کرونا در آمریکا؛ نگرانی درباره وضعیت زندان‌ها

اگر جمعیت زندان‌ها کم نشود، تلفات از مرز «صد هزار» تن می‌گذرد

یک پژوهش جدید حاکی از آن است که اگر تعداد محبوسان در زندان‌های ایالات متحده سریعا کاهش نیابد، آمار تلفات ناشی کووید-۱۹ در ایالات متحده از مرز ۱۰۰ هزار نفر خواهد گذشت. 

الگوهای پیش‌بینی آمار تلفات ناشی از کووید-۱۹ در ایالات متحده، احتمالا این نکته را در نظر نگرفته است که اگر جمعیت در زندان‌های منطقه‌ای به تعدادی چشمگیر کاهش نیابد، بیش از یکصد هزار نفر، یعنی بیشتر از پیش‌بینی‌های موجود، از عواقب ابتلا به بیماری کرونا جان خواهند سپرد.

به گزارش اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا و کارشناسان بیماری‌های واگیردار در دانشگاه‌های پنسیلوانیا و تنسی و واشنگتن، «اگر اقداماتی قاطع در جهت کاهش تعداد زندانیان اعمال نشود، به‌رغم رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و مقررات سختگیرانه‌تر قرنطینه ملی، شاهد از میان رفتن تعداد چشمگیری از مردم خواهیم بود که در پیشبینی‌های اولیه گنجانده نشده است.» 

این گزارش می‌گوید: «وسواس منحصربه‌فرد ایالات متحده در زندانی کردن (خاطیان) پاشنه آشیل ما شده است.»

اودی اُفِر، رئیس اداره قضایی اتحادیه آزادی‌های مدنی ایالات متحده، می‌گوید که زندان‌های کشور «درهای چرخانی» است که تبدیل به ابزاری برای گسترش بیماری در مناطق مختلف آمریکا و در خود زندان‌ها شده است.

او گفت: «پیش از شیوع کووید-۱۹ نیز تعداد کثیر بازداشت‌ها یک بحران عمده بهداشتی بود، اما این اپیدمی از مرز تحمل گذشته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش بر مبنای داده‌های ۱۲۰۰ زندان بزرگ و متوسط در سراسر ایالات متحده تدوین شده است، اما شامل زندان‌های فدرال و مراکز نگهداری از مهاجران نمی‌شود که تعداد چشمگیر بازداشتیان در آن‌ها شدیدا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

بنا به این گزارش، زندان‌های ایالات متحده روزانه حدود ۷۴۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهند که ۴۰ درصدشان دستکم از یک بیماری مزمن رنج می‌برند و بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های شدید یا مرگ بر اثر کووید-۱۹ هستند.

در حالی که آمریکا دارای بیشترین تعداد زندانی در جهان است و در زندان‌هایش «استانداردهای محدودیت تعداد زندانی و شرایط لازم رعایت نمی‌شود»، تلاش کشور برای «کاهش روند صعودی» بیماری و جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در زندان‌ها «ممکن نیست».

این گزارش در ادامه می‌گوید که بیش از ۶۶ درصد بازداشتیان در زندان‌های آمریکا هنوز محاکمه و محکوم نشده‌اند و منتظر رسیدگی به پرونده‌شان هستند. هزاران نفر دیگر نیز در زندانند، زیرا استطاعت پرداخت وثیقه ندارند. متوسط مدت حبس در زندان‌های آمریکا ۲۵ روز است و «حرکت مداوم میان زندان و جامعه» از زندان‌ها «ابزاری» برای گسترش بیماری‌ها ساخته است.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که بدون کاهش تعداد زندانیان، زندان‌های ایالات متحده می‌تواند به صورت «آتشفشانی واقعی برای گسترش ویروس (کرونا)» درآید. 

این گزارش می‌افزاید که اگر موارد بازداشت ۵۰ درصد کاهش یابد، آمریکا می‌تواند جان ۱۲ هزار زندانی، و ۴۷ هزار نفر دیگر را در جامعه نجات دهد.

بنا به این گزارش، اگر موارد بازداشت برای سایر جرایم، به استثنای جرایم جدی از جمله قتل، تجاوز و آزار جنسی، متوقف شود و شاخص رهایی زندانیان دوبرابر شود، آمریکا می‌تواند جان ۲۳ هزار زندانی و ۷۶ هزار نفر دیگر را در جوامع نزدیک به آن‌ها نجات دهد. 

این گزارش در پایان می‌گوید که در مقابل هر یک هفته‌ای که در امر کاهش جمعیت محبوسان در زندان‌ها تعلل شود، ۱۸ هزار جان از دست خواهد رفت.

© The Independent