سازمان بهداشت جهانی در پی ممنوعیت تجارت وحوش در چین

بازار خرید وفروش حیوانات غیراهلی در ووهان، به دنبال لغو مقررات قرنطینه بازگشایی شده است

سازمان بهداشت جهانی از تمام کشورهای جهان خواسته تا در ارتباط با خطرات ناشی از محیط‌هایی که در آن انسان با حیوانات در تماس نزدیک است، بازار معاملات وحوش را تعطیل کنند.

بازار خرید وفروش حیوانات غیراهلی در ووهان، منشاء شیوع ویروس کرونا، به دنبال لغو مقررات قرنطینه بازگشایی شده است. این اقدام به رغم آن است که گفته می‌شود کووید ۱۹ از بازار عمده‌فروشی ماهی (و وحوش) «هوانان» این شهر آغاز شده است.

اما سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهادها و فعالان بهداشتی گفته‌اند این‌گونه بازارها «خطری واقعی» محسوب می‌شوند زیرا پاتوژن‌ها (میکروب ها، ویروس ها و باکتریهای بیماری زا) به آسانی و به سرعت در این محیط‌ها از حیوان به انسان منتقل می‌شود. 

دکتر دیوید نابارو، مقام ویژه سازمان بهداشت جهانی در مورد کووید ۱۹، و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور مربوط به امنیت غذایی و تغذیه، می‌گوید سازمان بهداشت جهانی «از دولت‌های جهان و همه مردم استدعا می‌کند» متوجه شایع بودن ویروس‌ها در دنیای حیوانات باشند.

دکتر نابارو در گفتگو با برنامه «تودی» رادیوی چهار بی بی سی گفت هرچند سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند برای دولت‌ها تعیین تکلیف کند، اما توصیه این سازمان این است که بازارهای معاملات وحوش باید تعطیل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «می‌دانید که سازمان بهداشت جهانی و دیگر بخش‌های نظام بین المللی چطور عمل می‌کند. ما نمی‌توانیم پلیس جهان باشیم، اما می‌توانیم توصیه و راهنمایی کنیم؛ و توصیه روشن و واضح سازمان خواربار و کشاورزی و سازمان بهداشت جهانی این است که خطرات بسیاری در اینگونه محیط‌ها نهفته است.»

دکتر نابارو افزود: «۷۵ درصد عفونت‌ها از دنیای حیوانات ناشی می‌شود. بخشی از آن بازار خرید و فروش وحوش است، اما محیط‌های دیگری نیز وجود دارد که در آن انسان و حیوان از فاصله نزدیک با هم تماس دارند. باید کاملا مطمئن شوید به ویروس فرصت شیوع نمی‌دهید.»

در بازارهای معاملات وحش که در چین، کره جنوبی و آسیای جنوب‌شرقی معمول است، تره بار از جمله میوه و سبزی نیز در کنار حیوانات وحشی و اهلی که برای ذبح و مصرف گوشتشان عرضه می‌شوند، به فروش می‌رسد. هرچند گوشت وحوش در تمام این‌گونه بازارها عرضه نمی‌شود، اما نبود قوانین نظارتی کافی باعث می شود اینگونه محصولات نیز وارد چرخه مصرف شود.

هفته گذشته، بیش از ۲۰۰ نهاد حفظ محیط زیست در سراسر جهان در نامه‌ای سرگشاده از سازمان بهداشت جهانی خواستند بازارهای معاملات گوشت وحش را مجبور به تعطیل کند.

در این نامه از سازمان بهداشت جهانی خواسته شده به دولت‌ها توصیه کند بازارهای معاملات حیوانات وحشی را برای همیشه ممنوع کرده و مجوز استفاده از وحوش با اهداف دارویی سنتی را از فهرست اقلام تایید شده اش حذف کند. 

دکتر نابارو افزود: «ما همین نگرانی را در مورد حیوانات جنگلی داریم. در مصرف گوشت شکار یا شکارکردن آن ها بسیار بسیار مراقب باشید. اینها همه خطرناکند و این روزها با این مشکلات باید بسیار هشیار باشیم.»

نشریه ایندیپندنت خواهان اقدام جهانی برای اعمال مقررات سخت‌گیرانه تر در ارتباط با تجارت حیوانات وحشی است تا از خطر شیوع بیماریهایی چون کووید ۱۹ کاسته شود.

نشانه‌هایی حاکی از آن است که مقامات چین به تقاضا برای اعمال مقررات بیشتر توجه کرده‌اند. ماه گذشته، پکن تجارت و مصرف حیوانات وحشی غیرآبزی را ممنوع و ۲۰ هزار مزرعه پرورش حیواناتی از جمله طاووس، جوجه تیغی و شترمرغ را تعطیل کرد.

شهر شنژن، نخستین شهر چین است که تجارت و مصرف گوشت سگ و گربه را ممنوع کرده است. مقامات دولت چین اعلام کرده اند سگ دوست و همراه بشر است و نباید به مصارف غذایی برسد.

جین فنگ ژو، دبیرکل بنیاد تنوع بیولوژیک محیط زیست و توسعه سبز چین به نشریه گاردین گفت تعطیل جمعی بازار معاملات وحش اقدامی صحیح و درست است.

اما گوشت و دیگر اندام‌های وحوش در استفاده های دارویی همچنان مجاز بوده و شواهدی حاکی از آن است که مقامات چین مقررات جدید منع تجارت وحش را به مورد اجرا نمی‌گذارند.

© The Independent