آزمایش بالینی درمان کرونا توسط پلاسمای بهبودیافتگان در بریتانیا

وزیر بهداشت بریتانیا: «امید زیادی دارم این درمان نقطه عطف مهمی در نبرد ما با این بیماری باشد»

پژوهشگران امیدوارند بتوانند از پلاسمای خون بهودیافتگان جهت درمان ویروس کرونا استفاده کنند-REUTERS/Jason Redmond

آزمایش بالینی پلاسمای خون بهبودیافتگان ویروس کرونا برای درمان بیماران کرونایی در بریتانیا به تصویب رسید. مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت اگر این درمان کارساز باشد، هزاران بیماران از آن بهره‌مند خواهند شد.

دولت می‌گوید در کنار این آزمایش، پلاسمای بهبودیافتگان را در سراسر کشور گردآوری می‌کند تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن این درمان، آن را در سازمان ملی خدمات بهداشت به اجرا در آورد.

دولت برای گردآوری پلاسمای لازم برای درمان ۵ هزار بیمار کووید ۱۹ در هر هفته هدف‌گذاری کرده است.

در این درمان، «پلاسمای نقاهتی» برگرفته از خون بهبودیافتگان بیماری کرونا را به بیمار کرونایی انتقال می‌دهند تا پادتن ضد این بیماری در بدن وی تولید شود.

در دوران شیوع بیماری سارس نیز پلاسمای نقاهتی را برای درمان آن به کار گرفته بودند.

آقای هنکاک گفت: «بخش تحقیقات و علوم زیستی بریتانیا در دنیا پیش‌تاز است و من امید زیادی دارم که این درمان نقطه عطف مهمی در نبرد ما با این بیماری باشد.»

«صدها نفر در آزمایش‌های این درمان در سراسر کشور شرکت کرده‌اند و با جمع‌آوری انبوه پلاسمای نقاهتی، هزاران نفر می‌توانند در آینده از آن بهره‌مند شوند.»

جاناتان فان تام، استاد ارشد دانشگاه و قائم‌مقام ریاست سازمان خدمات درمانی، گفت: «بریتانیا در حال اجرای گسترده‌ترین آزمایش‌ها برای یافتن درمان بیماری کووید۱۹ است و تا کنون بیش  از ۷ هزار نفر تحت درمان آزمایشی با گستره‌ای از داروها قرار گرفته‌اند. امیدواریم به زودی پلاسمای نقاهتی را هم به این فهرست اضافه کنیم.»

«پلاسمای نقاهتی در گذشته برای درمان مؤثر بیماری‌های نوظهور به کار رفته است و گامی به پیش برای تقویت رویکرد علمی ما برای مبارزه با این ویروس است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای بهداشت اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی نیز از این تحول استقبال کردند و می‌گویند که از همکاری با همتایان خود در سراسر بریتانیا خرسند خواهند شد.

وزارت بهداشت بریتانیا فرایند ۴۵ دقیقه‌ای گردآوری پلاسما را توضیح داد و گفت که خونی را که از بازو گرفته‌اند، درون دستگاهی به گردش درمی‌آورند تا پلاسمای آن جدا شود، و سپس خون را به بدن اهداکننده برمی‌گردانند.

به گفته وزارت بهداشت، بخش خون و پیوند سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا با بهبودیافتگان کرونا درانگلستان که تمایل به اهدای پلاسما داشته باشند، تماس خواهد گرفت.

کسانی که جواب آزمایش کرونای‌ آنان مثبت شده بوده است و (پس از بهبود) تمایل به اهدای پلاسما دارند، می‌توانند اطلاعات تفصیلی خود را از طریق تارنمای بخش خون و پیوند سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا (http://www.nhsbt.nhs.uk) ارائه دهند.

گزارش بیشتر از PA

بیشتر از جهان