بحرانی‌ شدن وضعیت زندان‌های ایران در دوران کرونا

دامنه شورش‌ محبوسان در زندان‌های ایران به اهواز رسید

اخبار مربوط به شورش در زندان‌های ایران هر روز بیشتر به گوش می‌رسد. با اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران و بحرانی‌تر شدن وضعیت در فاصله زمانی کم‌تر از یک ماه گذشته، بسیاری از زندانیان در زندان‌های کشور نسبت به وضعیت بهداشتی و خدمات‌رسانی درمانی دست به اعتراض زدند. در آخرین مورد، برخی رسانه‌های محلی خوزستان با انتشار تصاویری نوشته‌اند که از درون زندان «مرکزی اهواز»، صدای تیراندازی شنیده می‌شود و هم‌چنین احتمال آتش‌سوزی در داخل زندان نیز وجود دارد. 

پس از پخش شدن خبر درگیری و شورش در زندان اهواز بود که فرماندهی پلیس خوزستان اعلام کرد «با حضور بسیج و سپاه، شورش در زندان شبیان اهواز کنترل شد».

به گفته فرماندهی پلیس خوزستان «شماری از زندانیان چهاربند در زندان شیبان باویِ اهواز، امروز عصر با آتش‌‌سوزی در  بندها، سر به شورش و ناآرامی برداشته‌ بودند که نیروهای امنیتی و پلیس زندان با کمک پلیس استان، سپاه و بسیج توانسته این ناآرامی‌ها را کنترل کند و آتش را خاموش کند».

پلیس خوزستان هم‌چنین اعلام‌کرده کسی نتوانسته از زندان فرار کند و همه زندانیان و نیروهای زندان سالم‌ هستند و هیچ‌کس آسیبی ندیده است. 

این در حالی‌ست که روز گذشته نیز در چند بند از زندان «سپیدار» اهواز، اعتراضاتی توسط زندانیان صورت گرفته بود که حتی منجر به آتش‌سوزی نیز شده بود. 

به‌گفته مقام‌های قضایی خوزستان، درگیری روز گذشته در زندان سپیدار با دخالت نیروهای امنیتی زندان به پایان رسید.

در روزهای گذشته چندین زندان دیگر در استان‌های کردستان، همدان و لرستان، شاهد شورش و در برخی موارد فرار زندانیان بود. گزارش‌هایی مبنی بر فرار بیش از هفتاد زندانی از زندان سقز در استان کردستان و هم‌چنین فرار بیش از بیست زندانی از زندان پارسیلون خرم‌آباد هم مخابره شد.

در روزهای گذشته زندان مرکزی همدان نیز، صحنه شورش زندانیان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته برخی منابع محلی، چند زندانی نیز توانسته‌اند از این زندان فرار کنند. 

دادستان همدان نیز در این رابطه گفته بود که دلیل شورش، اعتراض زندانی‌ها به مرخص نشدنشان پس از شیوع کرونا بوده است.

به گفته دادستان همدان، شورش با آتش‌زدن پتوها در بخشی از زندان آغاز شده و تنها چند ساعت به طول انجامیده است. بر اساس اظهارات این مقام قضایی، هیچ یک از زندانیان نتوانسته متواری شود.

پس از گسترده شدن شیوع ویروس کرونا در ایران، نگرانی‌ها درباره زندانیان محبوس در زندان‌های ایران فزونی گرفت. مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران مکررا از اعطای مرخصی به زندانیان سخن گفتند. بخش‌نامه‌های قوه قضاییه درخصوص اعطای مرخصی به زندانیان، شرایطی دارد که شامل حال بسیاری از زندانیان محبوس در کشور نمی‌شود. 

بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و امنیتی با نوشتن نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه، نگرانی خود از وضعیت سخت زندانیان را ابراز کرده بودند و خواستار اعطای مرخصی و یا آزادی این زندانیان بودند. 

سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشری، مثل عفوبین‌الملل و گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار رسیدگی فوری مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران به وضعیت زندانیان شده بودند.

به‌نظر می‌رسد که دامنه اعتراضات زندانیان با توجه به گستردگی روزافزون ویروس کرونا و شرایط بسیار غیراستاندارد بهداشتی و درمانی زندان‌های کشور، به دیگر شهرهای ایران نیز سرایت کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند در شرایط کنونی تبدیل به یک بحران امنیتی جدی شود. 

بیشتر از