛ زیرا قرار است پارلمان اسرائیل در 9 ماه مه آینده پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی که در زندان های اسرائیل به سر می برند را ممنوع اعلام کند و به مسئولان اسرائیلی اجازه دهد هر پولی که به عنوان حقوق به زندانیان فلسطینی ارسال می شود را مصادره کنند.

در واقع، اسرائیل هیچ گونه صلاحیت قانونی و یا اخیتاری بر بانک های فلسطینی ندارد؛ زیرا تمام بانک ها و موسسات مالی فلسطین، تابع قوانین فلسطین هستند و طبق قانون، اسرائیل حق دخالت در امور آن ها ندارد.

در همین حال، دولت اسرائیل بدین باور است که پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی و خانواده های آن ها در مغایرت با تصمیمات اتخاذ شده از سوی فرماندهی نیروهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری بوده و به عنوان حمایت مالی از تروریسم پنداشته می شود.

از سوی دیگر، قدری ابوبکر  رئیس اداره امور اسرای فلسطینی اظهار داشت که اسرائل تنها به جلوگیری از پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی بسنده نمی کند بلکه خواسته های دیگری دارد که می خواهد آن ها را در آینده به اجرا در آورد. وی افزود: اسرائیل قصد دارد به مجروحان اسرائیلی و خانواده های سربازن اسرائیلی که در نتیجه درگیری با فلسطینی ها کشته شدند این حق را بدهد تا از بانک های فلسطینی درخواست پرداخت غرامت کنند. البته تهدید تازه ای اسرائیل تنها منحصر به زندانیان فلسطینی ساکن نوار غزه و کرانه باختری نیست، بلکه سراسر زمین های فلسطین از جمله بیت المقدس نیز شامل این طرح می شود.

قدری ابوبکر گفت: اسرائیل قصد دارد افزون بر مصادره حقوق زندانیان فلسطینی، به حریم خصوصی خانواده ها و وابستگان زندانیان نیز تجاوز کند.

البته تنش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در مورد پرداخت حقوق زندانیان از دو سال پیش آغاز شد و اسرائیل در نخست از فلسطین خواست از پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی که در زندان های اسرائیل به سر می برند خودداری کند. سپس محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی تحت فشار قرار گرفت تا از پرداخت حقوق زندانیان فلسطینی امتناع ورزد.

قابل ذکر است که در حال حاضر حدود 5700، اسیر فلسطینی در زندان های اسرائیل به سر می برند و تشکیلات خودگردان فلسطین برای هر اسیر فلسطینی که برای مدت بیش از پنج سال در زندان های اسرائیل محکوم شده باشد؛ 450 دلار حقوق می دهد. البته این پول را خانواده های زندانیان دریافت می کنند و تل آویو سعی دارد به بهانه های مختلف، مانع پرداخت مبلغ یاد شده به خانواده های زندانیان فلسطینی شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد