هشدار سازمان بهداشت جهانی: «هنوز به بدترین وضعیت نرسیده‌ایم»

خطر راه افتادن موج دوم شیوع وجود دارد و «شمار زیادی از عموم مردم همچنان آسیب‌پذیرند»

برخی از شهروندان لاهور پاکستان، حین دریافت آذوقه رایگان فاصله فیزیکی را حفظ کرده‌اند - ARIF ALI / AFP

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که «بدترین وضعیت» شیوع ویروس کرونا «هنوز فرا نرسیده» و حتی در کشورهایی که در حال لغو محدودیت‌های قرنطینه هستند، اکثریت قریب به اتفاق مردم همچنان در معرض خطر هستند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل این سازمان، گفت: «داده‌های اولیه نشانگر آن است که در لطمه‌دیده‌ترین مناطق، کم‌تر از ۳ درصد جمعیت به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، یعنی احتمال آن‌که مصونیت گسترده‌ای نسبت به این ویروس پدید آید، اندک است.»

بیش از ۲.۵ میلیون مبتلای قطعی به ویروس کرونا در جهان ثبت شده است، اما انتظار می‌رود با انجام آزمایش پادتن (که نشان‌دهنده بهبود یافتن و ایمن شدن احتمالی شخص است) مشخص شود که افراد بسیاری مبتلا شده‌اند، بدون این که نشانه‌هایی داشته و جزو آمار مبتلایان به حساب آمده باشند.

دکتر گبریسوس در جلسه توجیهی روز دوشنبه گفت: «داده‌های اولیه به دست آمده از بعضی از این مطالعات نشان می‌دهد که حتی در جاهایی که شیوع بیماری در بحرانی‌ترین وضعیت بوده، درصد نسبتاً کمی از جمعیت یعنی کمتر از ۲ تا ۳ درصد به عنوان مبتلا ثبت شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریا فان کرکهوف، متخصص بیماری‌های عفونی و سرپرست این مطالعه پیرامون کووید-۱۹ در سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید: داده‌های اولیه نشان می‌داد که تعداد افرادی که مبتلا شده‌اند کمتر از حد انتظار بوده است.

او به گزارشگران گفت: «قطعاً باید هوشیار بمانیم، چون آنچه از مطالعات سرم‌شناسی اولیه با همه نقایص و محدودیت‌های‌ آن دستگیرمان می‌شود، این است که از قرار معلوم تعداد کسانی که مبتلا می‌شوند در واقع کم است. این یعنی بخش اعظم جمعیت هم‌چنان آسیب‌پذیر است. «پس ممکن است موج دوم ابتلا از راه برسد»

دکتر فان کرکهوف گفت: آمار نشان می‌دهد کشورهایی که می‌خواهند مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را بردارند، حتماً باید این کار را «آرام، دست به عصا و با نظارت» انجام دهند و «سامانه بهداشتی کشور باید فعال باشد و مردم نیز مبتلایان را شناسایی کنند، ویروس و افراد در تماس با آن را پیدا کنند و جاهایی برای مراقبت ایمن از این افراد وجود داشته باشد.»

کشورهایی هم‌چون آلمان، دانمارک، زلاندنو و هندوستان شروع به برداشتن قرنطینه کرده‌اند یا برای کم‌کردن محدودیت‌هایی مانند فرمان خانه‌نشینی، تعطیلی مدرسه‌ها و کسب و کارها و ممنوعیت تجمع‌های عمومی، برنامه‌هایی دارند.

پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی هشدار داده بود که اگر کشورها مقررات قرنطینه را زود بردارند، «موج مرگبار دیگری» از ابتلا به کووید-۱۹ به راه خواهد افتاد.

دکتر گبریسوس روز دوشنبه گفت: «می‌خواهیم بر این نکته مکرراً تأکید کنیم که برداشتن محدودیت‌ها در هیچ کشوری به معنی پایان یافتن شیوع بیماری نیست.»

«برای پایان یافتن این همه‌گیری به تلاش مستمر افراد، جوامع و دولت‌ها در ادامه روند مهار این ویروس مرگبار نیاز داریم.»

«این به اصطلاح قرنطینه می‌تواند تب تند شیوع بیماری را در هر کشوری کم کند، اما به تنهایی نمی‌تواند باعث پایان همه‌گیری شود. حالا کشورها باید ملزومات ردیابی، آزمایش و مراقبت‌های لازم برای تک‌تک مبتلایان را فراهم و هرگونه تماس با ویروس را شناسایی کنند.»

او تصریح کرد که انجام آزمایش پادتن برای درک وسعت شیوع بیماری مهم است، اما تأکید کرد که آزمایشی که ویروس را در افرادی که هنوز مبتلا هستند پیدا می‌کند، «ابزاری مهم برای پیدا کردن بیماران، تشخیص بیماری، قرنطینه و درمان بیماران است.»

بیش از ۱۷۱ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر گبریسوس هشدار داد بسیاری دیگر نیز جان خود را از دست خواهند داد و از مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو به خبرنگاران گفت: «حرف ما را بپذیرید. هنوز به بدترین وضعیت نرسیده‌ایم.»

او افزود: «از روز اول هشدار دادیم که همه باید با این شرّ مبارزه کنند.»

هفته پیش سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که آفریقا نیز که در آن بسیاری از کشورها نظام بهداشتی آسیب‌پذیری دارند، ممکن است تبدیل به یکی از مراکز شیوع کووید-۱۹ شود.

تعداد افراد مبتلا و جان باخته در این قاره در مقایسه با اروپا و ایالات متحده کمتر بوده است، اما در چند روز اخیر این تعداد به سرعت بیشتر شده است.

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در آفریقا تخمین زده است که دست کم ۳۰۰ هزار نفر در آفریقا جان خود را از دست خواهند داد و میلیون‌ها نفر به کام فقر خواهند افتاد.

© The Independent