کرونا در آمریکا؛ موارد فوت از مرز ۴۰ هزار تن گذشت

حداقل ۲۷۰۰ نفر در خانه‌های سالمندان ایالت نیویورک جان باخته‌اند

در حالی که پیش بینی‌ می‌شود تلفات ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ حداقل تا ۸۰ هزار نفر برسد، شمار مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از ۴۰ هزار نفر گذشت. شمار مبتلایان به کرونای شناسایی شده در این کشور نیز به ۷۶۰ هزار نفر رسید. به این ترتیب، تقریبا یک چهارم مرگ و تعداد ابتدا در جهان، در ایالات متحده دیده شده است. 

شمار مرگ‌ها در حالی افزایش می‌یابد که گفته می‌شود در چندین ایالت، از جمله نیویورک و کالیفرنیا، طی روزهای گذشته منحنی مرتبط با ابتلا به ویروس کرونا مسطح شده است. این بدان معناست که افزایش بستری شدن در بیمارستان‌ها کاهش یافته است، ولی همچنان، شهر در آماده‌باش به سر می‌برد. 

از تعداد کل مبتلایان به کرونا در آمریکا، حداقل ۲۴۲ هزار نفر آن در ایالت نیویورک به سر می‌برند و از میان ۴۰ هزار فرد فوت شده، بیش از ۱۴ هزار نفر آن در نیویورک بوده‌اند. به این رقم، باید حدود ۴۳۰۰ نفر مورد دیگر مرگ در شهر نیویورک را هم اضافه کرد که گفته می‌شود به دلیل ابتلا به کرونا بوده است. از بین ۲۴۲ هزار نفر مبتلا در ایالت نیویورک، ۱۲۹ هزار نفر آن فقط در شهر نیویورک بوده‌اند. 

بعد از ایالت‌ نیویورک، ایالت نیوجرسی با ۸۵ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا، یکی از بحرانی‌ترین کانون‌های ابتلا به این ویروس در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود. حداقل ۴۲۰۰ نفر جان خود را در این شهر براثر ابتلا به ویروس کرونا از دست‌ داده‌اند. دیگر ایالت همجوار نیویورک، ایالت کنتیکت، نیز با ۱۷۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۱۰۸۶ مرگ، با چالش‌های زیادی برای مهار این بیماری در مناطق شرقی آمریکا مواجه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات ایالتی و محلی نیویورک می‌گویند که کمتر شدن رجوع به بیمارستان‌ها نشانه‌ خوبی است اما این بدان معناست که شهروندان این ایالت باید مقررات مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی و نیز در خانه‌ماندن را همچنان جدی بگیرند. این موضوع اندکی دشوارتر می‌شود، چرا که طی روزهای گذشته، اندک اندک این ایالت از روزهای زمستانی فاصله می‌گیرد و هوا کم کم گرم می‌شود و میل مردم برای رفتن به خیابان‌ها و پارک‌ها افزایش می‌یابد. 

برای همین، شهردار شهر نیویورک، بیل د بلازیو، از مردم خواسته است که همچنان مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند و هشدار داده است که افرادی که مشاهده شود از چنین مقرراتی سرپیچی می‌کنند، با جریمه پلیس مواجه خواهند شد. او گفته است که این اقدام برای نجات جان افراد ضرورت دارد. 

با وجود کمتر شدن تعداد مرگ‌ روزانه، فقط در روز شنبه گذشته، ۵۰۶ نفر جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند. این رقم ۴۳ نفر کمتر از روز جمعه بود. در میان موارد مرگ گزارش شده، وضعیت خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری از افرادی که برای بهبود وضعیت سلامتی برای زمان طولانی در مراکز سلامتی ایالت نیویورک به سر می‌برند، بسیار وخیم گزارش شده است. 

اطلاعات منتشر شده در خصوص خانه‌های سالمندان نشان می‌دهد که حداقل ۱۴ خانه‌ سالمندان در حوزه شهری نیویورک، ۲۵ نفر را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند. تقریبا ۲۷۰۰ نفر تا کنون در خانه‌های سالمندان و مراکز بازپروری در این ایالت جان خود را از دست داده‌اند. به گفته مقامات ایالتی، بیشترین تعداد تلفات در خانه‌های سالمندانی بوده است که برخی از کارکنان آن در چندین مرکز کار می‌کردند و پس از ابتلا، ویروس را از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل کرده‌اند. 

اما گذار از بالای منحنی ابتلا به ویروس کرونا تنها به این معنی است که نیویورک به نیمه راه رسیده است. این را هم فرماندار نیویورک، اندرو کومو، گفته است که طی هفته‌های گذشته به یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران کشور بدل شده است. چرا که اطلاع‌رسانی‌ روزانه و تلاش برای دریافت و تهیه تجهیزات لازم برای بیمارستان‌ها و افزایش تخت‌های بیماستانی و نیز نجات جان افراد، توجه زیادی را در سطح کشور (به او) جلب کرده است. 

علاوه بر کومو، فرماندار ایالت کالیفرنیا نیز که با اقدامات زودهنگام خود باعث شده است سطح تلفات این ایالت از رسیدن به ارقام نجومی فاصله بگیرد، توجهات زیادی را جلب کرده است. در نظرسنجی‌های متعددی که توسط موسسات نظرسنجی و رسانه‌های آمریکایی منتشر شده است، به نظر می‌رسد که مردم اعتماد بیشتری به نحوه عملکرد و مدیریت فرمانداران دارند تا عملکردی که از کاخ سفید و دولت دونالد ترامپ انتظار می‌رفت. پیام‌های ضدونقیض، کوتاهی و سهل‌انگاری در ارسال لوازم حفاظتی به ایالت‌ها و نیز جدال با خبرنگاران و فرمانداران به جای اتخاذ یک استراتژی ملی برای امحای ویروس کرونا، بخشی از دلایلی است که برای چنین موقعیتی برشمرده می‌شوند.