آمریکا از چین خواست تجارت وحوش را متوقف کند

پمپئو پکن را به مخفی‌کاری متهم کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، با اشاره به رابطه میان بازارهای فروش حیوانات زنده در چین و شیوع بیماری مرگبار، از چین خواست تا این بازارها را به طور دائمی تعطیل کند. 

این مقام ارشد دولت دونالد ترامپ همچنین ادعا کرد که پکن درباره خطر ویروس کرونا در مراحل اولیه شیوع بیماری، «مخفی‌کاری»‌کرده است. 

گفته می‌شود که ویروس کرونا سال گذشته از یک بازار فروش حیوانات وحشی زنده در شهر ووهان چین نشئت گرفته است. 

آقای پمپئو گفت:‌ «با در نظر گرفتن ارتباط قوی میان حیوانات وحشی که در بازارهای حیوانات زنده وحشی فروخته می‌شوند با بیماری مرگبار، ایالات متحده از جمهوری خلق چین خواسته است تا این بازارها و هر بازار دیگری که حیوانات وحشی غیرقانونی را به فروش می‌رساند، به طور دائم تعطیل کند.»

 

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین در یک نشست خبری گفت، آمریکا «قویا معتقد است» که پکن با نقض قوانین سازمان بهداشت جهانی، شیوع بیماری را به‌موقع گزارش نکرده است. 

آقای پمپئو مسئولان چینی را متهم کرد که برای یک ماه، نحوه سرایت انسان به انسان ویروس کرونا را «تا وقتی که بیماری در تمام استان‌های چین انتشار یافت» گزارش نکرد. 

او همچنین گفت، چین آزمایش نمونه‌های جدید ویروس را متوقف کرده است، نمونه‌های موجود را نابود کرده و از به اشتراک‌گذاری نمونه‌ها با جهان خارج خودداری کرده است و به این ترتیب «کار تعقیب روند تکامل بیماری راغیرممکن ساخته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پمپئو گفت چین حتی پس از اطلاع‌رسانی درباره شیوع بیماری به سازمان بهداشت جهانی، تمامی اطلاعات را ارائه نداد. او گفت:‌ «در عوض درباره میزان خطر بیماری پنهان‌کاری کرد.»

دولت دونالد ترامپ بارها چین و سازمان بهداشت جهانی را به دلیل بی‌کفایتی درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا مورد انتقاد قرار داده است. این بیماری عالمگیر حدود ۱۸۰ هزار نفر را در جهان به کشتن داده است و از جمله ۴۵ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا جان باخته‌اند. 

هفته گذشته رئیس‌ جمهوری آمریکا بودجه اهدایی ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی را به حالت تعلیق درآورد و این نهاد سازمان ملل متحد را به حمایت از «انتشار اخبار جعلی» از سوی چین متهم کرد. مسئولان سازمان بهداشت جهانی این موضوع را رد کرده است و چین نیز گفته است که روشش شفاف و باز بوده است.

آقای پمپئو گفت، وقتی که یکی از کشورهای عضو (چین) از رعایت قوانین خودداری کرد، تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، از اقتدار خود برای «اعلام» آن استفاده نکرد. او گفت، سازمان بهداشت جهانی وظیفه داشت تا از رعایت استانداردهای امنیتی در آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی ووهان اطمینان حاصل کند و مدیرکل این سازمان «در مورد کشورهایی که از قوانین پیروی نمی‌کنند، دارای اختیارات وسیع است.» 

او ضمن استقبال از ارائه تجهیزات پزشکی چین به ایالات متحده، این کشور را به سوءاستفاده از همه‌گیری بیماری برای اقتدار نمایی به همسایگانش متهم کرد. 

آقای پمپئو یک بار دیگر گفت که چین از فرصت تمرکز جهان بر همه‌گیری بیماری، برای «رفتار تحریک‌آمیز» علیه خودمختاری هنگ‌کنگ، فشار نظامی به تایوان، و تهدید همسایگان در دریای جنوبی چین استفاده کرده است. 

مایک پمپئو گفت: «ایالات متحده آمریکا قویا با قلدری چین مخالف است. امیدواریم دیگر کشورها نیز چین را پاسخگو بدانند.»

آقای پمپئو درباره گزارش‌های اخیر درباره این که تجهیزات پزشکی (مورد درخواست آمریکا) در چین نگه داشته شده‌اند، گفت:‌ «خبر خوب این است که شاهد ارائه این تجهیزات از سوی چین بوده‌ایم، گاهی اشکال ناشی از شرکت‌های آمریکایی در چین است، اما موفق شده‌ایم … و سپاسگذاریم.» 

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ «ما روی تداوم تعهد چین به وظایفش در اجرای قراردادها  و وظایف بین‌المللی آن در راستای تمامی قوانین تجاری بین‌المللی در مورد کمک به ما و فروش این کالاها حساب می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان