چشم‌ها می‌توانند هفته‌ها منبع انتقال ویروس کرونا باشند

این مساله اهمیت تدابیر کنترل ویروس، از جمله ممانعت از دست زدن به بینی، دهان و چشم را برجسته می‌کند

بعضی متخصصان به افرادی که لنز چشم استفاده می‌کنند توصیه کرده‌اند از عینک استفاده کنند - WILLIAM WEST / AFP

طبق مطالعات جدید در ایتالیا، ویروس کرونا می‌تواند هفته‌ها در چشم بماند و باعث گسترش بیماری کووید-۱۹ در بیماران شود. 

دانشمندان در بیمارستان «انستیتو ملی بیماری‌های عفونی» در شهر رم، بر روی علائم زنی ۶۵ ساله، پس از بازگشت او از شهر ووهان چین و ابتلا به ویروس کرونا، بدون ذکر نامش، مطالعه کرده‌اند. 

وقتی چشمان این زن دچار ورم ملتحمه (عفونت چشمی که موجب قرمزی و خارش چشم می‌شود) شد، پزشکان تصمیم گرفتند که به طور مکرر از چشمان او با سواب نمونه‌برداری کنند. 

محققان کشف کردند که ویروس کرونا تا مدت ۲۱ روز پس از شروع بستری شدن او در بیمارستان ، بر روی نمونه‌های چشمی باقی مانده بود. 

نتایج تحقیقات این پژوهشگران که در سالنامه داخلی پزشکی منتشر شده، نشان می‌دهد «مایع چشم بیماران مبتلا به ویروس کرونا، ممکن است منبع بالقوه عفونت باشد.»

متخصصان ایتالیایی گفته‌اند، که تحقیقات آنها نشان می‌دهد چشم نمی‌تواند مجرای ورودی ویروس کرونا باشد، اما ممکن است منبع این بیماری واگیردار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این مقاله علمی می‌گویند: «این مطالعات اهمیت تدابیر کنترل ویروس، از جمله ممانعت از دست زدن به بینی، دهان و چشم و نیز شستشوی مرتب دست ها را برجسته می‌کند.» 

ورم ملتحمه ، گرچه به ندرت از سوی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ گزارش شده، اما پزشکان در مورد بعضی بیماران بستری شده در بیمارستان آن را مشاهده کرده‌اند. 

بعضی متخصصان به افرادی که لنز چشم استفاده می‌کنند توصیه کرده‌اند که برای کاهش خطر سرایت ویروس از طریق چشم به عینک روی بیاورند. 

تیم محققان بیمارستان «انستیتو ملی بیماری‌های عفونی» در رم به چشم پزشکان نیز توصیه کرده‌اند که خود را از خطر بالقوه ابتلا به ویروس دور نگاه دارند. 

نویسندگان این مقاله افزوده‌اند: «یک پیامد مرتبط، اهمیت استفاده درست از تجهیزات محافظت شخصی برای چشم پزشکان در زمان انجام معاینه بیماران است، زیرا مخاط چشمی ممکن است نه تنها مجرای ورودی ویروس، بلکه منبع شیوع ویروس نیز باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان